Obowiązkowa wstępna kwalifikacja
Firmy przewozowe nie będą mogły już zatrudniać przypadkowych kierowców. Wstępna kwalifikacja, szkolenia okresowe i częstsze badania mają poprawić bezpieczeństwo w transporcie. Zmiany w postaci kolejnej, pokaźnej nowelizacji ustawy transportowej, której projekt właśnie trafił do Sejmu wymogła na Polsce unijna dyrektywa. Dzięki niej realizujemy zobowiązania wynikające z przynależności do Unii Europejskiej, a jednocześnie mamy podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie jednakowych w całej Unii wymagań dla kierowców-transportowców ułatwi dostęp naszym kierowcom do pracy za granicą, polskim przewoźnikom do pracowników z innych krajów unijnych oraz kierowców spoza Unii, którzy spełnią wymagania dyrektywy. Każdy kierowca zatrudniany w firmie przewozowej po raz pierwszy będzie musiał najpierw przejść kwalifikację wstępną. Sprawdzian ma dotyczyć znajomości pojazdu. Wszyscy kierowcy, którzy do 10 września 2008 r. uzyskają prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D lub D+E, będą zwolnieni z obowiązku ukończenia takiej kwalifikacji. Dla tych, którzy zdobędą prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E, termin ten jest dłuższy o rok, czyli mija 10 września 2009 r. Kierowca będzie musiał brać udział w kursie kwalifikacyjnym zakończonym testem. Jak wstępnie obliczono, kurs taki ma kosztować 4 tys. zł. Będą one organizowane w ośrodkach szkolenia prowadzonych przez przedsiębiorców wpisanych do rejestru u wojewody. Test kończący kwalifikację wstępną pisany będzie przed specjalną komisją (powołaną przez wojewodę) w ośrodkach szkolenia.