Nowe wyposażenie autobusów w sieci ZTM Warszawa
infobus
03.12.2009 11:59
Nowe wyposażenie autobusów w sieci ZTM Warszawa
Po stołecznych ulicach kursują już autobusy z nowym „warszawskim”wzorem na obiciach siedzeń oraz specjalnymi przyciskami z napisami w alfabecie Braille’a. Pod koniec października na ulice wyjechało pierwszych pięć autobusów z nową, ciemnoczerwoną tapicerką przedstawiającą kolumnę Zygmunta III Wazy na tle Zamku Królewskiego. Dotychczas w pojazdach dostarczanych dla Warszawy montowano tylko standardowe obicia z zimnych niebieskich lub szarych kolorach. Teraz wnętrze autobusu stało się bardziej „warszawskie”i cieplejsze. Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego kładzie również bardzo duży nacisk na przystosowania taboru do potrzeb pasażerów, którym samodzielne poruszanie się komunikacją stwarza duże problemy. Dlatego przyciski otwierania drzwi w nowych pojazdach zostały oznakowane napisami w alfabecie Braille’a – na przyciskach bezpośrednio przy drzwiach umieszczono napis „STOP”a na pozostałych przyciskach literę „S”w tym alfabecie. W nowych pojazdach przycisk po naciśnięciu podświetla się na czerwono. Po zatrzymaniu się na przystanku, gdy kierowca włączy opcję samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów, drzwi, przy których przycisk został wcześniej naciśnięty, otworzą się automatycznie. Przyciski przy innych drzwiach podświetlą się na zielono informując o możliwości otwarcia drzwi.
Z myślą o pasażerach niedowidzących w autobusach wprowadzone zostało bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów, na których zostały zamontowane siedzenia. Progi oznakowane zostały listwami w kolorze żółtym i czarnym umieszczonymi naprzemiennie. To zestawienie kolorów jest najlepiej dostrzegane przez osoby z poważnymi wadami wzroku.
We wnętrzu pojazdu przy środkowych drzwiach umieszczono także duży wyświetlacz, który zastąpił stosowane dotychczas statyczne tablice z tzw. „koralikami”. Teraz na ekranie prezentowana jest tylko aktualna trasa, zgodnie z kierunkiem, w którym porusza się autobus. Przebyty już odcinek drogi wyświetla się w kolorze szarym, co ułatwia pasażerom orientację w którym miejscu trasy aktualnie się znajdują. Dodatkowo przy każdym kolejnym przystanku podawany jest rozkładowy czas przejazdu licząc od aktualnego przystanku. Wkrótce na wyświetlaczach pojawią się informacje o możliwości przesiadki na konkretne linie autobusowe i tramwajowe. Na statycznych tablicach nie można było podawać tak szczegółowych informacji.
Większe możliwości mają także wyświetlacze znajdujące się na zewnątrz pojazdów. Na szerszym wyświetlaczu tylnym można już zamieścić informację o pętli docelowej lub zjeździe do zajezdni czy trasie zmienionej, co wcześniej nie było możliwe. Na wyświetlaczu z boku pojazdu prezentowana jest pętla docelowa oraz ulice, którymi prowadzi trasa danej linii.
Nowe autobusy można spotkać na liniach 174, 178, 180 a w dni wolne także na linii 100 i 122. Łącznie firma Mobilis wprowadzi na ulice 54 pojazdy –31 standardowych 12-metrowych oraz 23 krótsze 8,6-metrowe midibusy. Ostatnie autobusy z tej dostawy wyjadą na ulice 1 stycznia 2010 r. Nowy wzór tapicerki oraz udogodnienia dla pasażerów pojawią się we wszystkich 54 pojazdach. Opisany nowy standard wyposażenia i oznakowania pojazdów (wyświetlacze, oznakowanie przyjazne niewidomym i niedowidzącym) będzie obowiązywał we wszystkich kolejnych pojazdach wprowadzanych na ulice Warszawy, w tym w 186 wagonach tramwajowych Pesa, które pojawią się w drugiej połowie 2010 roku.
Komórki w autobusach ZTM
Przy okazji publikujemy sprostowanie ZTM Warszawa do artykułu jednej z codziennych gazet, która sugerowała, że Zarząd Transportu Miejskiego nakazał wypraszanie z autobusów pasażerów rozmawiających przez telefon komórkowy. Oto oficjalne stanowisko Zarządu w tej spawie: –„W autobusach oraz w tramwajach, a także w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, można bez przeszkód rozmawiać przez telefon komórkowy. Z telefonów można także korzystać na stacjach metra (w tunelach nie ma „zasięgu”). Telefony komórkowe stały się nieodłączną częścią naszego życia. Warto także przypomnieć, że ZTM promuje usługę e-biletu, czyli płacenia za przejazdy przy pomocy telefonu komórkowego (w trakcie całej operacji pasażer też musi zadzwonić pod określony numer). Z oferty skorzystało już ponad 115 tys. pasażerów. Opisywany przez dziennik przypadek pasażera, wyproszonego przez kierowcę, był tylko i wyłącznie incydentalnym zdarzeniem, a nie częścią planowego działania odpowiedzialnych za komunikację miejską podmiotów. Prowadzący pojazdów zostaną poinformowani o tym, że takie zachowanie z ich strony nie może mieć miejsca. Oczywiste jest jednak to, że prywatne rozmowy powinny być prowadzone z szacunkiem dla współpasażerów.”