Nowości producentów układów klimatyzacyjnych (2): EvoBus – Setra
Wiosenne promocje
Po zakończonym sezonie zimowym producenci układów klimatyzacyjnych już przygotowują swoją ofertę na okres letnich urlopów. Nie inaczej jest z firmą EvoBus, która stosuje w swoich pojazdach własne rozwiązania w zakresie klimatyzacji, choć opracowane we współpracy z firmami specjalizującymi się w tej dziedzinie. Dodatkowo EvoBus postanowił rozpocząć sezon od akcji promocyjnej dotyczącej cen niektórych komponentów do tych układów w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Promocja obowiązuje od 1 marca 2005 r. do 29 kwietnia 2005 r., a więcej na jej temat można uzyskać pod numerem telefonu (022) 356 06 51. Obowiązujące w tym okresie promocyjne ceny podajemy w tabeli na końcu artykułu. Ponadto Centrum Serwisowe EvoBus w Wolicy zaprasza użytkowników autobusów i autokarów Mercedes-Benz i Setra na bezpłatny przegląd klimatyzacji przed sezonem letnim. Na wszystkie naprawy wykonane w trakcie takiego przeglądu obowiązuje rabat 15% (więcej informacji – (022) 356 06 61-64).
Układy typu ComAir
Jak wspominaliśmy, w autokarach MB i Setra stosowane są układy klimatyzacyjne opracowane specjalnie dla EvoBus. Można tu wyróżnić dwa modele – ComAir i TopAir. Pierwszy z nich bazuje na rozwiązaniach Webasto, zaś drugi – Konvekta.
Układ ComAir jest dostępny w kilku wersjach mocy. Podstawowy model ma 2680 mm długości i jest montowany w centralnej części dachu. Układ taki wyposażony jest w 6 bezszczotkowych wentylatorów parowacza oraz 4 wentylatory skraplacza oraz sprężarkę o pojemności 470 cm 3 . Moc takiego układu wynosi 32 kW. Nieco mocniejszy wariant ComAir posiada sprężarkę o pojemności 560 cm 3 , dającą moc 35 kW. Długość takiego układu wzrasta do 3200 mm, bowiem musi on pomieścić w swej obudowie dodatkowe 2 wentylatory parowacza i 1 skraplacza. Układ ten jest przewidziany głównie do dłuższych, trzyosiowych modeli, zwłaszcza przeznaczonych do eksploatacji w krajach o gorącym klimacie. 35-kilowatowy system ComAir można spotkać m.in. w trzyosiowym autokarze Setra ComfortClass S417 GT-HD, a w opcji także w mniejszym modelu S416 GT-HD. Jednak najmocniejszą wersją jest model wyposażony w sprężarkę o pojemności 650 cm 3 i osiągający moc 39 kW. Model ten charakteryzuje się zwiększoną o 15% wydajnością chłodzenia, dzięki czemu pasażerowie wydłużonych autokarów trzyosiowych mogą liczyć na taki sam poziom komfortu termiczngo, jak podróżujący pojazdami 12-metrowymi. Jednocześnie, dzięki zastosowaniu takiej samej liczby wentylatorów, jak w odmianie o mocy 35 kW, system ten nie potrzebuje większej obudowy. Jest on rekomendowany do pojazdów przeznaczonych dla regionów o klimacie tropikalnym, jak np. Afryka czy Południowa Europa.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnego systemu mieszanej cyrkulacji powietrza, układ ComAir zapewnia równomierne chłodzenie przestrzeni pasażerskiej. Sterowany automatycznie układ, umożliwia także ręczną regulację parametrów klimatycznych wewnątrz autokaru z miejsca kierowcy. System może dostarczać albo wyłącznie powietrze pobierane z zewnątrz albo pochodzące z recyrkulacji wewnętrznej lub też mieszankę zawierającą 40% świeżego powietrza z zewnątrz. Zwiększona została także wydajność systemu chłodzenia stanowiska kierowcy. Ponadto, kierowca może regulować moc i kierunek rozprowadzania strumienia chłodnego powietrza. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań umożliwiło obniżenie masy układu ComAir w porównaniu z jego poprzednikami o ok. 30 kg.
Układ klimatyzacyjny TopAir – model z wyższej półki
Układ TopAir, stosowany w większości autokarów Setra TopClass 400, to już techniczna wyższa półka. Opracowany wspólnie z Konvektą system korzysta ze stosowanego przez Setrę od wielu lat rozwiązania krzyżowego przepływu powietrza. Jednak dzięki użyciu kilku innowacyjnych rozwiązań, udało się stworzyć coś więcej – wysokowydajny układ, zoptymalizowany pod kątem kosztów eksploatacji o niskiej szkodliwości dla środowiska naturalnego. System TopAir jest pierwszym układem grzewczo-klimatyzacyjnym, korzystającym z mieszanki wody i glikolu, co powoduje, iż zancząco różni się od konwencjonalnych systemów tego typu. Przypomina jednak rozwiązania znane z domowych układów centralnego ogrzewania: system grzewczy i klimatyzacyjny korzystają z osobnego obwodu, dzięki czemu źródła wysokiej i niskiej temperatury są całkowicie oddzielone od obwodu głównego. Kluczowym składnikiem układu „TopAir” jest jednostka energetyczna , wyposażona w skraplacz oraz dwa wymienniki ciepła, umiejscowione w przestrzeni bagażowej tuż przed mostem napędowym. Przez sprężarkę, znajdującą się pomiędzy silnikiem a układem energetycznym, przepływa jedynie czynnik chłodzący R134. Wymienniki ciepła przenoszą niskie temperatury na neutralną dla środowiska mieszankę glikolu i wody, która następnie wpływa do dwóch niezależnych obwodów poprzez wymienniki ciepła zainstalowane na dachu. Dzięki temu, wymienniki można zamontować dokładnie w tym miejscu, gdzie są potrzebne, czyli tam gdzie istnieje potrzeba podniesienia bądź obniżenia temperatury. Cyrkulacja powietrza jest tym samym bardziej wydajna i nie powoduje powstawania przeciągów.
System TopAir z wymiennikami ciepła zamontowanymi na dachu może dostarczać zarówno ciepłe, jak i zimne powietrze. W trybie ogrzewania, skraplacz jako źródło energii jest zastępowany przez obwód układu chłodzenia silnika oraz dodatkową nagrzewnicę, które powodują podniesienie temperatury mieszanki wody i glikolu. Dzięki temu, system w łatwy i szybki sposób może przełączać się pomiędzy trybami ogrzewania i chłodzenia.
Układ TopAir – przetestowany w najtrudniejszych warunkach
W lipcu 2002 r., Setra przeprowadziła próbę drogową systemu TopAir, zainstalowanego w amerykańskiej wersji autokaru S417. Trasa pojazdu wiodła z Florydy – jednego z najgorętszych rejonów w USA – do Doliny Śmierci w Kalifornii. Jej długość wyniosła ponad 6 500 km. Jak się okazało, wilgotność powietrza ani razu nie przekroczyła 50%, a wewnątrz autokaru panowała temperatura od 18,9°C (stanowisko kierowcy) do 21°C (przestrzeń pasażerska).
Jak widać, EvoBus jest firmą, która w kwestii układów klimatyzacyjnych nie zadowala się gotowymi rozwiązaniami, ale stara się poszukiwać nowych pomysłów, które zwiększają wydajność, zmniejszają wpływ tego typu urządzeń na środowisko naturalne oraz poprawiają komfort jazdy pasażerów i pracy kierowcy.
Tabela 1: Promocyjne ceny na części zamienne do układów klimatyzacyjnych w autobusach Mercedes-Benz i Setra, obowiązujące od 1 marca do 29 kwietnia 2005 r.
NUMER KATALOGOWY CZĘŚCI |
NAZWA | DO TYPU POJAZDU | Cena promocyjna dla klientów indywidualnych netto PLN |
A 000 835 50 07 | Dmuchawa podwójna promieniowa ze sterownikiem | TopClass400, Travego (O580) | 684,45 |
A 000 835 43 07 | Dmuchawa podwójna promieniowa ze sterownikiem | MultiClass300,ComfortClass300, Integro (O550) | 724,95 |
8 754 479 000 0 | Wentylator osiowy | TopClass300 | 360,45 |
A 000 838 37 06 | Wentylator osiowy | TopClass300, O404, Tourismo(O350), O405-O408 | 360,45 |
A 627 835 00 07 | Wentylator osiowy | MultiClass300, Citaro(O530) | 400,95 |
8 754 568 000 0 | Zestaw filtrów osuszacza | Typoszereg BR200 | 85,05 |
A 000 834 08 69 | Zestaw filtrów osuszacza | Citaro (O530), Travego (O580), TopClass 300, ComfortClass300, MultiClass300, O404, Tourismo(O350) | 133,5 |
A 627 830 00 58 | Zestaw filtrów osuszacza | ComfortClass300, MultiClass300, Travego(o580), Integro (O550) | 279,45 |
A 000 835 99 47 | Zestaw filtrów osuszacza | Citaro (O530), O405-O408, O404, Conecto (O345), Tourismo (O350), Cito (O520), Intouro (O560), Sprinter Minibus | 170,01 |
A 001 835 54 47 | Wkład filtra | Citaro(O530), ComfortClass300, MultiClass300, TopClass400, Travego(O580) | 34,43 |
A 356 830 31 18 | Filtr | O404 | 153,9 |
A 356 830 42 18 | Filtr | O404, Tourismo (O350) | 153,9 |
8 754 000 876 0 | Filtr | TopClass300 | 145,8 |
8 441 000 874 0 | Filtr powietrza | ComfortClass300,MultiClass300 | 15,8 |
A 001 835 13 47 | Mata filtrująca | ComfortClass300,MultiClass300, Integro ( O550) | 39,29 |
325 46 21 500 12 0 | Filtr powietrza | ComfortClass300, MultiClass300 | 186,3 |
A 001 835 05 47 | Filtr | O405-O408 | 194,4 |