Nowelizacja ustawy o kierującymi pojazdami – uwagi PIGTSiS

infobus
12.08.2008 21:44

Prezentujemy uwagi Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji do projektu ustawy o kierujących pojazdami. Izba bierze udział w konsultacjach społecznych przed wprowadzeniem w życie nowych przepisów. Oto uwagi Izby:
„1. w art. 3 w ust. 2 zapisano brzmienie: '2. Kierującym pojazdem może być również osoba, która odbywa szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, o których mowa w przepisach ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr. 125 poz. 874 z późn. zm.) i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym. – nie bardzo wiemy, o co chodzi w pojęciu „kwalifikacji wstępnej przyspieszone’, czy nie chodzi o „szkolenie okresowe’, o którym mowa w art. 39a, ust. 1, pkt 6 tej ustawy?
w art. 6 w ust. 3 zapisano brzmienie: '3. Motocykl, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit a, nie może pochodzić od motocykla o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla. ’ —nie bardzo wiemy, o jaki „motocykl’ z jakiego „motocykla’ chodzi?
w art. 6 w ust. 5 zapisano brzmienie: '5. Zespołem pojazdów o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t może kierować osoba, która zdała specjalistyczny egzamin praktyczny w zakresie prawa jazdy kategorii B, potwierdzony wpisem do prawa jazdy.’ —o jaki egzamin praktyczny w zakresie prawa jazdy kategorii B tu chodzi? – czy przypadkiem nie powinno być B+E?
4. w art. 8 w ust. 1 w pkt 5b jest mowa, że autobusem (kat. D i D+E) może kierować osoba, która osiągnęła wiek 24 lat, chyba, że odbyła kwalifikację wstępną a wtedy, na podstawie art. 9, ust 1. może mieć wiek 21 lat. Czy zapisy tych artykułów są jednoznaczne? Naszym zdaniem mogą oznaczać, że mając ukończone 24 lata na podstawie art. 8, ust. 1, pkt 5b można kierować autobusem bez żadnych ograniczeń, ale czy będzie można wykonywać zawód kierowcy?
5. w art. 9 ust. 2 znowu jest mowa o kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej -czy nie chodzi tu znowu o „szkolenie okresowe’, o którym mowa w art. 39a, ust. 1, pkt 6 ustawy o transporcie drogowym? W art. 111 zmieniającym ustawę o transporcie drogowym również używa się takiego określenia, ale nie znajdujemy takiej definicji ani podanego zakresu szkolenia na kwalifikację wstępną przyśpieszoną.
6. w art. 15 ust. 1 znowu jest mowa o kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej – ale tym razem wymienia się także kwalifikację wstępną i szkolenie okresowe – o co chodzi z tą „kwalifikacją wstępną przyśpieszoną’?
7. w art. 26 ust. 1, pkt 1 jest mowa, że szkolenie osób prowadzone jest m.in. przez „1) ośrodek szkolenia kierowców – jednostkę organizacyjną przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców;’ – powstaje pytanie, czy przedsiębiorca będzie mógł mieć kilka ośrodków położonych w różnych regionach kraju – ten przepis tego nie zabrania, natomiast z dalszych, np. już w ust. 10, można mieć wątpliwości, czy to będzie możliwe. Także w art. 28, ust. 3 nakłada obowiązek posiadania infrastruktury na terenie jednego powiatu. Wydaje się, że przepisy art. 26 i art. 27 nie są jednoznaczne.
8. w art. 26 ust. 7 – przywołany jest tam „ust. 5, pkt 1′ – wydaje się, że powinno być „ust. 6 pkt 1′.
9. w art. 31, ust. 1 określono, że przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców może wystąpić, po upływie roku od dnia uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, o poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań przez ośrodek szkolenia kierowców w zakresie posiadania warunków lokalowych, placu manewrowego, pojazdów, pomocy i środków dydaktycznych oraz zatrudnienia wykwalifikowanego personelu. Takie poświadczenie jest wymagane chyba tylko, po to aby można było szkolić instruktorów (art. 37). Czy to oznacza, że starosta rejestrując ośrodek nie będzie interesował się czy ośrodek posiada warunki lokalowe, plac manewrowy, pojazdy, pomoce i środki dydaktyczne oraz zatrudnienia wykwalifikowany personel? Dopiero w art. 43, ust. 3 zapisany jest obowiązek corocznych kontroli tych dodatkowych wymagań. Jaki cel, poza fiskalnym, ma więc poświadczenie o spełnianiu dodatkowych warunków, skoro i tak są one corocznie kontrolowane a więc powinny być ciągle spełniane?
10. w art. 33, ust. 2 określono, że starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wpisuje instruktora do ewidencji a na podstawie ust. 3 wpisuje do tej ewidencji numer ewidencyjny ośrodka szkolenia, w którym instruktor prowadzi szkolenia – czy instruktor może prowadzić zajęcia dla kilku ośrodków, a jeżeli tak to, w jakim wymiarze czasu pracy?
w art. 38, ust. 2 określono, że starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wpisuje wykładowcę do ewidencji a na podstawie ust. 3, pkt 6 wpisuje do tej ewidencji numer ewidencyjny ośrodka szkolenia, w którym wykładowca prowadzi szkolenia – czy wykładowca może prowadzić zajęcia dla kilku ośrodków, a jeżeli tak to w jakim wymiarze czasu pracy?
12. w art. 111 zmieniającym ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym dokonuje się zmian przepisów dotychczasowego Rozdziału 7a „Kierowcy wykonujący przewóz drogowy’ tej ustawy – obejmują to zmiany od 3 do 13 (dotyczy art. 39a do art. 39k) oraz w zmianie 14
dodaje się kolejny rozdział 7b „Doskonalenie umiejętności osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym’.
Naszym zdaniem, te przepisy powinny zostać przeniesione do ustawy o kierujących pojazdami a nie nadal być pozostawione w ustawie o transporcie drogowym. Przecież głównym celem tworzenia Ustawy o kierujących pojazdami było zgromadzenie przepisów dotyczących kierowców w jednym akcie prawnym. Ponadto należałoby ujednolicić procedury obowiązujące ośrodki szkolenia, które nadal pozostawia się inne dla szkolenia kierowców i inne dla dalszego doskonalenia kierowców. Nadzór nad szkoleniem kierowców w ustawie o kierujących pojazdami powierzony jest starostom, podczas gdy nadzór nad doskonaleniem kierowców pozostawiono nadal w ustawie o transporcie drogowym w gestii wojewodów, co powoduje rozbieżność warunków i procedur rejestracji ośrodków szkolenia. Także minister właściwy do spraw transportu musi wydawać podobne rozporządzenia w sprawach szkolenia. Uważamy, że należałoby określić kategorie tych ośrodków (doliczyliśmy się ok. ośmiu kategorii ośrodków!) oraz zebrać to w jednym rozporządzeniu. Obecnie trudno się już orientować, kto jakie warunki powinien spełniać a po tych zmianach prawa będzie chyba jeszcze gorzej.
Z poważaniem – Zdzisław Szczerbaciuk, prezes zarządu PIGTSiS”