Nowy Tourismo: Dwa kokpity do wyboru
W każdym z autobusów turystycznych Mercedes-Benz kierowcaodgrywa najważniejszą rolę. Można to rozpoznać natychmiast po atrakcyjnych ifunkcjonalnych kokpitach, podkreślających swoim kształtem centralne znaczeniekierowcy. W Nowym Tourismo RHD – w wersjach z kierownicą z lewej strony – można wybrać dwa różne kokpity: funkcjonalny”Cockpit Basic Plus“ oraz premium „Cockpit Comfort Plus“. Pojazdy z kierownicąpo prawej stronie posiadają jednolity niezależny kokpit.
Wraz z ramą główną w nowym Tourismo RHD zwiększyła sięnieznacznie również wysokość podłogi obu stanowisk kierowcy – o 50 mm –osiągając wysokość 910 mm ponad poziomem jezdni. Zaletą podwyższonego siedzeniajest możliwość lepszej orientacji w sytuacji drogowej. Pedały umieszczone są wpozycji wiszącej. Kierowcy nowego Tourismo RHD zajmują miejsce na fotelachGrammer (Model MSG 90.6) i Isringhausen (6860/875 NTS2). Można je regulować nawiele sposobów, wyposażone są w sygnalizację niezapiętych pasów orazzintegrowany mikrofon. Opcjonalnie z funkcją ogrzewania i obracania. Obasiedzenia zapewniają kierowcom komfort na długich dystansach. W celu ułatwieniaopuszczania miejsca przez kierowcę istnieje możliwość przestawienia regulowanejpneumatycznie kierownicy niemal do pozycji pionowej. Również oba kokpityposiadają cały szereg półek, od uchwytów na napoje aż po schowki na małeprzedmioty. W niższym z dwóch stopni pomiędzy podestem dla kierowcy aprzejściem znajduje się ponadto miejsce na sejf.
Oba kokpity, Basic Plus oraz Comfort Plus, mają wielewspólnego pod względem technicznym. Opierają się na nowej platformie elektronicznej B2E i sąskonstruowane w sposób przyjazny dla kierowcy. Perfekcyjnie przejrzyste iergonomiczne – wszystkie istotne obsługiwane elementy umieszczone są w zasięgukierowcy. W obu wersjach pojawia się identyczna poręczna wielofunkcyjnaczteroramienna kierownica, na życzenie dostępna w wersji skórzanej, opcjonalnieuzupełniana dekorowaną powierzchnią w górnej i dolnej części obręczykierownicy.
W obu przypadkach jednakowy jest również wygląd konsolisterowania, zawierającej cztery przejrzyste okrągłe wskaźniki i kolorowywyświetlacz pośrodku. Także pozycja nowego elektronicznego kluczyka zapłonowegoz osobnym przyciskiem start-stop oraz tachografu z lewej strony konsolisterowania, jak również zasadnicze przejrzyste rozmieszczenie przełączników wgrupach czteroelementowych pozostają niezmienione. Te podobieństwa zapewniają szybką ibezproblemową zmianę kierowcy bez konieczności przystosowywania się na nowo wobrębie jednego parku maszynowego dysponującego różnymi wariantami autobusów.
Cockpit Basic Plus: przede wszystkim funkcjonalność
Kokpity pojazdów z kierownicą po lewej stronie różnią sięjednak zarówno pod względem stylistyki i budowy, jak i wyposażenia. W CockpitBasic Plus funkcjonalność stoi na pierwszym miejscu. Jej wyrazem jest zwłaszczakonstrukcja modułowa, widoczna przede wszystkim w umieszczeniu lodówki (opojemności 54 l) po prawej stronie – choć teoretycznie autobus wysokopokładowymożliwy byłby również bez chłodziarki.
W obszarze stanowiska kierowcy z prawej strony odinstrumentów pod pokrywą znajduje się duży schowek. Pod zdjęciu pokrywy miejsceto może służyć do umieszczenia kasy, na przykład w przypadku okazjonalnegoużycia pojazdu w liniowym ruchu krajowym lub w ruchu dalekobieżnym.Wielofunkcyjność kokpitów Basic Plus pozwala na użycie wysuwanych półek wformacie DIN, znajdujących się w konsoli środkowej, do przechowywania elementówsterujących elektroniką rozrywkową.
Cockpit Comfort Plus: imponująca optyka, systemmultimedialny CMS
Łukowaty kształt kokpitu Comfort Plus pozwala nazintegrowanie lodówki pokładowej o pojemności 67 litrów po stronie pilota.wyoblona poręcz nadaje elegancji i współgra z formą kokpitu. Oprócz własnejniezależnej optyki elementy dekoracyjne podkreślają wyszukany charakter tejwersji. Kokpit Comfort Plus posiada przyjemną w dotyku i wzbogaconą dziękitechnologii współtłoczenia pianki powierzchnię o strukturze groszkowanym wkolorze antracytowym. Stanowisko kierowcy wyłożone jest dodatkowo szerokąwstawką dekoracyjną w matowo-połyskującym kolorze srebrny metalik. Ze względuna jej płynną formę projektanci nazywają ją „wodospadem“. Płynie on od lewejstrony osłony konsoli sterowania aż po konsolę środkową. Oprócz funkcjonalnościkokpit Comfort Plus imponuje zatem również swoją formą estetyczną.
Ujawnia się ona ponadto w wykończeniu od strony pilota,utrzymanym standardowo w czerni, na życzenie możliwym także w wersji carbon lubczeczota orzechowa. Każda z wersji koresponduje z okładziną uchwytów wprzedziale pasażerskim.
Kokpit Comfort Plus nie tylko dobrze wygląda, leczprzekonuje również swoją wartością użytkową. Niezależny kształt konsolisterowania stwarza miejsce dla Coach Multimedia System CMS. Skupia on wprzejrzysty sposób obsługę całego sprzętu audiowizualnego: radia, odtwarzaczaCD, muzyki w formatach MP3/WMA, napędu DVD wraz ze standardowym systememnawigacji zawierającym indywidualne dane pojazdu oraz modułem bluetooth doobsługi telefonów komórkowych. Wszystkie istotne funkcje są przedstawiane nakolorowym wyświetlaczu o przekątnej siedem cali. W ten sposób konsola środkowajest wolna i zawiera miejsce na zamykany schowek. Również i piloci korzystają zdodatkowych funkcji: po stronie pasażera znajduje się zagłębienie umożliwiającebezpieczne umieszczenie tabletu oraz półka na dokumenty w formacie A4.
Na pokładzie nowego Tourismo RHD widoczna jest równieżwyraźnie troska o pilota. Standardowo zajmuje on miejsce na pojedynczym foteluz rozkładanym siedziskiem ipodłokietnikami. Spodnia część siedziska posiada zintegrowany uchwyt,praktyczny podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. Oparcie pleców w siedzeniupilota jest regulowane, podobnie jak punkt zwrotny trzypunktowego pasabezpieczeństwa. Tak jak siedzenie kierowy również i fotel pilota posiadasygnalizację niezapiętych pasów. Opcjonalnie istnieje dodatkowo możliwośćelektrycznego przestawiania. Ponadto dostępna jest szafa lub podwójnesiedzenie. Mikrofon pilota znajduje się w zasięgu ręki – w uchwycie po prawejstronie konsoli sterowania obok lodówki pokładowej.
Głośniki, lusterka wewnętrzne, rolety
Oba kokpity są starannie wyposażone. Głośniki nad oknemkierowcy, jak również nad drzwiami gwarantują dobry odbiór dźwięku dla kierowcyi pilota. W nowy sposób zaprojektowane lusterko wewnętrzne zamontowane jestcentralnie u góry szyby frontowej. Bezkrawędziowy kształt lusterka przypominalustrzane szkło modnych okularów słonecznych.
Elektrycznie obsługiwane rolety nożycowe chronią przedsłońcem w niskim położeniu. Dodatkowa opcjonalna, manualnie obsługiwana roletaświatłoszczelna zamontowana jest w obudowie nad oknem kierowcy. Ponadto wprzypadku zastosowania w ruchu liniowym w razie potrzeby istnieje możliwośćprzymocowania tabliczek z celem podróży na szybie przedniej, z boku oraz ztyłu.
„