Nowy Sącz: PKS zakupił cztery autobusy Volvo Sunsundegui Sideral 2000
#Nowosądecki PKS po trwających przez kilka miesięcy testach autobusów różnych producentów (testowano m.in.: Scanię Irizar New Century 12.35, Solarisa Interurbino, Autosana A1212C, Solbusa ST10) zdecydował się ostatecznie na zakup pojazdów używanych. W ogłoszonym konkursie zwyciężyła oferta warszawskiej firmy „Futura –Bus”, która zaoferowała autobusy Volvo Sunsundegui Sideral 2000.
PKS Nowy Sącz zdecydował się na zakup czterech pojazdów. Z informacji uzyskanych od Pana Mariusza Rolki (z-cy dyrektora ds. technicznych w sądeckim PKS-ie) wynika, że „Futura – Bus”zaoferowała pojazdy czteroletnie, zabudowane na podwoziu Volvo B12B, o długości 12,8 m. i 55 miejscach siedzących dla pasażerów. Autobusy wyposażone są m.in.: w klimatyzację, podwójne przyciemniane szyby, lodówkę, WC, pokrywy bagażników otwierane elektropneumatycznie z kokpitu kierowcy, 2 ekrany LCD i DVD, tablicę wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem na stanowisku pracy kierowcy. Pojazdy napędzane są przez silnik o mocy 420 KM. Pierwszy z zakupionych autobusów po przemalowaniu na biało otrzymał logo nowego przewoźnika i jest już eksploatowany od kilkunastu dni na kursach dalekobieżnych, natomiast pozostałe wozy będą sukcesywnie dostarczane i najpóźniej w październiku wszystkie cztery pojazdy będą już w liniowej eksploatacji. W sądeckim PKS-ie autobusy te będą wykonywały kursy na liniach dalekobieżnych (m.in.: Szczawnica –Warszawa –Szczawnica, Krynica –Warszawa –Krynica, Krynica –Nysa –Krynica (przez Bytom), Nowy Sącz –Nysa –Nowy Sącz (przez Bielsko –Białą), Krynica –Katowice –Krynica czy wreszcie najczęstsze połączenia Krynica –Kraków –Krynica czy Nowy Sącz –Kraków –Nowy Sącz) oraz będą oferowane na wynajmy.
Zakup autobusów to dla sądeckiego PKS-u spore wzmocnienie taboru na trasy dalekobieżne. Warto przypomnieć, że do tej pory kursy dalekobieżne były realizowane przez: Jelcze T120 (12 sztuk plus 1 egzemplarz w wersji „Ewa”), Autosany A10.10T (2 sztuki), Autosany A11.12T (2 sztuki), Autosana H10.12, Solbusy C9,5 (4 sztuki), Mercedesy O404 (2 sztuki), Iveco Turbo Daily (1 sztuka). Sporadycznie na trasach dalekobieżnych pojawiały się również Autosany H10.10 i H10.11.
Kilka zdań wypada poświęcić producentowi zakupionych autobusów –hiszpańskiej firmie Sunsundegui z Alsasua (niedaleko Pampeluny). Firma ta wykonuje zabudowy autobusów na podwoziach znanych producentów m.in. Volvo, MAN i Mercedes–Benz. Sunsundegui rozpoczął eksport swoich autobusów w połowie lat 90-tych. Jednym z największych sukcesów na tym polu była dostawa 10 autokarów Sideral 2000 na podwoziach Volvo B12B dla przewoźników w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pojazdy zostały skierowane do obsługi nowej linii autobusowej pomiędzy Dubajem a Abu Dhabi. Docelowo połączenie ma obsługiwać 55 autokarów hiszpańskiego producenta. Inne główne kierunki eksportu to: Portugalia, Włochy, Izrael, Wielka Brytania, Egipt, Rumunia i Rosja. W Polsce marka Sunsundegui powoli zdobywa rynek autobusów używanych, a modele Sideral 2000 posiadają w swym taborze m.in. PKS-y z: Bydgoszczy, Elbląga, Mławy i Ostrowca Świętokrzyskiego.