Nowy Tourismo RHD: Ekonomika designu
Startujemy z cyklem artykułów o Nowym Tourismo RHD. Zaczynamy od designu.
Przednia ściana Nowego Tourismo RHD to przede wszystkim duża,umieszczona na środku gwiazda, która emanuje pewnością siebie wielkiej marki irynkowego lidera wśród autobusów turystycznych. Maska lakierowana jest seryjniew kolorze nadwozia, w ramach wyposażenia opcjonalnie dostępna jest też zchromowanymi aplikacjami.
Jej obramowanie stanowią charakterystyczne reflektory.Przetłoczenia, stylizowane na kształt brwi, podkreślają charakter masywnegopojazdu. Przemyślnie uformowany cień powiek pod reflektorami zwiększa optycznieszerokość autobusu.
Poniżej atrapy dominuje odwrócony względem niej pas środkowyzderzaka, za sprawą którego autobus przyjmuje mocną i zdecydowaną postawę nadrodze. Także dynamiczne kontury krawędzi zderzaków ze zintegrowanymireflektorami przeciwmgielnymi z funkcją doświetlania zakrętów podkreślają silnąprezencję pojazdu.
Aerodynamicznie zoptymalizowany
Nad atrapą chłodnicy rozciąga się panoramiczna przedniaszyba. Obejmuje zintegrowane lampy obrysowe, przechodzi opływowymi łukami wpłaszczyznę dachu. Płaskie wycieraczki Aquablade przylegają ściśle do przedniejszyby, dzięki czemu wiatr może niemalże bez przeszkód opływać bryłę nadwozia. Ciemnakolorystyka skutecznie maskuje słupki A. Okno kierowcy i drzwi są zintegrowanez płaszczyzną nadwozia. Gładka i niemalże pozbawiona jakichkolwiek przerw bryłaze ściśle przylegającymi do siebie opływowymi powierzchniami zapobiegajednocześnie uciążliwym szumom wiatru i znacznie ułatwia mycie.
W porównaniu do poprzedniego modelu tu, na 130 mmprzedłużenia przedniej części, aż 80 mm przypada silne wyoblenie przedniegozwisu. Typową cechą doprecyzowanej aerodynamiki są również ukryte elementy jakposzycie podłogi pod przednim zwisem.
Jest jeszcze jeden trick, również niewidoczny dla oka: Przyprędkości przekraczającej 95 km/h nadwozie nowego Tourismo RHD zostaje w sposóbautomatyczny nieznacznie obniżone o 20 mm. Gdy prędkość zmniejszy się znówponiżej 70 km/h nadwozie samoczynnie powraca do wyższego położenia. Obniżeniepodwozia powoduje zmniejszenie powierzchni czołowej a tym samym obniżeniezużycia paliwa i emisji spalin.
Także ramiona lusterek zewnętrznych są aerodynamiczniezoptymalizowane poprzez ich ukształtowanie na wzór płata. Wyrastają z uformowanegotrójwymiarowo elementu stylizacyjnego, którego kształt przypomina skrzydło.Element ten jest lakierowany w kolorze nadwozia i wydaje się unosić nadbocznymi szybami i osłonami nad przednimi drzwiami i oknem kierowcy.
Obudowy lusterek zewnętrznych dostępne są seryjnie w kolorzeszarym, lecz mogą być też opcjonalnie polakierowane w kolorze nadwozia. Opróczlusterka głównego i lusterek szerokokątnych system lusterek może być też nażyczenie rozbudowany o oświetlenie przestrzeni wokół pojazdu. Dla ułatwieniaprac podczas mycia pojazdu lub manewrowania i parkowania w bezpośredniejbliskości innych obiektów lusterka na życzenie mogą być składane, opcjonalnietakże elektrycznie.
Bryła zwężona
W porównaniu do swojego poprzednika nadwozie jest u górybardziej zwężone. Powstały w ten sposób ukos zmniejsza opór powietrza stawianyprzez bryłę nadwozia. Jednocześnie korzystają na tym też pasażerowie, zyskującwiększą widoczność przez boczne szyby. Podwójne szyby dostępne są w różnejkolorystyce z możliwością wyboru stopnia przepuszczalności światła od 56 % wwersji seryjnej aż do 10 % zapewniających bardzo efektowną optykę.
Obudowa klimatyzacji dachowej na życzenie lakierowana jest wkolorze nadwozia. Na życzenie możliwe jest także nadanie pojazdowi unikalnegowyglądu poprzez zakrycie konstrukcji dachu eleganckimi bocznymi osłonami wkolorze nadwozia.
Gustowny tył
Charakterystyczna dla marki tylna szyba w kształcie trapezuze zintegrowaną gwiazdą Mercedesa wyróżnia tył autobusu. Dlatego właśnie -podobnie zresztą jak każdy inny autobus tej marki – już z daleka można w nimbez trudu rozpoznać Mercedesa.
Tył nowego Tourismo RHD cechują estetyczne ukosy na kształtlitery V. Odpowietrzanie komory silnika odbywa się poprzez kratkę znajdującą poprawej stronie patrząc w kierunku jazdy. Ta świadoma asymetria stanowi ciekaweurozmaicenie tyłu pojazdu.
Także i tył nowego Tourismo RHD zoptymalizowano pod kątemaerodynamicznym. Zarówno zakończenie dachu jak i słupki narożne zostały zwężonedla zapewnienia lepszego przepływu powietrza, przechodząc w spoilery – nowyTourismo jest od początku do końca zoptymalizowany aerodynamicznie. By jednaknie odbywało się to kosztem przestrzeni pasażerskiej, zwis tylny pojazduwydłużono minimalnie o 150 mm. Wszystko razem skutecznie zapobiega powstawaniuniekorzystnych z punktu widzenia aerodynamiki zawirowań powietrza, zmniejszającjednocześnie brudzenie się tyłu nadwozia.
Wzorcowy opór
Paliwooszczędna aerodynamika obniża koszty, zmniejsza obciążenieśrodowiska poprzez niższy poziom emisji i chroni zasoby naturalne. Uzyskującwartość cw na poziomie 0,33 nowy Tourismo RHD może poszczycić się wybitnymwspółczynnikiem oporu powietrza – nie ma lepszego autobusu.
Eksperci Mercedesa ustalili w swoich obliczeniach, że wpołączeniu z redukcją masy o ok. 200 kg spada również zużycie paliwa o mniejwięcej 4,5 % Do tego dochodzi także niższy poziom spalania wprowadzonej latem2016 r. generacji silników OM 470 z pakietem oszczędnościowym. Efektem tego sąoszczędności sięgające nawet 7 %. Przy przebiegu na poziomie 100 000 km roczniecałość sumuje się do ok. 1500 a nawet 2000 litrów paliwa lub – inaczej rzeczujmując – do czterech tankowań. Czysty pieniądz dla firmy.
Innym dowodem na praktyczność autobusu są również jegoprzemyślane komponenty. Reflektory główne oraz lampy przeciwmgielne nowyTourismo RHD przejął po Mercedesie Actros, zaś tylne lampy odziedziczył pomiejskim bestsellerze Citaro. Każdy z tych elementów pasuje doskonale do nowegoTourismo RHD, a przy tym obniża koszty i upraszcza pozyskanie części w przypadkudrobnych uszkodzeń. W trosce o niższe koszty przeprojektowano także wymienialnew całości osłony nadkoli w dwuosiowej wersji pojazdu.
Większy autobus – mniejsza masa
Chociaż nowy Tourismo RHD urósł o kilka centymetrów wporównaniu ze swoim poprzednikiem, i chociaż wyposażony w Front Collision Guard(FCG) posiada teraz podwyższoną ochronę przeciwzderzeniową dla kierowcy ipilota, to jednak waży mniej. To efekt kuracji odchudzającej, jaka przeszedł szkieletpojazdu. Dzięki nowym punktom węzłowym o zoptymalizowanych przekrojach słupków zyskałon wytrzymalszą i jednocześnie lżejszą konstrukcję.
W efekcie tego masa dwuosiowego pojazdu, przy identycznymsilniku i wyposażeniu, zmniejsza się w porównaniu z poprzednim modelem o ok.200 kg. Zwiększa to rezerwy ładowności. Tourismo RHD zyskuje dodatkowo nazwiększeniu dopuszczalnej ¬masy całkowitej dla autobusów dwuosiowychrejestrowanych na terenie UE do 19,5 t. W wersji – trzyosiowej nowy TourismoRHD rejestrowany będzie z masą całkowitą 24,75 t.
Cztery modele
Modułowa konstrukcja nowego programu Tourismo bazuje nadwóch rozstawach osi wynoszących 6090 mm i 6910 mm oraz dwóch wymiarach zwisutylnego (3315 mm/2785 mm). W kombinacji z dwiema i trzema osiami oraz¬identycznym zwisem przednim wynoszącym 2890 mm uzyskuje się cztery warianty o trzechdługościach. Sprawdzony już za czasów jego poprzednika program gwarantuje, żenowy Tourismo jest w stanie pokryć niemalże wszystkie potrzeby segmentu¬wysokopokładowych autobusów turystycznych w Europie.
Cztery modele nowegoTourismo RHD w szczegółowym zestawieniu:
-
Tourismo RHD: Model podstawowy z dwiema osiami. Długość 12295 mm, rozstaw osi 6090 mm, pojemność bagażnika maksymalnie 9,9 m3. Klasycznawielkość na europejskim rynku autobusów turystycznych.
-
Tourismo RHD M2: wydłużona wersja pojazdu dwuosiowego.Długość 13 115 mm, rozstaw osi 6910 mm, pojemność bagażnika maksymalnie 12,1 m3.Wyjątkowo ekonomiczny wariant. Dzięki podwyższeniu maksymalnej dopuszczalnejmasy całkowitej na terenie Unii Europejskiej do 19,5 t ta wersja stała zyskałana atrakcyjności jak nigdy dotąd.
-
Tourismo RHD M: w klasycznym trzyosiowym formacie. Długość13 115 mm, rozstaw osi 6090 mm/1350 mm, pojemność bagażnika maksymalnie 9,9 m3.Autobus wysokopokładowy o dużych rezerwach masy szczególnie popularny w EuropieŚrodkowej.
-
Tourismo RHD L: trzyosiowy turystyczny gigant. Długość 13935 mm, rozstaw osi 6910 mm/1350 mm, pojemność bagażnika maksymalnie 12,1 m3.Idealne połączenie dużej liczby miejsc siedzących, ogromnej pojemnościbagażnika i rezerw masy.
Szerokość nowego Tourismo RHD wynosi 2,55 m we wszystkichwariantach. Wysokość wzrasta w porównaniu z poprzednikiem o kilka centymetrów,osiągając teraz 3,68 m łącznie z klimatyzacją. To więcej niż w poprzedniej generacji.Dzięki tej zmianie pojemność bagażnika zwiększa się w porównaniu zpoprzednikiem o kilkaset litrów w zależności od konkretnego modelu.
„