Nowy Tomyśl będzie miał swój pierwszy elektrobus. Od Solarisa

infobus
19.05.2023 19:10

19 maja Gmina Nowy Tomyśl dokonała wyboru najkorzystniej oferty w ponowionym przetargu na zakup jednego autobusu elektrycznego miejskiego klasy MIDI.

Poprzednim razem zamawiający uniknął wyboru autobusu Pilea 10E od ARP E-Vehicles, bo przeciągnął całe postępowanie aż do wygaśnięcia ważności ofert i potem unieważnił cały przetarg. O tej sytuacji pisaliśmy już w InfoBusie. Teraz wielkopolski samorząd dostał to, co chciał otrzymać za pierwszym razem: elektryczną ofertę Solarisa w budżecie, którą teraz wybrał jako najkorzystniejszą.

JEDNA OFERTA

Za drugim razem w Nowym Tomyślu spodziewaliśmy się ponownie ofert od ARP i Solarisa, jednak producent z Bydgoszczy ostatecznie odpuścił wielkopolskie zamówienie i słusznie, bo ewidentnie nie miał tutaj większych szans na zwycięstwo. Szkoda energii... W tej sytuacji tylko producent z Bolechowa złożył ofertę na sumę 2.507.970,00 zł brutto / 2.039.000 PLN netto za model Urbino 9 LE electric. Z kolei budżet zamawiającego to 2.638.350,00 zł brutto.

Tym samym wybór najkorzystniejszej oferty w oparciu o dwa kryteria: ceny – 60 pkt. oraz okresu gwarancji całopojazdowej bez limitu kilometrów (72 miesiące lub dłużej) – 40 pkt., był już tylko czystą formalnością. Teraz spodziewamy się szybkiego podpisania umowy i przyjazdu pierwszego elektrobusu Nowego Tomyśla z Bolechowa. Co istotne, wykonawcę obejmuje okres gwarancji całopojazdowej, który wynosi 36 miesięcy (bez limitu kilometrów).

Dodajmy, że ten zakup został dofinansowany z programu "Zielony Transport Publiczny", a o projekcie gminy pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Wstępnie termin realizacji zamówienia przewidziany jest do dnia 30.08.2024 r.

Nowotomyski elekryk

Na koniec krótkie przypomnienie, co chciał otrzymać Nowy Tomyśl. Gmina poszukiwała elektryka o długości od 8,5 do 10 m i wysokości max. 3,4 m. Zamawiany pojazd to autobus niskopodłogowy, o wysokości od podłoża do wejścia do autobusu max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach, oraz bez stopni poprzecznych na całej długości autobusu. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 1-2-0. Autobus ma być napędzany silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy minimum 150 kW. Ma być to silnik centralny, jednak zamawiający dopuszcza rozwiązanie z silnikami umieszczonymi w osi. Magazyn energii stanowić mają baterie o pojemności minimum 275 kWh. Ich ładowanie ma odbywać się przez łącze plug-in. Zamawiający wymaga, aby zasięg autobusu na jednym ładowaniu wynosił minimum 200 km.

Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego (opcjonalnie typu zamkniętego), wyposażona w okienko do sprzedaży biletów i w blat do przyjmowania gotówki. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB i radio.

W przedziale pasażerskim przewidziano siedzenia o podwyższonym komforcie z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Dla pasażerów również przewidziano gniazda USB. Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w technologii LED z diodami koloru białego lub bursztynowego o podwyższonej jasności i dużym kącie świecenia. Z kolei wewnątrz informację pasażerską zapewni wyświetlacz funkcjonujący w oparciu o diody LED koloru czerwonego prezentujący numer linii, kierunek, przystanki pośrednie, informacje, reklamy itp.

Na koniec przypominamy, że komunikację miejską w Nowym Tomyślu obsługuje Przedsiębiorstwo Usługowe Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Nowym Tomyślu. Kurs autobusu komunikacji miejskiej odbywa się tylko w granicach administracyjnych miasta, po wyznaczonej trasie, z częstotliwością 10 kursów od poniedziałku do piątku. Należy również wspomnieć, że zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Nowym Tomyślu z dn. 24 lutego br., przejazd komunikacją miejską jest bezpłatny.