Nowe technologie hybrydowe GE dla przemysłu i transportu

infobus
06.08.2008 10:50

Firma GE przedstawiła hybrydową wywrotkę wielkogabarytową, projekt bezemisyjnego autobusu miejskiego, oraz nową technologię hybrydowego napędu holownika portowego. Niektóre z przedstawionych technologii zostały wcześniej zastosowane w pokazanej w ubiegłym roku pierwszej na świecie lokomotywie hybrydowej GE Evolution®Hybryd. Prace nad zaprezentowanymi produktami i technologiami prowadzone były w GE Global Research –sieci laboratoriów badawczych GE działających w Stanach Zjednoczonych, Indiach, Chinach i Niemczech.

Autobus GE o zerowej emisji spalin

„Czy to transport wodny, kolejowy, miejski czy autostradowy, praktycznie w każdej części tego sektora można zastosować rozwiązania hybrydowe”–powiedział Tim Richter, główny inżynier ds. systemów hybrydowych, GE Global Research. „Osiągnięcia GE w dziedzinie dużych maszyn hybrydowych będzie można przenieść do segmentu samochodów osobowych, co może mieć gigantyczny wpływ na rynek motoryzacyjny.”
„Podwyżki cen ropy naftowej uderzyły w konsumentów na całym świecie, ale wpływ rekordowo wysokich cen jest jeszcze bardziej odczuwalny dla firm transportowych”–dodał Tim Richter. „GE od ponad 30 lat pracuje nad pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. Rozwiązania hybrydowe są odzwierciedleniem naszej wiedzy o silnikach, sterowaniu i zarządzaniu energią. Od ciężarówek i holowników, aż po autobusy i lokomotywy, jesteśmy w stanie dobrać technologie z całego sektora transportowego i stworzyć działające, przyjazne dla środowiska i efektywne rozwiązanie.”

Hybrydowa wywrotka wielkogabarytowa GE

Najnowsze technologie hybrydowe GE obejmują:
– Hybrydową lokomotywę GE Evolution®Hybrid
– Hybrydowy holownik, opracowany we współpracy z C-MAR Group
– Demonstracyjną wielkogabarytową wywrotkę o napędzie hybrydowym, opracowaną we współpracy z Amerykańskim Departamentem Energii
– Projekt hybrydowego autobusu z technologią ogniw paliwowych, o zerowej emisji zanieczyszczeń, opracowany we współpracy z Amerykańską Federalną Administracją Transportu
Wszystkie te technologie stanowią część inicjatywy GE ecomagination. Ecomagination oznacza zobowiązanie firmy do tworzenia nowych, przyjaznych dla środowiska technologii i produktów, które rozwiązują nasze największe problemy ekologiczne. Systemy GE zgodne z ecomagination, zmniejszające zużycie paliwa i już dostępne na rynku, obejmują:
•Silniki lotnicze GEnx, wyróżniające się niskim zużyciem paliwa, niższą emisją zanieczyszczeń i hałasu, a także wyższą mocą, dłuższym zasięgiem i niższymi kosztami eksploatacji
•Lokomotywy GE z rodziny Evolution®, dające w stosunku do poprzedników nawet 5-procentową oszczędność paliwa i 40-procentową redukcję emisji zanieczyszczeń.
•Nowe oprogramowanie GE Trip Optimizer, które pozwala uzyskać nawet 10-procentową oszczędność paliwa. Trip Optimizer oblicza optymalny profil prędkości dla całej trasy, minimalizując zużycie paliwa i jednocześnie utrzymując obowiązujące rozkłady.

Lokomotywa hybrydowa GE Evolution Hybrid

Dział GE Global Research Center pracuje nie tylko nad projektami ‘megahybryd’. Uczestniczy także, wspólnie z Amerykańskim Departamentem Energii (DOE), w dwóch projektach o łącznej wartości 6,8 miliona dolarów, które mają przyspieszyć wprowadzenie na rynek pojazdów hybrydowych zasilanych bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. Pierwszym z nich jest kontrakt o wartości 5,6 miliona USD na opracowanie mniejszych, tańszych i wydajniejszych hybrydowych mechanizmów napędowych dla elektrycznych pojazdów hybrydowych. Celem drugiego projektu, wartego 1,2 miliona USD, jest stworzenie zaawansowanych wysokotemperaturowych kondensatorów o wysokiej gęstości energetycznej. Obydwie technologie są bardzo ważne z perspektywy komercjalizacji pojazdów hybrydowych ładowanych bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. Badania GE obejmują także prace nad akumulatorami dla pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatnich miesięcy spółka GE ogłosiła inwestycje w norweskiego producenta samochodów elektrycznych THINK i producenta baterii litowo-jonowo A123Systems. GE Global Research prowadzi pewne badania wspólnie z A123, żeby wesprzeć A123 w tworzeniu nowych akumulatorów, włączając w to modele przeznaczone do pojazdów THINK.

Silnik hybrydowego holownika GE - model V250a

Firma GE
GE (NYSE: GE) to firma kierująca się hasłem Imagination at Work, prowadząca zróżnicowaną działalność na rynkach technologii, mediów i usług finansowych, nastawiona na rozwiązywanie najtrudniejszych, światowych problemów. Obsługuje klientów w ponad 100 krajach i zatrudnia ponad 300 tys. osób na całym świecie, oferując produkty i usługi tak różnorodne jak silniki lotnicze, urządzenia do generowania prądu, technologie uzdatniania wody, zabezpieczenia, obrazowanie medyczne, finansowanie dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw, materiały telewizyjne i zaawansowane tworzywa sztuczne. Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej firmy, pod adresem www.ge.com/pl .
GE w Polsce
Firma GE rozpoczęła działalność w Polsce w 1992 roku. Od tego czasu korporacja stała się jedną
z najbardziej znaczących firm w kraju. Większość kluczowych działów GE ma swoje przedstawicielstwa w Polsce, 3 fabryki (GE Power Controls w Kłodzku, w Bielsku-Białej i w Łodzi), 2 banki (GE Capital Bank oraz GE Bank Mieszkaniowy), Centrum Projektowe Silników Lotniczych (współpraca z Instytutem Lotnictwa w Warszawie), ścisła współpraca z LOT-em (spółka joint-venture). Produkty i usługi GE są aktywnie promowane poprzez sieć dystrybutorów i liczne biura sprzedaży. W latach 1992-2006 inwestycje GE przekroczyły 400 milionów dolarów. W maju 2001 roku firma GE znalazła się w gronie 10 największych inwestorów w Polsce (ranking PAIZ).