Nowy Urbino 18 electric w produkcji! Potem testy w MZA
Solaris uruchomił program produkcyjny przegubowychelektrobusów nowej generacji. Na pierwszy ogień poszła wersja demo wwarszawskich barwach.
To efekt dużego zainteresowania przegubowym elektrobusem zestrony MZA Warszawa. Stołeczna spółka chciałaby jak najszybciej ruszyć ztestami e-pojazdów o bardzo dużej pojemności i stąd premierowy elektryk w stołecznych barwach. Najchętniej warszawski przewoźnikwypożyczyłby na dłuższych okres kilka takich konstrukcji ? od różnych producentów? i to na dłuższy okres czasu. Na ten moment wydaje się, że Solaris Urbino 18 electrc będziepierwszym takim testerem w Warszawie, aczkolwiek podobne projekty ? w różnym stadiumzaawansowania ? powstają w Lublinie i Sanoku. Nieoficjalnie mówił się równieżo możliwości wypożyczenia podobnych autobusów od BYD i Sileo.
Testy potwierdza Adam Sawicki, rzecznik MZA Warszawa: -„Ten najnowocześniejszy autobus trafi z fabryki na testy do Miejskich Zakładów Autobusowych. Ten wyjątkowy model może być ładowany poprzez złącze plug in (za pomocą kabla z wtyczką) lub za pomocą pantografu i ulicznej ładowarki. Sieć 19 tego typu ładowarek Miejskie Zakłady Autobusowe zbudują na terenie całej Warszawy. Konstrukcja pierwszej z nich stoi już na terenie pętli przy ulicy Spartańskiej, jej łącze energetyczne zostanie uruchomione najprawdopodobniej wiosną. Budowa sieci ładowarek będzie prowadzona równolegle do jednej z największych z największych inwestycji Miejskich Zakładów Autobusowych ? zakupu 130 przegubowych elektrycznych. To nowość w Warszawie i Polsce ? na razie w naszym kraju nie ma jeszcze ani jednego przegubowego elektrobusa.”
Jaworzno i Kraków czekają
Przypomnijmy, że jesienią 2016 r. PKM Jaworzno podpisało umowę na zakup 9 szt. przegubowych Urbino 18 electric nowej generacji oraz 9 pojazdy Urbino 12 electric + 4 autobusy Urbino 8,9 electric. Wszystkie śląskie nowe elektrobusy wyposażone zostaną w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni.
Także Kraków zamówił jesienią 2016 r. trzy autobusy Solaris Urbino 18 electric(plus 17 autobusów12-metrowych). Baterie tych pojazdów będą ładowane także przez zamontowany na dachupantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.
W Krakowie, producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto (co daje jednostkową kwotęza Urbino 12 electric na poziomie 2 049 599,8 PLN netto), a autobusówprzegubowych na 7 948 201 zł netto (co daje jednostkową kwotę Urbino18 electric na poziomie 2 649 400,3 PLN netto). To najlepiej pokazuje, dlaczego MZA takzależy na szybkim wprowadzeniu wielkopojemnych elektryków do eksploatacji. W przeliczeniu na jednegopasażera są po prostu tańsze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warto przypomnieć, że krakowskie zamówienie 20 autobusówelektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK Kraków wramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiegona lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA zakupiło ii odebrałojuż 60 autobusów 12-metrowych (Solaris), 12 autobusów hybrydowych (Solaris i 15autobusów klasy MIDI (Autosan).
„