Nowoczesne więźniarki w Policji
infobus
05.02.2008 10:41
Nowoczesne więźniarki w Policji
Jeszcze w grudniu 2007 r. polska policja odebrała pierwsze pięć więźniarek skonstruowanych przy współpracy policyjnych ekspertów i inżynierów fabryki Autosan. Zgodnie z podpisaną umową pomiędzy Komendą Główną Policji a Autosan S.A. fabryka ma dostarczyć łącznie 22 sztuki więźniarek na bazie Autosani H7-10MB Solina. Są to pierwsze tego typu pojazdy zbudowane na kompletnym podwoziu Mercedes-Benz 818D Vario. Do tej pory wszystkie wyprodukowane przez Autosani więźniarki bazowały na podwoziu własnej produkcji oraz silnikach Iveco. Nowe więźniarki kupione zostały w ramach programu modernizacji polskiej Policji. Do codziennych zadań Policji należy m.in. konwojowanie ludzi pozbawionych wolności. Niemal w każdej komendzie polskiej Policji funkcjonuje komórka konwojowo-ochronna. To jej funkcjonariusze doprowadzają zatrzymanych do prokuratur, sądów, aresztów, zakładów karnych, szpitali czy przychodni.
Ogromna większość policyjnych konwojów to nic innego jak przewożenie ludzi pozbawionych wolności. Czasy, kiedy policjanci korzystali z pociągów czy komunikacji autobusowej, odchodzą. Dziś niemal wszyscy zatrzymani wożeni są policyjnymi samochodami.
Konwojentom potrzebne są specjalne samochody. Do dziś w polskiej Policji rolę więźniarek wypełniały Stary 200 DW. Te polskie furgony technicznie się zestarzały, a ich wyposażenie i konstrukcja zupełnie nie przystają do wymagań, jakie stawia współczesność.
Nowa więźniarka może przewozić 18 zatrzymanych, w tym dwóch którzy wymagają szczególnego dozoru w specjalnie przygotowanych izolatkach gdzie również można odseparować np. agresywną osobę.
Konwojentom potrzebne są specjalne samochody. Do dziś w polskiej Policji rolę więźniarek wypełniały Stary 200 DW. Te polskie furgony technicznie się zestarzały, a ich wyposażenie i konstrukcja zupełnie nie przystają do wymagań, jakie stawia współczesność.
Nowa więźniarka może przewozić 18 zatrzymanych, w tym dwóch którzy wymagają szczególnego dozoru w specjalnie przygotowanych izolatkach gdzie również można odseparować np. agresywną osobę.
Dla osób konwojujących aresztowanych przeznaczono 5 miejsc w tym jedno dla kierowcy.
Nie mogło również zabraknąć dodatkowych bagażników, specjalnych schowków i stojaków na broń.
Standardowo autobus jest wyposażony w klimatyzację. Więźniarki zostały pomalowane w srebrny kolor, taki jaki docelowo mieć będą wszystkie policyjne radiowozy.
Zgodnie z obowiązującymi normami silniki spełniają normę czystości spalin EURO 4. Współpracują one z mechanicznymi, 5-biegowymi skrzyniami firmy ZF.
Pierwsze 5 pojazdów trafiło do Warszawy –3 szt i Radomia –2 szt. Kolejne 5 trafi do łódzkiej policji, natomiast po 2 otrzyma olsztyńska i rzeszowska policja. Po 1 sztuce otrzyma Białystok, Bydgoszcz, Katowice, Gdańsk, Opole, Poznań, Kraków i Wrocław.