Nowe Urbino 12 dla MPK Łódź. Co i jak?
Nowe Urbino 12 i 18 już na dobre zadomowiły się we flocie łódzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To debiut tej rodziny autobusów u przewoźnika. Kończąc łódzki przegląda sprawdzamy jakie są nU12, które wynajęła spółka.
Przypomnijmy, że MPK Łódź kolejny raz zdecydowało się na dziesięcioletni wynajem autobusów w pakiecie z kontraktem serwisowym. W sierpniu 2018 r. przewoźnik podpisał z konsorcjum, które utworzyli Solaris i PeKaO Leasing umowę na dostawę 46 nowych autobusów. Spółce przekazano 26 sztuk Nowych Urbino 12 i 20 ich przegubowych odpowiedników. Cały kontrakt opiewa na niespełna 126 mln PLN brutto. Prawie miesiąc temu pierwsze autobusy z tego zamówienia zadebiutowały na łódzkich liniach. Pisaliśmy o tym tutaj. Przyjrzeliśmy się już przegubowym „jamnikom”.
Teraz pora na „dwunastki”. Każda z nich umożliwia podróż z nich umożliwia podróż maksymalnie 85 pasażerom, w tym 28 na miejscach siedzących. Zastosowano fotele Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 foteli, a więc dosyć standardowe ustawienie w Nowym Urbino 12. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG, a ich napęd to urządzenia od BODE.
Zaglądamy za tylną klapę. A tam komplet bardzo zbliżony do przegubowych nU18 dla Łodzi. Mamy tam silnik DAF MX-11. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 240 kW i 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D854.6 Diwa.
Aby poprawić bilans energetyczny pojazdów część z nich posiada panele fotowoltaiczne. Natomiast wszystkie- tak jak i przegubowce- wyposażono w układ rekuperacji. A zatem obniżka zużycia paliwa będzie zauważalna.
Łódzki standard
Skoro jesteśmy w Łodzi to oczywiście nie zapomniano o komforcie pracy kierowców. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien i trzy wywietrzniki dachowe. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji opartej na agregatach Konvekty i monitoringu. Solarisy posiadają biletomaty grodziskiej Mera-Systemy. To urządzenia typu BM102, w których zapłaty za bilet można dokonać na trzy sposoby.
Czas na SIP. A skoro mowa o Łodzi to oczywiście siłą rzeczy rozwiązania R&G Plus z Mielca. Na zewnątrz to trzy wyświetlacze diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku zaś znajdziemy trzy tablice LCD (jedna ETM-38 wyświetlająca informację w formie „koralików” oraz dwie umieszczone centralnie ETM-23). Za kabiną kierowcy umieszczono diodową tablicę z serii ETL o rozdzielczości 116×16 pkt. W standardzie oczywiście jeszcze zapowiedzi głosowe przystanków i GPS. Całością steruje autokomputer SRG6000P.
Standard, standard i jeszcze raz standard, który MPK obrało kilka lat temu. A konsekwencja to zawsze mocna cecha. Szczególnie w komunikacji miejskiej.
„