Nowości Solarisa spod znaku LE
Jak co roku firma Solaris Bus &Coach S.A. nie zawiodła swoich klientów, przygotowując kilka nowości produktowych, umożliwiających jeszcze dokładniejsze dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów. Jest to tym bardziej istotne wydarzenie, ponieważ pierwsze egzemplarze nowo skonstruowanych autobusów przygotowane zostały pod konkretnych klientów, a nie tak jak dotychczas miało to miejsce, gdy po pierwszych prezentacjach i testach przez klientów nowy model autobusu był zamawiany i wprowadzany do produkcji seryjnej.
Wszystko za sprawą pozyskanego zamówienia od jednego z austriackich przewoźników, który zamówił trzy typy autobusów (co ciekawe wszystkie w wersji Low Entry) w tym Alpino 8.9 LE, Urbino 12 LE i Urbino 15 LE. Jest to pierwsze tak duże zamówienie pozyskane na rynku Austriackim. Najkrótsze i najdłuższe z zamówionych modeli to pierwsze takie autobusy skonstruowane z myślą o krajach alpejskich i skandynawskich.
Do tej pory Solarisy z częściowo niską podłogą były konstruowane tylko i wyłącznie w oparciu o 12-metrowy model Urbino. Teraz zgodnie z wcześniejszymi obietnicami Państwa Olszewskich gama autobusów Low Entry został rozszerzona o kolejne modele.
Tym samym Solaris po raz kolejny pokazał jak elastyczna może być paleta oferowanych pojazdów, która jeszcze dokładniej trafi w gusta obecnych i nowo pozyskanych klientów.
Pierwszy z nowych modeli bazuje na swoim nieco mniejszym, w 100% niskopodłogowym bracie Alpino 8.6. Jednak w stosunku to do niego Alpino 8.9 LE jest dłuższy o około 300 mm
i posiada niską podłogę od przodu do tylnej krawędzi drugich drzwi. Na tył pojazdu prowadzą dwa niewielkie stopnie pośrednie oddalone od siebie nieco ponad 1 metr.
Stylistycznie z zewnątrz Alpino 8.9 LE nie różni się rażąco od Alpino 8.6. Nieco większy rozstaw osi i tylni zwis optycznie nie są zauważalne. Całość uzupełniają nieco mniejsze koła które w przypadku Alpino 8.9 LE mają rozmiar 245/70 19,5”, natomiast gdy Alpino 8.6 montowane jest standardowe niskoprofilowe ogumienie 275/70 22,5”stosowane we wszystkich dłuższych modelach Urbino. Powodem zmiany rozmiaru ogumienia była konieczność osiągnięcia wymaganej do przemieszczania się wewnątrz wysokości pomiędzy podłogą a sufitem w tylnej części autobusu.
Układ napędowy
W obu modelach Alpino zastosowano ten sam 6-cylindrowy silnik CUMMINS typ ISBe4 250B o mocy 184 kW spełniający normę czystości spalin EURO 5. Różnica polega jedynie na jego umiejscowieniu. W wersji niskowejściowej gdzie podłoga przebiega zasadniczo wyżej silnik został umiejscowiony centralnie z tyłu. Niskopodłogowe Alpino 8.6 silnik ma zabudowany za tylną osią po lewej stronie w zabudowie wieżowej, tj. gdzie układ chłodzenia oraz osprzęt jest zamontowany nad silnikiem. Nie zmieniono również typu skrzyni. W standardzie w obu autobusach montowana jest automatyczna 4-biegowa skrzynia VOITH typ D854.5 lub opcyjnie ZF. Ze względu na niedużą wielkość autobusu zdecydowano się zastosować na przedniej osi zawieszenie niezależne firmy VOITH zamiennie stosowane z niezależną osią ZF. Zasadniczą różnicą jest oś napędowa. O ile w przypadku autobusu w 100% niskopodłogowego koniecznym i jedynym możliwym rozwiązaniem jest zamontowanie mostu portalowego, w tym przypadku firmy ZF AV132 S z ogumieniem supersingle, o tyle w przypadku niskowejściwego Alpino 8.9 LE zastosowano standardowy most napędowy firmy Meritor na podwójnym ogumieniu, podobny do stosowanego z powodzeniem od kilku lat przez Autosana w modelu A0808T Gemini.
Dzięki zastosowaniu pneumatycznego zawieszenia możliwe jest sterowanie wysokością nadwozia w zależności od potrzeb, np. obniżeniem prawej strony nadwozia na przystanku.
Zbiornik paliwa o pojemności 160 litrów plus 40-litrowy zbiornik Ad-Blue gwarantuje przejazd ponad 600 km bez konieczności tankowania. Dodatkowo zamontowany jest zbiornik o pojemności 40 litrów do układu ogrzewania.
Przedział pasażerski
Wnętrze dostosowane jest do przewozu osób niepełnosprawnych. Niezawodny przepływ potoków pasażerskich zapewnia dwoje drzwi dostępnych w układzie 1-2-0. Podłoga od początku do końca drugich drzwi umieszczona jest na wysokości 340 mm. Na tył autobusu gdzie zamontowano większość z 27 foteli pasażerskich prowadzą dwa stopnie. Jest to dwukrotnie więcej niż w Alpino 8.6, co miało być głównym czynnikiem przy projektowaniu nowego modelu. Naprzeciw drugich drzwi znajduje się stanowisko dla wózka inwalidzkiego oraz dwa dodatkowe uchylne fotele. W obu typach autobusów może ogółem podróżować od 50 do 60 pasażerów, w zależności od wersji wyposażenia.
Wentylacja przedziału pasażerskiego odbywa się za pomocą uchylnych bądź przesuwnych okien bocznych rozmieszczonych równolegle na całej długości autobusu, w zależności od preferencji klienta. Opcyjnie istnieje możliwość zamontowania wydajnej klimatyzacji.
Stanowisko pracy kierowcy
Miejsce pracy kierowcy Alpino 8.9 LE zasadniczo nie różni się od bazowego Alpino 8.6. Regulowany pulpit, pneumatyczny fotel kierowcy jest standardem dla wszystkich wersji Solarisów.
Różnice pomiędzy Alpino 8.6 Low Floor a Alpino 8.9 Low Entry
1) Mniej niskiej podłogi w wersji Low Entry.
2) Alpino 8.9 LE jest o około 300 mm dłuższy od wersji niskopodłogowej.
3) Mniejszy rozmiar opon 245/70 niż typowy 275/70 dla autobusów miejskch.
4) Alpino 8.6 posiada silnik w zabudowie wieżowym po lewej stronie natomiast w wersji LE silnik i skrzynia biegów są zabudowane centralnie co znacznie ułatwia rozplanowanie zabudowy komory silnikowej.
5) Low Entry posiada dwukrotnie większą ilość miejsc siedzących niż Low Floor.
Z całą pewnością warto pomyśleć o przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów Alpino 8.9 LE w polskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych gdzie tego rodzaju autobus z całą pewnością znalazłby zastosowanie, doskonale konkurując z już oferowanym od dłuższego czasu Jelczem M083C Libero oraz białoruskim Mazem 206.
Kolejną nowością jest niskowejściwy Solaris Urbino 15 LE. Podobnie jak Alpino 8.9 LE powstał z myślą przede wszystkim o krajach alpejskich i skandynawskich gdzie tego rodzaju autobusy stanowią trzon komunikacji autobusowej. Zasadniczo nadwozie nowego Urbino 15 LE nie różni się wizualnie od bazowego, niskopodłogowego Urbino 15 poza większą o 200 mm wysokością. Ze względu na zastosowanie większych kół o wymiarach 295/70 konieczne było powiększenie nadkoli. Dodatkowy schowek na łańcuchy śnieżne zlokalizowano za przednią osią.
Układ napędowy
Do napędu nowego Urbino użyto silnika DAF PR 265 o mocy 265 kW spełniający normę czystości spalin EURO 4 zestawionego z automatyczną 4-biegową skrzynią VOITH DIVA. Opcyjnie istnieje możliwość zamontowania nieco słabszego silnika DAF PR228, jak również 6-biegowej automatycznej skrzyni firmy ZF.
Dzięki wysokiej podłodze w tylnej części pojazdu silnik został umieszczony centralnie za trzecią osią. Z pewnością umożliwia to lepsze zagospodarowanie komory silnikowej i tylnego zwisu autobusu
Podobnie jak w miejskim Urbino 15 tak i w LE posiada kierowaną pierwszą i trzecią oś, co zapewnia sprawne kierowanie przede wszystkim na skrzyżowaniach i w ruchu miejskim. Wszystkie osie zamontowane w Urbino 15 LE dostarczyła firma ZF.
Zbiornik paliwa o pojemności 300 litrów zapewnia obsługę dziennej zmiany. Standardowo zbiornik Ad-Blue ma pojemność 40 litrów.
Przestrzeń pasażerska
Solaris Urbino 15 LE to autobus posiadający niską podłogę od pierwszych do końca drugich drzwi. Przejście na tył pojazdu umożliwiają dwa podświetlane stopnie pośrednie.
We wnętrzu może podróżować 61 pasażerów na miejscach siedzących. W celu zwiększenia komfortu jazdy wszystkie fotele znajdują się na podwyższonej podłodze i są wyposażone w pas bezpieczeństwa. Fotele od przejścia posiadają również podłokietniki i dodatkowe uchwyty umożliwiające poruszanie się po autobusie w czasie jazdy.
Przy drugich drzwiach zostało zlokalizowane stanowisko do zakotwiczenia wózka inwalidzkiego, który może wjechać do wnętrza za pomocą ręcznie odchylanej platformy. Opcyjnie w miejscu wózka inwalidzkiego mogą znajdować się cztery dodatkowe fotele pasażerskie. Nad fotelami w przestrzeni niskopodłogowej udało się wygospodarować miejsce na półki podsufitowe na których pasażer może położyć bagaż podręczny.
Sprawną wentylację wnętrza autobusu gwarantują uchylne, górne części okien bocznych oraz dwa elektrycznie sterowane szyberdachy.
Na życzenie klienta cała przestrzeń pasażerska może być wyposażona w wydajną klimatyzację, która w przypadku autobusów lokalnych jest w pełni uzasadniona ze względu na większe odległości pomiędzy kolejnymi przystankami.
Stanowisko pracy kierowcy
Miejsce pracy kierowcy, standardowo wyposażone jest w pneumatyczny fotel oraz w pełni regulowaną deskę. Dzięki temu wszystkie wskaźniki są doskonale widoczne a przełączniki w zasięgu ręki, częściowo na desce, a pozostałe na parapecie bocznym.
Nad głową kierowcy zamontowano pojemny 3-częściowy schowek.
W zależności od zastosowania i życzenia klienta dostępnych jest kilka wersji kabin kierowcy, począwszy od wersji otwartej (same drzwiczki), wersji półzamkniętej (drzwiczki z szybką) a skończywszy na wersji zamkniętej (w pełni zabudowana kabina). W przypadku dwóch pierwszych wersji istnieje możliwość dodatkowego zamontowania podstawy pod kasę fiskalną i kasety na bilon.
W zależności od kompletacji stanowisko pracy kierowcy może być klimatyzowane z osobnego urządzenia lub przy wykorzystaniu klimatyzatora całopojazdowego.
Doskonałą widoczność przestrzeni wokół autobusu gwarantują duża, panoramiczna szyba czołowa oraz ogrzewane okno kierowcy.
Różnice pomiędzy Urbino 15 Low Floor a Low Entry
1) Oczywistą i podstawową różnicą jest ilość niskiej podłogi, której analogicznie jest mniej w autobusie LE.
2) Miejskie Urbino 15 jest dostępne w układzie drzwi 2-2-0 i 2-2-2 natomiast Urbino 15 LE tylko w wersji 2-drzwiowej w układzie 1-2-0 lub 2-2-0.
3) Drzwi zastosowane w Urbino 15 LE są otwierane na zewnątrz natomiast w miejskim Urbino standardowo stosowane są drzwi otwierane do wnętrza.
4) Urbino 15 LE jest o niecałe 200 mm wyższy od wersji niskopodłogowej.
5) Dla zapewnienia wyższego komfortu jazdy na liniach pozamiejskich w Urbino 15 LE zastosowano większe koła o wymiarach 295/80 typowe dla autobusów międzymiastowych.
6) W Urbino 15 silnik jest zabudowany w układzie wieżowym po lewej stronie natomiast w wersji LE silnik i skrzynia biegów są zabudowane centralnie co znacznie ułatwia rozplanowanie zabudowy komory silnikowej.
7) Urbino 15 LE posiada większą ilość miejsc siedzących analogicznie dostosowanych do dłuższych tras.
Z całą pewnością nowe Urbino 15 LE stanowi doskonałą alternatywę dla standardowych autobusów międzymiastowych, zważywszy że w klasie autobusów wielkopojemnych nie ma zbyt wielu konkurentów. Tym samym firma Solaris wzmocniła swoją ofertę do zaistnienia w krajach alpejskich czy skandynawskich, gdzie tego typu autobusy są stosowane od lat, a dotychczas Solaris nie był w stanie konkurować, z powodu braku oferty na tego rodzaju pojazdy.
Na zakończenie warto dodać, że w ostatnich miesiącach powstał również autobus Urbino 12 LE dostosowany do ciągnięcia 13 tonowej przyczepy.
Jak widać, oferta Solaris Bus&Coach S.A. może być niezmiernie elastyczna, co jest niesamowicie ważnym argumentem przy podejmowaniu przez przewoźników decyzji o wyborze dostawcy kolejnych nowych autobusów.