Nowy polski elektrobus. RAFAKO weszło do gry!

infobus
19.12.2018 14:30

Jesteśmy po oficjalnej premierze autobusu elektrycznego raciborskiego RAFAKO. Pora coś więcej powiedzieć o tej ciekawej konstrukcji, która wyróżnia się kilkoma rozwiązaniami odróżniającymi mały elektrobus od innych konstrukcji w tym metrażu.

RAFAKO promuje swój pojazd jako pierwszy polski autobus zeroemisyjny z bateriami takcyjnymi, które zamontowano w podwoziu. Całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia. Nowatorskie rozmieszczenie baterii oraz wymiary pojazdu gwarantują jego dobrą zwrotność, ułatwiając manewrowanie, poprawiają parametry trakcyjne i bezpieczeństwo jazdy.

Zmniejszona masa pojazdu oraz lekka konstrukcja powiększyły zasięg e-busa RAFAKO aż o 10%! Gdyby jednak klient nie zdecydował się na to jako alternatywę ma możliwość zwiększenia pojemności pojazdu o kolejne pięć miejsc dla pasażerów.

Zaprezentowany dziś egzemplarz to konstrukcja klasy MIDI. Posiada ona nadwozie o długości 8,49 m, szerokości 2,4 m i wysokości 3,2 m. Dzięki niewielkim gabarytom elektryczny RAFAKO, znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny, miejski lub podmiejski. Obniżona wysokość nadwozia to kolejny atut konstrukcji. Dzięki temu pojazd może przejechać pod niemal każdym wiaduktem. Takie rozwiązanie znakomicie sprawdzi się przy eksploatacji w warunkach podmiejskich, gdzie nierzadko występujące utrudnienia uniemożliwiają pokonywanie wybranych tras.

Dostęp na pokład autobusu jest zapewniony przez dwa wejścia w układzie 1-2-0. Dopuszczalna masa całkowita to ok. 16,5 t. W zależności od konfiguracji napędu pojazd może przewozić na miejscach siedzących od 20 do 40 pasażerów.

Premierowy egzemplarz wyposażono w baterie LTO. Zapewniają one 90% naładowania już po 15 minutach, przy założeniu ich żywotności na poziomie ok. 10 000 cykli pełnego ładowania. Na razie będzie dostępne tylko ładowanie poprzez złącze plug-in. W przyszłości RAFAKO chce oferować swój elektrobus także z opcją ładowania przez pantograf.

Z kolei innowacyjne- co podkreśla producent- umiejscowienie baterii pod podwoziem obniża środek ciężkości pojazdu i poprawia jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów oraz na bezpieczeństwo jazdy.

Kolejnym atutem pojazdu ma być synchroniczny silnik trakcyjny z magnesami trwałymi katowickiego Komelu. Ma on gwarantować większą sprawność i przeciążalność silnika, a także osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii.

Podsumowują- ciekawa konstrukcja, sporo nowych rozwiązań, których do tej pory nie widzieliśmy w elektrobusach czynią elektrobus RAFAKO oryginalnym. Czas więc na pierwsze testy i wtedy będzie można jeszcze więcej o nim powiedzieć.