Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowy Mercedes Conecto na podbój Europy Środkowo-Wschodniej

infobus
28.11.2006 17:01

Nowy autobus Mercedes-Benz Conecto LF opracowano głównie z myślą o krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Fot. EvoBusPrzestrzeń pasażerska w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF. Fot. EvoBusStanowisko kierowcy w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF. Fot. EvoBus

Mercedes-Benz Conecto no nowy, niskopodłogowy autobus miejski, którego zadaniem jest otwarcie nowego segmentu rynku dla EvoBus GmbH na rynkach Europy Wschodniej. Nowy model jest logicznym rozwinięciem średniopodłogowej serii Conecto C, która dotąd była sprzedawane na rynkach Europy Centralnej, Wschodniej i Turcji, a którą z nowym modelem łączy jedynie nazwa. Ta wytrzymała, niskopodłogowa, konstrukcja przeznaczona do obsługi komunikacji miejskiej, charakteryzuje się przede wszystkim cichą pracą zespołu napędowego oraz dobrą zwrotnością, odpowiednią nawet dla ruchu w centrach miast. Premiera nowego modelu planowana jest na połowę 2007 r., kiedy to zastąpi on całkowicie dotychczasową, średniopodłogową konstrukcję. Zaprezentowana po raz pierwszy podczas targów Transexpo 2006 w Kielcach, 12-metrowy model może pomieścić do 94 (Euro 4) lub 97 (Euro 3) pasażerów. Autobusy produkowane będą w fabryce w tureckim Hosdere, niedaleko Istambułu, przechodząc proces kataforezy zanurzeniowej w zakupionej do tego celu niedawno, specjalnej wannie. Pod koniec 2007 r., zaprezentowany zostanie także przegubowa, 18-metrowa odmiana Conecto. Warto zaznaczyć, że nowy Conecto, podobnie jak Citaro, jest autobusem w pełni niskopodłogowym, o wysokości wejścia wynoszącej 320 (drzwi przednie) do 340 mm (drzwi środkowe i tylne). Autobusy wyposażane będą w trzy pary drzwi dwuskrzydłowych, otwieranych do wewnątrz, o szerokości 1250 mm. Stylistyka nowego modelu wyraźnie stawia go wśród szerokiej rodziny autobusów Mercedes-Benz. Wnętrze jest raczej ubogie, ale dość przestronne (wysokość nad głową wynosi 2313 mm). W nowym Conecto montuje się nowe, charakteryzujące się niską masą, fotele „City Star Eco”, mocowane za pomocą wysięgników do ścian bocznych. Poszycie wewnętrzne oraz podsufitkę wykonano z nowego typu laminatu, który jest bardzo wytrzymały i łatwy do czyszczenia. Nowy Conecto w wersji solo mierzy 11,95 metra długości, 2,55 metra szerokości i 3,06 metra wysokości, dzięki czemu idealnie nadaje się do obsługi centrów miast, gdzie liczy się zwrotność oraz maksymalna pojemność pasażerska. Zwłaszcza, że średnica zawracania wynosi tylko 21,54 m. Wersja wyposażona w jednostkę Euro 4 mieści 26 pasażerów siedzących i 68 stojących –łącznie 94 pasażerów, natomiast odmiana Euro 3 –o 3 pasażerów stojących więcej. (razem 97 pasażerów). W krajach, w których obowiązują normy emisji spalin Euro 4, a więc we wszystkich krajach UE, Conecto oferowany jest z ekologicznym silnikiem bazującym na technologii BlueTec. Jest to 6-cylindrowa, rzędowa jednostka OM 906 LA o pojemności 6,4 litra i mocy 210 kW (286 KM) przy 2200 obr/min, znaną m.in. z modelu Citaro. Silnik jest montowany pionowo, w zabudowie wieżowej, co umożliwia łatwy dostęp do wszelkich dodatkowych systemów. Silnik ten łączy się z automatycznymi skrzyniami biegów: 4-stopniową Voith lub 60-stopniową ZF. Dla rynków, gdzie nadal obowiązują normy Euro 3, przygotowano i taką wersję. Wyposaża się ją w silnik OM 906 LA o pojemności 6,4 litra i mocy 205 kW (279 KM) przy 2200 obr/min, z zasilaniem bazującym na elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczach. Autobusy Conecto wyposażane są w lekkiej konstrukcji, portalowe osie, które ograniczają masę nieresorowaną, przyczyniając się do wolniejszego zużywania się elementów zawieszenia. Na obu osiach zastosowano elektronicznie sterowane, tarczowe hamulce –identyczne na obu osiach w celu ograniczenia kosztów eksploatacji. Ponadto, autobusy Conecto w standardzie wyposaża się w systemy ABS, ASR i EBS. Zintegrowany z automatyczną przekładnią retarder działa w tandemie z hamulcem zasadniczym, co daje możliwość płynnego hamowania, bez gwałtownych szarpnięć. Skraca także drogę hamowania i przyczynia się do mniejszego zużycia okładzin hamulcowych. Układ elektryczny oparty jest na programowalnym systemie FPS, umożliwiającym znaczną redukcję liczby kabli i przewodów w nadwoziu.