Obowiązek stosowania opon zimowych w Niemczech

infobus
08.12.2010 15:48
Od 4 grudnia br. niemieckie przepisy wymagają stosowania na osi napędowej opon M+S na nawierzchni pokrytej śniegiem czy lodem. Dotyczy to m.in. wszystkich autobusów o liczbie miejsc większej niż osiem oraz ciężarówek o masie ponad 3,5 tony.
Nowelizacja kodeksu drogowego, która została niedawno uchwalona przez izbę wyższą niemieckiego parlamentu niesie ze sobą poważne konsekwencje dla sektora transportu drogowego. Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie autobusy o liczbie miejsc większej niż osiem, jak również wszystkie pojazdy ciężarowe o masie ponad 3,5 tony muszą być wyposażone w opony M+S jeżeli nawierzchnia drogi pokryta jest lodem, ubitym śniegiem lub błotem pośniegowym. Nowa ustawa weszła w życie w sobotę, 4 grudnia. Dr Hans-Joachim Nikolin, szef działu Opon Pojazdów Użytkowych firmy Continental postrzega przyjęcie nowych przepisów jako krok w kierunku uczynienia regulacji prawnych bardziej przejrzystymi: –„Z punktu widzenia konsumenta to lepiej, że niemieccy prawodawcy w jasny sposób określili, które opony są odpowiednie do użytku w zimie i kiedy należy je stosować.“Jak podkreśla koncern –w celu osiągnięcia optymalnego poziomu bezpieczeństwa w warunkach zimowych zamiast opon noszących symbol M+S lepiej jest stosować ogumienie oznaczone jako typowo zimowe. –„Po serii przeprowadzonych przez nas testów zalecamy stosowanie na wszystkich osiach specjalistycznych opon zimowych, takich jak SCANDINAVIA. Ich dobór zależy też od masy ładunku oraz warunków, w jakich pracuje pojazd. Już przy prędkości 40 km/h opony te pozwalają zmniejszyć dystans niezbędny do zatrzymania się o jedną długość pojazdu”–podkreśla dr Nikolin. Continental zaleca również, aby głębokość bieżnika znacznie przekraczała wymaganą wartość 1,6 mm. Aby opona pojazdu użytkowego dobrze spisywała się w warunkach zimowych, głębokość jej bieżnika powinna wynosić co najmniej 6 mm.
A jako to w pozostałych europejskich państwach? Od 2008 roku w Austrii z mocy prawa wyposażenie pojazdów samochodowych musi być dostosowane do warunków atmosferycznych. W Szwecji i Czechach podobne prawo – dotyczące stosowania opon z charakterystyką M+S w ciężkich pojazdach – zostało zaostrzone rok później. Rząd szwedzki dał lokalnym władzom możliwość zakazania poruszania się po niektórych drogach bądź ich odcinkach pojazdami wyposażonymi w opony z kolcami. Jednocześnie, ten sam rząd wydał rozporządzenie, o tym, że szwedzcy oraz zagraniczni kierowcy muszą stosować się do prawa dotyczącego opon zimowych przy wjeździe oraz wyjeździe ze Szwecji. Nowe przepisy mówią, że zagraniczne samochody osobowe oraz lekkie ciężarówki muszą być wyposażone w opony o głębokości bieżnika przynajmniej 3 milimetry w okresie od 1 grudnia do 31 marca, jeżeli warunki zimowe będą się utrzymywać. Więcej szczegółów na temat podejścia różnych krajów do zimowych opon można znaleźć tutaj. Oferta autobusowych opon zimowych Continental dostępna jest tutaj , a marki Goodyear tutaj .
Zimowa opona Goodyear UltraGrip WTDZimowe opony Continental z serii HSW 2Goodyear dla zimowych opon używa logo składającego się z konturu góry i płatka śnieguNawet dla ekspertów nie zawsze jasne jest, co jest wyróżnikiem opony zimowej, ponieważ większość opon dostępnych na rynku oznaczonych jest literami „M+S', co oznacza „Mud and Snow', czyli „błoto i śnieg.
W kontekście nowego zimowego przepisu w Niemczech ciekawie prezentują się najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Goodyear Dunlop na temat wiedzy polskich kierowców zimowych oponach. Aż dwie trzecie Polaków przyznało, że wie „bardzo dużo”na temat znaczenia dobrych opon. Przeważająca większość (82%) polskich kierowców zmienia opony letnie na zimowe co roku;średnia europejska wynosi 35%. Aż 90% prawdopodobnie sprawdzi, jakie opony mają najlepszą przyczepność w zimowych warunkach (średnia 77%), natomiast 85% –jakie opony mają najlepszą przyczepność latem (średnia 71%). Pomimo wyraźnych różnic w poszczególnych krajach, badanie wykazało również kilka zaskakujących podobieństw w obrębie całej Europy. We wszystkich krajach, za kluczowy czynnik bezpieczeństwa na drogach uznano (obok trzeźwości kierowcy) korzystanie z właściwych opon samochodowych. Aż 82% respondentów stwierdziło, iż „posiadanie odpowiednio napompowanych opon w dobrym stanie”jest „bardzo ważne”dla bezpieczeństwa jazdy. Niestety –świadomość, że opony są ważne, nie oznacza jeszcze, iż kierowcy dysponują niezbędną wiedzą na ich temat (bądź że stosują tę wiedzę w praktyce). Wyniki badania sugerują, że wielu z nich nie docenia związku między wyborem opon i bezpieczeństwem ruchu drogowego: jeden na trzech respondentów przyznał, że wie „mało albo nic”o sposobie, w jaki opony wpływają na drogę hamowania i przyczepność. Tylko 39% kierowców stwierdziło, iż „bardzo prawdopodobnym’ jest to, że sprawdzą, które opony gwarantują najlepszą przyczepność w warunkach zimowych, a 29% –że sprawdzi te statystyki w kontekście opon zimowych. Jeden na trzech kierowców potwierdził, iż co roku zmienia oponyw odpowiednim czasie. Niestety –wśród tych respondentów, którzy jeżdżą po zaśnieżonych lub oblodzonych zimowych drogach, aż jeden na pięciu przyznaje, że nigdy opon nie zmienia.
Badanie on-line zostało przeprowadzone we wrześniu 2010 r. przez APCO Insight na zlecenie Goodyear Dunlop Europe. Zbadano w sumie 3,5 tys. pełnoletnich kierowców (po 500 osób z Belgii, Francji, Niemczech, Włoch, Polski, Hiszpanii
i Wielkiej Brytanii).
I na koniec przypomnienie. Od 2012 wchodzą nowe etykiety na opony w Unii Europejskiej. Będzie one zawierać informacje na temat trzech podstawowych parametrów: zużycie paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom generowanego hałasu zewnętrznego. Szczegóły tutaj.