Nowy gracz na polskim rynku autobusów – NesoBus. Najbliższe plany
30 maja Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus przedstawiły najbliższe plany dla marki NesoBus, której zadaniem jest produkcja polskich autobusów wodorowych.
Pojazd, który dzisiaj miał swoja premierę w Warszawie, stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Jego seryjna produkcja seryjna ma ruszyć w I połowie 2023 r. w Świdniku. Już dzisiaj padła deklaracja, że za rok być może pojawi się jego „większy brat”, czyli przegubowy NesoBus.
Nie Emituje Spalin i Oczyszcza
Podczas dzisiejszej prezentacji pojazdu wiele miejsca poświęcono ekologii. Prowadzący show Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus podkreślił:
-„Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzyliśmy autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.”
Z tymi właśnie zanieczyszczeniami ma walczyć marka „Neso”, której nazwa pochodzi od skrótu „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze.
-„NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Dodatkowo pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. I tutaj właśnie pojawia się nasza misja oczyszczania miast” – powiedział Maciej Stec.
Zobaczcie nasz zapis z dzisiejszej prezentacji autobusu poprzedzającą debiut NesoBus:
Trochę Techniki
-„NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce” – czytamy w komunikacie.
NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa 15 minut. Pojazd zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km, podał producent.
Z homologacją
-„Po 65 dniach intensywnych badań 'poligonowych’ i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Planujemy rozpocząć produkcję seryjną w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku – regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku” – czytamy w dzisiejszym komunikacie Grupy Polsat.
NesoBus ma następujące parametry:
- długość 12 m
- szerokość 2,55 m
- wysokość 3,4 m,
- układ drzwi 2-2-2
- masa własna to niespełna 13 ton,
- masa całkowita – 19,5 t
- oś przednia: ZF RL 82 EC
- oś tylna: ZF AVE 130 AxTrax
- nadwozie ze stali nierdzewnej 1.4003, poszycie boczne kompozytowe
- pojemność pasażerska do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących
- liczba miejsc z niskiej podłogi
- ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard o mocy maks. Netto 70 kW,
- zbiorniki wodorowe wyprodukowała firma Hexagon
- silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
Autobusowe wnętrze
Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive. W zakresie wyposażenie wnętrza mamy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- panoramiczne okna
- wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
- instalacja WiFi i dostęp do 5G
- 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
- 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów (to np. informacje pogodowe, informacje z kraju i ze świata, informacje o atrakcjach turystycznych miasta, dodatkowe reklamy, plan trasy na mapie miasta)
- 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
- system nagłaśniający
- monitoring autobusu 360°
- maksymalne wyciszenie autobusu
Co dalej
Firma planuje rozpocząć produkcję seryjną w Polsce w I połowie 2023 roku – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów.
Do tego czasu powstanie pre-seria ok. 15 autobusów, które m.in. zostaną oddane do testów w wybranych miastach w Polsce.
Docelowe plany mówią o 100 autobusach rocznie z możliwością zwiększenia liczby pojazdów do 200 rocznie. Za dwa miesiąca ma się rozpocząć fizyczna budowa zakładu w Świdniku, którą zrealizuje firma Mostostal.
-„Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku - informuje Grupa Polsat.