Nowy złoty Citaro w Świebodzicach, nowe możliwości
Kolejny złoty Mercedes Citaro C2 zasilił flotę komunikacji miejskiej w Świebodzicach pod koniec ubiegłego roku. Dołączył do trzech identycznych autobusów, które miasto kupiło w 2015 roku. Dzięki zakupowi kolejnego, będzie możliwe utworzenie pierwszych połączeń aglomeracyjnych i bezpłatna komunikacja – takie plany kreślą władze gminy.
„Już deklarowaliśmy próbę podjęcia bezpłatnej komunikacji. Jesteśmy już po rozmowie wstępnej i z wójtem Cieszowa, jak i Dobromierza. Już z panem prezydentem Wałbrzycha rozmawialiśmy tych naszych gmin, żeby ten nasz region jak najbardziej łączyć, a nie dzielić” – wyjaśniał cytowany przez Radio Wrocław Paweł Ozga, burmistrz Świebodzic
Złoty Citaro był ostatnim elementem transportowego projektu realizowane przez Świebodzice. Całkowity jego koszt wyniósł 6 876 953,75 zł, z czego gmina otrzymała dofinansowanie w kwocie 5 355 503,02 zł. Autobus został zakupiony za kwotę 1 575 630 zł brutto, z dofinansowaniem w wysokości 1 004 065,04 zł netto.
„Ponad 7 milionów złotych to jest jeden to jest jeden większych projektów aglomeracji wałbrzyskiej. Zakup autobusu dla mieszkańców Świebodzic oznacza: efektywna publiczna komunikacja, wygodny dojazd do miejsca pracy, zamieszkania. To jest również kwestia estetyki.” – chwalił świebodzicki projekt Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.
Krótkim Mercedesem w świebodzickiej wersji może podróżować 98 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. Dziewięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.
Czas zerknąć pod tylną maskę Mercedesa. A tam mamy standard. Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B. Skoro mamy Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz większą żywotnością akumulatorów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewniają uchylne okna oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobus wyposażono w monitoring. Nowością jest zewnętrzny wieszak na rowery, ułatwiający ich transport, zwiększający bezpieczeństwo przewozu oraz komfort podróżujących pasażerów.
System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G Plus z Mielca. Składa się on z trzech zewnętrznych tablic diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy aż trzy monitory ETM-38, czyli nic innego jak tzw. „e-koraliki” oraz dwa ETM-23. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i systemu GPS. Kolejny świebodzicki Mercedes również posiada kasowniki KRG8. Prócz kasowania biletów papierowych oraz elektronicznych mają także czytnik do dokonywania płatności bezgotówkowych. Całością steruje autokomputer SRG6000P.
Nowy złoty Citaro pozwoli połączyć utworzone w ramach projektu centrum przesiadkowe z pozostałą częścią miasta. Przyjezdni będą mogli wysiąść z pociągu przy Placu Dworcowym i komfortowo przesiąść się do autobusu miejskiego. Niewykluczone jednak, że wkrótce świebodzickie autobusy będą kursować dalej np. do wałbrzyskiej strefy ekonomicznej.
„