Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowości producentów układów klimatyzacyjnych (2): EvoBus – Setra

infobus
07.04.2005 11:36

Wiosenne promocje

Po zakończonym sezonie zimowym producenci układów klimatyzacyjnych już przygotowują swoją ofertę na okres letnich urlopów. Nie inaczej jest z firmą EvoBus, która stosuje w swoich pojazdach własne rozwiązania w zakresie klimatyzacji, choć opracowane we współpracy z firmami specjalizującymi się w tej dziedzinie. Dodatkowo EvoBus postanowił rozpocząć sezon od akcji promocyjnej dotyczącej cen niektórych komponentów do tych układów w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Promocja obowiązuje od 1 marca 2005 r. do 29 kwietnia 2005 r., a więcej na jej temat można uzyskać pod numerem telefonu (022) 356 06 51. Obowiązujące w tym okresie promocyjne ceny podajemy w tabeli na końcu artykułu. Ponadto Centrum Serwisowe EvoBus w Wolicy zaprasza użytkowników autobusów i autokarów Mercedes-Benz i Setra na bezpłatny przegląd klimatyzacji przed sezonem letnim. Na wszystkie naprawy wykonane w trakcie takiego przeglądu obowiązuje rabat 15% (więcej informacji – (022) 356 06 61-64).

Układ klimatyzacyjny ComAir w krótszej odmianie (2680 mm długości) o mocy 32 kW, zamontowany na dachu autokaru Setra ComfortClassDla autokarów trzyosiowych montuje się w większą (3200 mm długości) i mocniejszą wersję systemu ComAir o mocy 35 lub 39 kW

Układy typu ComAir

Jak wspominaliśmy, w autokarach MB i Setra stosowane są układy klimatyzacyjne opracowane specjalnie dla EvoBus. Można tu wyróżnić dwa modele – ComAir i TopAir. Pierwszy z nich bazuje na rozwiązaniach Webasto, zaś drugi – Konvekta.

Układ ComAir jest dostępny w kilku wersjach mocy. Podstawowy model ma 2680 mm długości i jest montowany w centralnej części dachu. Układ taki wyposażony jest w 6 bezszczotkowych wentylatorów parowacza oraz 4 wentylatory skraplacza oraz sprężarkę o pojemności 470 cm 3 . Moc takiego układu wynosi 32 kW. Nieco mocniejszy wariant ComAir posiada sprężarkę o pojemności 560 cm 3 , dającą moc 35 kW. Długość takiego układu wzrasta do 3200 mm, bowiem musi on pomieścić w swej obudowie dodatkowe 2 wentylatory parowacza i 1 skraplacza. Układ ten jest przewidziany głównie do dłuższych, trzyosiowych modeli, zwłaszcza przeznaczonych do eksploatacji w krajach o gorącym klimacie. 35-kilowatowy system ComAir można spotkać m.in. w trzyosiowym autokarze Setra ComfortClass S417 GT-HD, a w opcji także w mniejszym modelu S416 GT-HD. Jednak najmocniejszą wersją jest model wyposażony w sprężarkę o pojemności 650 cm 3 i osiągający moc 39 kW. Model ten charakteryzuje się zwiększoną o 15% wydajnością chłodzenia, dzięki czemu pasażerowie wydłużonych autokarów trzyosiowych mogą liczyć na taki sam poziom komfortu termiczngo, jak podróżujący pojazdami 12-metrowymi. Jednocześnie, dzięki zastosowaniu takiej samej liczby wentylatorów, jak w odmianie o mocy 35 kW, system ten nie potrzebuje większej obudowy. Jest on rekomendowany do pojazdów przeznaczonych dla regionów o klimacie tropikalnym, jak np. Afryka czy Południowa Europa.

Układ ComAir może być regulowany automatycznie lub ręcznie ze stanowiska kierowcyNawiewy powietrza układu ComAir w autokarze Setra ComfortClass

Dzięki zastosowaniu nowoczesnego systemu mieszanej cyrkulacji powietrza, układ ComAir zapewnia równomierne chłodzenie przestrzeni pasażerskiej. Sterowany automatycznie układ, umożliwia także ręczną regulację parametrów klimatycznych wewnątrz autokaru z miejsca kierowcy. System może dostarczać albo wyłącznie powietrze pobierane z zewnątrz albo pochodzące z recyrkulacji wewnętrznej lub też mieszankę zawierającą 40% świeżego powietrza z zewnątrz. Zwiększona została także wydajność systemu chłodzenia stanowiska kierowcy. Ponadto, kierowca może regulować moc i kierunek rozprowadzania strumienia chłodnego powietrza. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań umożliwiło obniżenie masy układu ComAir w porównaniu z jego poprzednikami o ok. 30 kg.

Autokary serii TopClass - z wyjątkiem modelu S411HD - są wyposażane w układ klimatyzacyjny TopAir

Układ klimatyzacyjny TopAir – model z wyższej półki

Układ TopAir, stosowany w większości autokarów Setra TopClass 400, to już techniczna wyższa półka. Opracowany wspólnie z Konvektą system korzysta ze stosowanego przez Setrę od wielu lat rozwiązania krzyżowego przepływu powietrza. Jednak dzięki użyciu kilku innowacyjnych rozwiązań, udało się stworzyć coś więcej – wysokowydajny układ, zoptymalizowany pod kątem kosztów eksploatacji o niskiej szkodliwości dla środowiska naturalnego. System TopAir jest pierwszym układem grzewczo-klimatyzacyjnym, korzystającym z mieszanki wody i glikolu, co powoduje, iż zancząco różni się od konwencjonalnych systemów tego typu. Przypomina jednak rozwiązania znane z domowych układów centralnego ogrzewania: system grzewczy i klimatyzacyjny korzystają z osobnego obwodu, dzięki czemu źródła wysokiej i niskiej temperatury są całkowicie oddzielone od obwodu głównego. Kluczowym składnikiem układu „TopAir” jest jednostka energetyczna , wyposażona w skraplacz oraz dwa wymienniki ciepła, umiejscowione w przestrzeni bagażowej tuż przed mostem napędowym. Przez sprężarkę, znajdującą się pomiędzy silnikiem a układem energetycznym, przepływa jedynie czynnik chłodzący R134. Wymienniki ciepła przenoszą niskie temperatury na neutralną dla środowiska mieszankę glikolu i wody, która następnie wpływa do dwóch niezależnych obwodów poprzez wymienniki ciepła zainstalowane na dachu. Dzięki temu, wymienniki można zamontować dokładnie w tym miejscu, gdzie są potrzebne, czyli tam gdzie istnieje potrzeba podniesienia bądź obniżenia temperatury. Cyrkulacja powietrza jest tym samym bardziej wydajna i nie powoduje powstawania przeciągów.

System TopAir z wymiennikami ciepła zamontowanymi na dachu może dostarczać zarówno ciepłe, jak i zimne powietrze. W trybie ogrzewania, skraplacz jako źródło energii jest zastępowany przez obwód układu chłodzenia silnika oraz dodatkową nagrzewnicę, które powodują podniesienie temperatury mieszanki wody i glikolu. Dzięki temu, system w łatwy i szybki sposób może przełączać się pomiędzy trybami ogrzewania i chłodzenia.

Także model S417 TopClass, przeznaczony na szczególnie trudny pod tym względem rynek amerykański korzysta z układu klimatyzacyjnego TopAir

Układ TopAir – przetestowany w najtrudniejszych warunkach

W lipcu 2002 r., Setra przeprowadziła próbę drogową systemu TopAir, zainstalowanego w amerykańskiej wersji autokaru S417. Trasa pojazdu wiodła z Florydy – jednego z najgorętszych rejonów w USA – do Doliny Śmierci w Kalifornii. Jej długość wyniosła ponad 6 500 km. Jak się okazało, wilgotność powietrza ani razu nie przekroczyła 50%, a wewnątrz autokaru panowała temperatura od 18,9°C (stanowisko kierowcy) do 21°C (przestrzeń pasażerska).

Jak widać, EvoBus jest firmą, która w kwestii układów klimatyzacyjnych nie zadowala się gotowymi rozwiązaniami, ale stara się poszukiwać nowych pomysłów, które zwiększają wydajność, zmniejszają wpływ tego typu urządzeń na środowisko naturalne oraz poprawiają komfort jazdy pasażerów i pracy kierowcy.

Tabela 1: Promocyjne ceny na części zamienne do układów klimatyzacyjnych w autobusach Mercedes-Benz i Setra, obowiązujące od 1 marca do 29 kwietnia 2005 r.

NUMER KATALOGOWY CZĘŚCI

NAZWA DO TYPU POJAZDU Cena promocyjna dla klientów indywidualnych netto PLN
A 000 835 50 07 Dmuchawa podwójna promieniowa ze sterownikiem TopClass400, Travego (O580) 684,45
A 000 835 43 07 Dmuchawa podwójna promieniowa ze sterownikiem MultiClass300,ComfortClass300, Integro (O550) 724,95
8 754 479 000 0 Wentylator osiowy TopClass300 360,45
A 000 838 37 06 Wentylator osiowy TopClass300, O404, Tourismo(O350), O405-O408 360,45
A 627 835 00 07 Wentylator osiowy MultiClass300, Citaro(O530) 400,95
8 754 568 000 0 Zestaw filtrów osuszacza Typoszereg BR200 85,05
A 000 834 08 69 Zestaw filtrów osuszacza Citaro (O530), Travego (O580), TopClass 300, ComfortClass300, MultiClass300, O404, Tourismo(O350) 133,5
A 627 830 00 58 Zestaw filtrów osuszacza ComfortClass300, MultiClass300, Travego(o580), Integro (O550) 279,45
A 000 835 99 47 Zestaw filtrów osuszacza Citaro (O530), O405-O408, O404, Conecto (O345), Tourismo (O350), Cito (O520), Intouro (O560), Sprinter Minibus 170,01
A 001 835 54 47 Wkład filtra Citaro(O530), ComfortClass300, MultiClass300, TopClass400, Travego(O580) 34,43
A 356 830 31 18 Filtr O404 153,9
A 356 830 42 18 Filtr O404, Tourismo (O350) 153,9
8 754 000 876 0 Filtr TopClass300 145,8
8 441 000 874 0 Filtr powietrza ComfortClass300,MultiClass300 15,8
A 001 835 13 47 Mata filtrująca ComfortClass300,MultiClass300, Integro ( O550) 39,29
325 46 21 500 12 0 Filtr powietrza ComfortClass300, MultiClass300 186,3
A 001 835 05 47 Filtr O405-O408 194,4