Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jak MAN pomaga autobusom MPK Poznań

infobus
29.05.2021 13:00
Trzy lata temu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu odebrało nowy holownik dla potrzeb obsługi autobusów.

Teraz sprawdzamy, jakie specjalny "lew" ma możliwości. Dodajmy, że równolegle w firmie działa poprzedni holownik na bazie Scania R420, który zakupiono w 2009 r. (także z zabudową Tevor).

sześcioosobowa załoga

Holownik zbudowany został na bazie pojazdu MAN TGS 41.420 8x4 o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton, wyposażony w zabudowę pogotowia technicznego wykonaną przez firmę Tevor S.A. Jego „serce” to silnik diesla o pojemności 12,4 l oraz mocy 420 KM, który spełnia normy emisji spalin Euro 6. MAN posiada automatyczną skrzynię biegów z dwunastoma przełożeniami w przód i dwoma w tył. Kierowca ma możliwość wyboru między ręczną a automatyczną zmianą biegów. 

-„Sześcioosobowe wnętrze pojazdu jest wyposażone w radiotelefon, sterownik świateł i syren (pojazd posiada belkę dwukolorową, zarówno żółtą, jak i niebieską), monitor pozwalający na obserwację przestrzeni przed i za pojazdem dzięki kamerom (jedna z przodu i dwie w tylnej części pojazdu). Komfort pracy podwyższa klimatyzacja oraz instalacja radiowa z nawigacją - tłumaczą przedstawiciele MPK w Poznaniu. 

191520828 5541712332536822 1369114745881339850 N 2
191520828 5541712332536822 1369114745881339850 N 3

Autobusowe ramię

Najciekawszym elementem holownika, jest jego ramie główne ze współpracującym wysięgnikiem teleskopowym. Na ramieniu zostało zamocowane koło zapasowe, które można zdjąć za pomocą dedykowanego uchwytu dołączanego do wysięgnika. Długość wysięgnika w pozycji zsuniętej to 1550 mm, a rozsuniętej 5760 mm. Maksymalne obciążenie pionowe wynosi przy pozycji zsuniętej to 30 ton, a wysuniętej 10 ton. Taka konstrukcja pozwala na uniesienie uszkodzonego autobusu za przednią oś, gdy np. podczas kolizji zostanie uszkodzony układ kierowniczy.

MAN jest wyposażony w dwie wciągarki o sile uciągu kolejno 25 ton oraz 20 ton. Na szpule wciągarek są nawinięte liny o średnicy 22 mm oraz 19 mm i długości 40 m każda.

Dodatkowym wyposażeniem pojazdu są zewnętrzne gniazda elektryczne, przyłącza pneumatyczne, dodatkowe 7 lamp LED oświetlających miejsce akcji oraz balast umieszczony na ramie, pozwalający na utrzymanie pełnej stabilności w każdych warunkach.

Zarówno ramię główne, jak i wciągarki są sterowane zdalnie za pomocą pilota, który mieści się w jednym ze schowków.