Nowości Voith Turbo podczas targów IAA Nutzfahrzeuge 2008 w Hanowerze
Voith Turbo podczas tegorocznych targów IAA Nutzfahrzeuge 2008 w Hanowerze, odbywających się w dniach 25. września –2. października zaprezentuje kilka nowych produktów oraz rozwiązań będących uzupełnieniem dotychczasowej oferty elementów układów napędowych do autobusów miejskich.
DIWAhybrid i ElvoDrive
Voith Turbo jako specjalista w produkcji automatycznych skrzyń biegów do autobusów miejskich z doświadczeniem 200 tys. sprzedanych przekładni wykorzystuje swoją kompetencję i oferuje jednocześnie dwa rozwiązania napędów hybrydowych w celu bardziej ekonomicznego i przyjaznego środowisku wykorzystaniu autobusów.
Bazując na wypróbowanej technologii DIWA – uzupełnionej o elektryczną maszynę asynchroniczną – firma Voith przedstawia koncepcję DIWAhybrid. Zaletą tego równoległego systemu hybrydowego jest jego uniwersalne zastosowanie, szczególnie na liniach o wyższych prędkościach średnich. W „cięższym”ruchu ulicznym Voith stawia na rozwiązanie szeregowe oferowane pod nazwą ElvoDrive. Najważniejszym elementem obydwu koncepcji jest specjalnie zaprojektowany pod kątem specyfiki ruchu miejskiego falownik. Zapewnia on niezależnie od zastosowanych akumulatorów stabilność zarządzania energią.
Już w 1949 roku Voith zaprezentował automatyczną skrzynię biegów DIWA. Jej zasada rozdziału mocy gwarantuje aż do dnia dzisiejszego najwyższy komfort, efektywność i ekonomikę i tym samym wyznacza standard automatycznej skrzyni biegów w autobusach miejskich. W pracach nad rozwiązaniami hybrydowymi Voith wykorzystał swoje ponad dwudziestoletnie doświadczenie realizacji projektów z pogranicza mechaniki, elektrotechniki i elektroniki
DIWAhybrid łączy właściwości automatycznej skrzyni biegów DIWA z napędem elektrycznym. Układ równoległy wykorzystuje zalety DIWA, takie jak: rozdział mocy w zakresie ruszania, retarder wtórny (hamowany jest wał przegubowy) oraz sprawdzony sterownik E300 z oprogramowaniem diagnostycznym Aladin. Został on rozszerzony o niskostratny asynchroniczny silnik elektryczny, który wspiera silnik wysokoprężny podczas ruszania i przyspieszania.
Podczas hamowania silnik pracuje jako generator i działa jako retarder pierwotny, uzupełniając retarder wtórny w przekładni. Hamulec roboczy jest wówczas znacząco odciążony co skutkuje minimalnym zużyciem okładzin. Zalety DIWAhybrid najlepiej widać w zastosowaniu na liniach o raczej wyższych prędkościach średnich.
Drugim systemem hybrydowym jest ElvoDrive – układ szeregowy. Tutaj, jak w każdym rozwiązaniu tego typu, niezbędna moc przenoszona jest w pełni elektrycznie. ElvoDrive działa jako generator oraz jako silnik elektryczny wg technologii Voith TFM. Technologia TFM dzięki swojemu bardzo wysokiemu współczynnikowi sprawności w szerokim zakresie stosowania stanowi gwarancję korzyści całego systemu hybrydowego, przede wszystkim redukcję zużycia paliwa oraz emisji. Największe korzyści generuje ElvoDrive w „ciężkim”ruchu miejskim charakteryzującym się niskimi prędkościami średnimi.
Niezależnie od tego czy jest to ciężki ruch miejski, czy warunki podmiejskie – firma Voith oferuje dla każdego przypadku technologię hybrydową. Systemy DIWahybrid i ElvoDrive dają odpowiedzi na pytania dotyczące zużycia paliwa oraz redukcji emisji szkodliwych substancji.
Automatyczna skrzynia biegów DIWA dla silników o momencie obrotowym do 1900 Nm
Inną nowością będzie skrzynia biegów DIWA D884.5. – idealne rozwiązanie dla silników o momencie obrotowym do 1900 Nm. Jest ona kompatybilna ze sprawdzoną rodzina produktów DIWA i stanowi konsekwentną kontynuację palety produktów Voith przy zachowaniu wszystkich zalet skrzyń biegów DIWA. D884.5 jest odpowiedzią naszej firmy na rosnące wymagania rynku.
Większe obciążenie transportu wynikające z cięższych pojazdów i większej ilości pasażerów, wyższa efektywność poprzez zwiększenie średnich prędkości, większy komfort podróżowania pasażerów dzięki zastosowaniu systemów klimatyzacji w pojazdach – te trendy publicznych środków transportu a w szczególności systemów BRT (Bus Rapid Transit) wymagają mocniejszych silników o wyższym momencie obrotowym. Odpowiedzią są nowe generacje silników, wprowadzane zgodnie z kolejnymi zaostrzeniami standardów emisji. Dla automatycznej skrzyni biegów jako centralnego elementu układu napędowego w autobusie miejskim oznacza to dodatkowe wymagania odnośnie obciążenia, niezawodności i trwałości.
Dzięki skrzyni biegów DIWA D 884.5 Voith oferuje rozwiązanie dla nowoczesnych silników z momentem obrotowym do 1900 Nm. Bazą jest sprawdzona DIWA piątej generacji – DIWA.5. Z punktu widzenia ogólnej budowy DIWA D884.5 jest identyczna z dotychczasową skrzynią biegów DIWA.5 i stanowi naturalne uzupełnienie palety produktów. Dla producentów pojazdów, użytkowników i warsztatów oznacza to wykorzystanie dotychczasowej wiedzy i doświadczenia bez konieczności dodatkowych szkoleń, jak to ma miejsce np. przy zupełnie nowych produktach.
Sprawdzone właściwości skrzyni biegów DIWA, takie jak przemyślana koncepcja chłodzenia, mocny i bardzo szybki retarder wtórny, automatyczne rozłączenie skrzyni ANS podczas postoju itd., zostały również zachowane w modelu D 884.5 – jedynie mechanika ze względu na wyższe wymagania została zmodyfikowana. Model 884.5 umożliwia prawie 20 % wyższy moment obrotowy i o 10 % wyższą moc dla pojazdów o DMC do 34 t. – przy prawie identycznej długości skrzyni i nieznacznie większej masie.
DIWA D884.5 korzysta ze sprawdzonego oprogramowania diagnostycznego Aladin. Dzięki niemu możliwe jest szybkie zlokalizowanie ewentualnej usterki, co jest podstawą wysokiej funkcjonalności pojazdu. Również w tym przypadku Aladin daje dostęp do bardzo rozbudowanych danych eksploatacyjnych, będących bogatym źródłem informacji odnośnie codziennej eksploatacji oraz możliwości wykorzystania taboru.
SensoTop: jeden krok dalej
SensoTop to bezkompromisowy program przełączania – wszystkie punkty przełączeń są idealnie dopasowane do aktualnego stopnia obciążenia pojazdu. Zostało to osiągnięte poprzez kombinację dotychczasowego oprogramowania skrzyni biegów – uzależnionego od przyspieszeń programu BASP – oraz prostego i bezobsługowego czujnika ukształtowania terenu w sterowniku skrzyni biegów. Dopiero ta kombinacja dostarcza szybką i precyzyjną informację, która jest niezbędna dla bezstopniowego przełączania biegów. Dzięki temu otwierają się nowe możliwości potencjalnego ograniczenia zużycia paliwa o dodatkowe 7%.
Zużycie paliwa autobusu miejskiego może być dzięki automatycznej skrzyni biegów wyraźnie zmniejszone. Znaczącym środkiem w tym celu jest zarówno automatyczne rozłączenie skrzyni biegów ANS podczas postoju jak i również uzależniony od przyspieszeń program przełączania BASP – obydwa rozwiązania dostarczane seryjnie w skrzyni biegów DIWA już od 10 lat. Nawet jeżeli kierowca ma do dyspozycji ręczną lub automatyczną zmianę programów przełączeń, należy pamiętać, że każdy z nich ma swoje ograniczenia. Każdy program przełączeń jest dedykowany oddzielnym warunkom, innej topografii.
Wraz z rozwojem zależnego od topografii programu przełączeń firma Voith Turbo idzie krok dalej. W zależności od stopnia obciążenia pojazdu SensoTop potrafi dopasować punkty przełączeń do ukształtowania terenu. Podczas jazdy pod górę dostarcza mocy, której potrzebuje kierowca, podczas zjazdów natomiast zmniejsza obroty przełączeń do niezbędnego minimum. Właśnie w tym elemencie pozwala wykorzystać potencjał, który dotychczasowe programy nie potrafiły zagospodarować.
Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dodatkowych bezobsługowych czujników w sterowniku skrzyni biegów. O ile dotychczasowe możliwości elektroniki pozwalały jedynie na zgrubne oszacowanie topografii, o tyle nowe rozwiązanie dostarcza szybką i precyzyjną informację umożliwiającą idealny wybór prędkości obrotowej przełączenia.
Automatyczne dopasowanie programu przełączania skrzyni biegów do aktualnych warunków przynosi wiele zalet. Dla producenta pojazdów oznacza to wyraźne uproszczenie w postaci mniejszej ilości możliwych konfiguracji pojazdów. Użytkownik natomiast może być pewien, że w każdej sytuacje na drodze ma do dyspozycji niezbędną moc. Ostatecznie wykorzystanie warunków topografii może przynieść wyraźny potencjał oszczędności w zużyciu paliwa – aż do siedmiu procent.