Nowy Tourismo: Siła napędu [FILM]
Dodatkowe warianty silników i mocy znacząco poszerzająspektrum nowego Tourismo RHD. W połączeniu z aerodynamiką nowego Tourismo RHD izaawansowanymi systemami asystującymi jak Predictive Powertrain Control i EcoDriver Feedback, wyróżniają nowy autokar Mercedesa spośród wysokopokładowych autobusówturystycznych.
Sprawdzone silniki
Podstawowy silnik nowego Tourismo RHD sprawdził się jużdawno w jego poprzedniku: sześciocylindrowy silnik rzędowy z turbodoładowaniemMercedes-Benz OM 470 o pojemności 10,7 l bryluje imponującym pakietemtechnologii obejmującym układ wtrysku bezpośredniego Common-Rail z dynamicznymsystemem zwiększania ciśnienia wtrysku X-Pulse, układ chłodzenia powietrzadoładowanego oraz układ recyrkulacji z technologią SCR.
Dalsze gruntowne prace rozwojowe obejmujące kompleksowypakiet oszczędnościowy, które w roku 2016 zaowocowały powstaniem nowejgeneracji, pozwoliły wprowadzenie kolejnych znaczących udoskonaleń wewszystkich tych punktach. Nabywcy nowych autobusów zyskają teraz na jeszczebardziej zoptymalizowanej pod kątem spalania wersji układu napędowego. Całyszereg innowacji obejmujących wyższe maksymalne ciśnienie wtrysku, podniesionesprężanie, nowy kształt komory spalania, opatentowaną metodę recyrkulacjispalin o zredukowanej recyrkulacji, asymetryczny układ wtryskowy oraz nowąturbosprężarkę własnej produkcji dodatkowo obniża i tak już nieduże zużycie paliwa.Jednocześnie stała geometria sprężarki, rezygnacja z zaworu wastegate iregulacji ciśnienia, wyeliminowanie czujnika AGR i regulacji AGR zmniejszajązłożoność silnika, zwiększając jedocześnie jego wytrzymałość.
Poniżej prezentujemy film, jak nowy autobus turystyczny markiMercedes-Benz spisuje się na drodze:
{https://www.youtube.com/watch?v=QFTxJa-vUYg}
Upsizing i downsizing
Wraz z wymianą modelu Mercedes-Benz rozszerza zakresy mocyTourismo RHD o nową, najmocniejszą jednostkę. Do trzech znanych już poziomówmocy sześciocylindrowego silnika rzędowego wynoszących 265 kW (360 KM), 290 kW(394 KM) oraz 315 kW (428 KM) przyłącza się teraz najmocniejsza wersjaosiągająca 335 kW (456 KM) mocy i wyjątkowo wysoki maksymalny moment obrotowy2200 Nm.
Już same dane techniczne odnośnie mocy i momentu obrotowegonowej wersji pozwalają dostrzec jego wyjątkowość. Moc właściwa na poziomie 31,4kW na litr pojemności skokowej (42,7 KM/l) i właściwy moment obrotowy wynoszący206 Nm/l plasują OM 470 wśród najbardziej sprawnych jednostek napędowych w tymprzedziale wielkości.
Mercedes-Benz rozszerza paletę silników Tourismo RHD równieżi w przeciwną stronę. Odpowiednim terminem na to jest downsizing: Nowością wprogramie autobusu jest superkompaktowy sześciocylindrowy silnik rzędowyMercedes-Benz OM 936 o pojemności 7,7 l. Jest on montowany opcjonalnie. Dziękidwustopniowemu doładowaniu zespół napędowy osiąga moc 260 kW (354 KM) imaksymalny moment obrotowy 1400 Nm, wykazując się tym samym zaskakującąsprawnością. W kompaktowym Tourismo K, wmiędzymiastowym Mercedes-Benz Intouro a nawet w masywnym autobusie przegubowymCitaro G silnik o tej mocy pokazał już, na co go stać, teraz zaś przyszedł czasna kolejny krok w stronę autobusu turystycznego. Nowy kompaktowy silnik dostępny jest w obudwuosiowych wersjach Tourismo RHD.
W ten sposób program silników nowego Tourismo RHD obejmujedwa sześciocylindrowe silniki rzędowe o łącznie pięciu poziomach mocy:
-
OM 936, pojemność skokowa 7,7 l, moc 260 kW (354 KM),moment obrotowy 1400 Nm
-
OM 470, pojemność skokowa 10,7 l, moc 265 kW (360 KM),moment obrotowy 1700 Nm
-
OM 470, pojemność skokowa 10,7 l, moc 290 kW (394 KM),moment obrotowy 1900 Nm
-
OM 470, pojemność skokowa 10,7 l, moc 315 kW (428 KM),moment obrotowy 2100 Nm
-
OM 470, pojemność skokowa 10,7 l, moc 335 kW (456 KM),moment obrotowy 2200 Nm
Wszystkie silniki spełniają wymogi normy Euro 6. Kluczowymelementem układu oczyszczania spalin jest technologia SCR z wtryskiem AdBlue.Instalację paliwową dla oleju napędowego ulokowano za przednią osią i jest onaidentyczna we wszystkich modelach. Podwójny zbiornik paliwa posiada pojemność480 l.
Trzy warianty skrzyni
Za przeniesienie mocy w wersjach seryjnych odpowiedzialnajest sześciopozycyjna skrzynia biegów Mercedes-Benz z praktycznym joystickiem wkokpicie. Przewoźnicy mogą wybrać też opcjonalną, w pełni zautomatyzowanąośmiostopniową przekładnią Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift.
W przypadku wersji z kierownicą po prawej stronieMercedes-Benz kieruje się inną strategią. Ponieważ przewoźnicy autobusowi wkrajach z ruchem lewostronnym preferują zautomatyzowane skrzynie biegów, nawyposażeniu seryjnym wszystkich wariantach pojazdów montowana jest w pełnizautomatyzowana ośmiostopniowa przekładnia Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift.Ponadto w wersjach z kierownicą po prawej stronie opcjonalnie montowane sąsześciostopniowe zautomatyzowane hydrokinetyczne skrzynie biegów ZF Ecolife.
Tempomat, który przewiduje
Jeszcze niższe zużycie paliwa, jeszcze bardziej bezstresowajazda: Idealnym połączeniem jest w pełni zautomatyzowana ośmiostopniowaskrzynia biegów Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift z opcjonalnym systememwspomagania kierowcy Predictive Powertrain Control (PPC), które jeszczebardziej zwiększają efektywność. Ten prognozujący tempomat jest dostępny wTourismo RHD po raz pierwszy. PPC korzysta z danych topograficznychobejmujących niemal 100 % autostrad, dróg ekspresowych i krajowych Europy.Dzięki dostępowi do danych GPS PPC zna zawsze aktualne położenie autobusu iznajdujący się przed nim odcinek drogi wraz z jego profilem topograficznym.Bazując na otrzymywanych w ten sposób danych, aktualnej prędkości i zadanymtempie jazdy a także i masie pojazdu, danych dotyczących mocy i prędkościobrotowej silnika oraz skrzyni biegów PPC reguluje nie tylko prędkość leczingeruje dodatkowo w pracę skrzyni biegów, wybierając właściwy bieg.
Eco Driver Feedback
I na tym bynajmniej nie koniec. Kolejną pomoc kierowcazyskuje za sprawą dostępnego także ¬opcjonalnie systemu wspomagającego EcoDriver Feedback: Układ poddaje ocenie styl jazdy kierowcy w oparciu o liczneparametry i w reakcji na nie przekazuje muindywidualne wskazówki i propozycje. W ten sposób ma on przez cały czasobok siebie wirtualnego pilota, który pilnuje ekonomicznej jazdy.
Kolejny wirtualny pilot nazywa się Fleetboard Bus. NowyTourismo RHD dysponuje platformą telematyczną TP4 i jest przystosowany dokorzystania z systemu telematycznego. Tym samym Tourismo RHD, w razie zawarciaodpowiednich ¬umów pomiędzy przewoźnikiem a marką Omniplus, może korzystać naprzykład z nowych usług jak Serwis 24h z telediagnozą – bardzo ważny przykładobrazujący korzyści, jakie niosą ze sobą funkcje łączności.
Koszty pod kontrolą czyli TCO
Kolejnym ważnym aspektem dla zapewnienia najlepszejekonomiki są na przykład długie okresy międzyobsługowe. W przypadku nowegoTourismo RHD przebiegi pomiędzy poszczególnymi terminami wymiany oleju sięgająna przykład maksymalnie 120 000 km. Tak długie interwały przekładają się w bezpośrednisposób na obniżenie kosztów, eliminując także niepotrzebne czasy przestoju.
Do jeszcze bardziej obniżonych kosztów paliwa i długichokresów międzyobsługowych należy dodać także zoptymalizowane raty umówprzeglądowych i serwisowych. Do tego dochodzą znane już korzyści jak największaw Europie autobusowa sieć serwisowa OMNIplus, szkolenia dla kierowców ipracowników warsztatów, a także perspektywy wysokiej wartości odkupu przezdługie lata.
„