Nowy MAN Lion's City w szczegółach [FILM]
Można powiedzieć, że nowy miejski lew wyznacza nowestandardy pod wieloma względami. Najnowsza generacja opracowana została całkowicieod zera i widać tutaj wyraźny nacisk na wydajność, komfort i ergonomię. Do tegomamy nową stylistykę, która nawiązuje do wcześniej wprowadzonego na rynekautokaru Lion`s Coach.
Nowinki techniczne to nowy, 9-litrowy silnik D15 o zakresiemocy od 280 do 360 KM, który w połączeniu z opcjonalnym układem hybrydowym MAN zmniejszazużycie paliwa nawet o 16 procent. Zgodnie z zasadą downsizingu jednostka tabędzie stosowana w zarówno w wersji MIDI – Lion`s City M, jak i `s City, anawet Lion`s City G. Docelowo – w II etapie – wyposażone zostaną w nią takżepojazdy międzymiastowe. Oprócz jednostkinapędowej na tak świetny wynik wpłynęła też redukcja masy pojazdy (w wersji12-metrowej o ok. 1,1 t) oraz wykonanie głównych reflektorów i świateł tylnychw technologii LED. Do tego dochodzi niezależnezawieszenie przedniej soi i nowa technologia amortyzatorów. Wnętrze nowego Lion`sCity zyskało bardziej przestronny wygląd dzięki m.in. nowym uchwytom i poręczomoraz nowym kolorom i wykończeniom. Do tego dochodzi większa ergonomia ibezpieczeństwo na stanowisku kierowcy. Produkcja seryjna nowej generacji MANruszy w sierpniu 2018 – oczywiście wzakładzie w Starachowicach. Tyle w skrócie, a teraz detale.
Lwi design
Z zewnątrz nowy autobus miejski MAN Lion`s City posiadaszereg przyciągających wzrok elementów, w tym charakterystyczne reflektory (z pasemLED, który działają też jako światła do jazdy dziennej) oraz typowy czarny przednipanel MAN z chromowanymi wykończeniami, a także duże boczne okna. Nadają one pojazdowinie tylko bardziej dynamicznego charakteru. Także tył pojazdu jest bardzo charakterystyczny i jednocześnie to kolejny element łączący autobus MAN Lion's City z autokarem MANLion's Coach. Jak to wszystko razem wygląda i jakie są różnice z poprzednią generacją – zobaczcie sami na filmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=kX4y-K4GhW8}
Lżejszy i efektywniejszy
Nowy 12-metrowy MAN Lion's City zmniejszył swoją wagę o około1130 kg w porównaniu do swojego poprzednika, co w połączeniu z silnikiem D20spowodowało także zmniejszenie zużycia paliwa. Osiągnięto poprzez między innymiprzeprojektowaną klapę komory silnika, która nie wymaga stalowej ramy, a takżecieńszą tylną ścianę i zoptymalizowaną pod względem ciężaru dach, wykonany zpolipropylenu wzmocnionego włóknem naturalnym.
Kolejne kilogramy lew zgubił dzięki nowemu, lżejszemu silnikowi D1556 LOH,który jest już zgodny z normą emisji Euro 6d, która zacznie obowiązywać od 1września 2019 r.
Innowacją jest tu zastosowanie tylko technologii SCR(Selective Catalytic Reduction), co w połączeniu z system filtrowania MAN CRT(Continuously Regenerating Trap) oznacza, że recyrkulacja spalin (EGR) niejest już konieczna. Mniejszy 9-litrowy silnik dostępny jest w wersjach o mocy280, 330 i 360 KM i jak najbardziej spełnia typowe wymagania w zakresie eksploatacjiautobusów miejskich.
MANEfficientHybrid
Opcjonalnie nowy silnik D15 można uzupełnić o moduł MANEfficientHybrid, który jeszcze bardziej zmniejsza zużycie paliwa – nawet o 16%(!). Do tego dochodzi funkcja Start-Stop, która zapewnia mniejszą emisję spalini hałasu podczas zatrzymania na przystankach i światłach. Sercem systemu jestgenerator przy wale korbowym, która zamienia energię mechaniczną w energięelektryczną podczas hamowania. Odzyskaną energię magazynowana jest w moduleUltraCap na dachu pojazdu, który jest znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy wporównaniu z bateriami o podobnej pojemności. Energia zmagazynowana w UltraCap umożliwiawyłączenie silnika w czasie postoju pojazdu z pełnym zasilaniem w energię urządzeńpokładowych. Poprzez odwrócenie działania generatora, silnik D15 może zostaćuruchomiony ponownie w ciągu kilku chwil i wspomagany przez funkcję doładowaniapodczas przyspieszania.
Zawieszenie, drzwi i światła
Nowy MAN Lion's City posiada też – jako pierwszy miejski autobus marki MAN – niezależnezawieszenie osi przedniej. Do tego dochodzą nowe, hydrauliczne amortyzatory PCV(Premium Comfort Valve), które umożliwiają optymalne dopasowanie podwozia podwzględem komfortu jazdy i stabilności w typowych miejskich zastosowaniach, jakstart czy hamowanie.
MAN wprowadził dalsze ulepszenia także w zakresie drzwiwejściowych. Są one teraz o 10 cm szersze i oferują bardziej harmonijny, szybszyruch drzwi. Dostępne są zarówno pneumatyczne, jak i elektryczne – otwierane nazewnątrz, jak i do środka.
Jak już pisaliśmy nowy MAN Lion's City posiada lampy LED z przodu i z tyłu. Tonie tylko światła do jazdy dziennej, aletakże główne reflektory, które stanowią część standardowego wyposażenia. Nowe lampynie tylko podkreślają charakterystyczny wygląd nowego MAN Lion's City, aletakże przyczyniają się do bezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacji.Oprócz wysokiej efektywności energetycznej, lampa LED charakteryzuje się długążywotnością – do 10 000 godzin pracy i wysoką niezawodnością, eliminującpotrzebę kosztownej wymiany. Jednocześnie poprawia się widoczność dla kierowcy:światła mijania i światła drogowe są o około 50% jaśniejsze niż halogeny.Ponadto światło LED jest bardziej rozproszone, a jednocześnie ma znaczniewiększy zasięg.
Wnętrze wykorzystuje również nowoczesną technologię oświetleniową, które wkolorze ciepłej bieli daje wnętrzu nowoczesny i dynamiczny charakter. InżynierowieMAN zadbali też o to, aby zminimalizować odblaski przeszkadzającepracy kierowcy.
Nowy uchwyty i adaptery
Kolejne zmiany w przestrzeni pasażerskiej to m.in. nowy wspornik fotela i zamocowaniemsiedzeń na bocznych szynach, co nie tylko daje więcej miejsca, ale takżeułatwia czyszczenie pojazdu. Standaryzowana rama siedziska jest teraz przymocowanaza pomocą dwóch szyn na bocznej ścianie. Pojawiły się też nowe uchwyty o owalnym przekroju, które zapewniają pasażerombardziej ergonomiczny chwyt.
Co dla kierowcy?
W nowym MAN Lion's City również miejsce pracy kierowcypoddano kilku optymalizacyjnym zabiegom. Drzwi kabiny są teraz designerskozaokrąglone i otwierane z przodu. Pulpit ma zmienione rozmieszczenie przełączników. Sterowanie jestteraz podzielone na trzy strefy – w zależności od częstotliwości użycia. Opcjonalnastrefa z prawej strony umożliwia wyposażenie kokpitu np. w monitorymonitorujące.
Kierowców na pewno ucieszy uchwyt na napoje i port USB, któreznajdują się w bocznym panelu. Dostępne są też dodatkowe schowki. Dodatkowo fotelkierowcy można teraz ustawić poziomo, aby uzyskać więcej ergonomii dziękioptymalnej pozycji siedzącej. Tak jak do tej pory , tablica rozdzielcza poruszasię synchronicznie z ruchem kierownicy, a standardowy wbudowany 4-calowykolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości zapewnia również dobrą widoczność.
Nowa generacja autobusów miejskich będzie produkowana wfabryce MAN w Starachowicach od sierpnia 2018 r.
„