Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowe OmniCity w Koszalinie

infobus
02.01.2007 14:17
Cztery nowoczesne Scanie Omnicity wyprodukowane w słupskiej fabryce wożą już pasażerów koszalińskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji. Pojawiają się niemal na wszystkich liniach miejskiego przewoźnika. O ich zaletach zdążyli się już przekonać niepełnosprawni, dla których na przystankach autobus obniża specjalnie podłogę. Przydaje się także system zapowiedzi kolejnych przystanków firmy R&G. Zadowoleni są także kierowcy, których w upalne dni ochłodzi klimatyzacja. – „Są niskopodłogowe, bardzo ciche, ekologiczne”–podkreśla Jerzy Banasiak, rzecznik koszalińskiego MZK. –„To także pierwsze pojazdy w Koszalinie z monitoringiem zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu, dzięki któremu pasażerowie poczują się bezpieczniej, będzie też łatwiej diagnozować ewentualne przyczyny wypadków. Jest za wcześnie, aby wydawać opinię, ale jak na razie jesteśmy z nich bardzo zadowoleni”–dodaje Jerzy Banasiak. Cechą charakterystyczną nowych nabytków MZK Koszalin jest zewnętrzne oświetlenie drzwi, dobrze znane z egzemplarzy produkowanych dla odbiorców skandynawskich. To rozwiązanie zyskuje w Polsce coraz większą popularność –zamawia je m.in. SPPK Police czy MZK Słupsk.
scania_omnicity_w_barwach_mzk_koszalin_fot._micha_szymajda_760scania_omnicity_w_barwach_mzk_koszalin_fot._jan_faber_._2_760scania_omnicity_w_barwach_mzk_koszalin_fot._jan_faber_760
O kupnie 4 nowych autobusów zadecydował przetarg rozstrzygnięty we wrześniu 2006 r. Wcześniej MZK Koszalin przetestowało autobus Scanii z sąsiedniego Słupska. Jerzy Banasiak podkreśla, że była zarazem najtańsza, jak i najlepsza pod względem jakości złożona oferta. Czy jest więc szansa, aby słupskie autobusy w większej ilości zasiliły tabor koszalińskiego MZK? –„O tym zadecydują kolejne przetargi. Jeśli jednak oferta będzie nadal tak atrakcyjna, być może ponownie wybierzemy Scanię”–mówi rzecznik. MZK Koszalin zapłaciło za egzemplarze Scania OmiCity prawie 3,5 mln złotych. O zaletach pojazdów przekonuje nas także przedstawiciel producenta –„To pojazdy najwyższej jakości, wyposażone w najnowocześniejsze ekologiczne i zarazem ekonomiczne 9 litrowe silniki spełniające normę Euro IV w systemie EGR, bez konieczności stosowania płynu Ad-blue. Są wykonane z aluminium, dlatego nigdy nie zardzewieją. Informatyczna szyna CAN bardzo ułatwi ewentualny serwis tego modelu Bardzo podobne autobusy właśnie produkujemy dla Paryża.”
scania_omnicity_w_barwach_mzk_koszalin_fot._jan_faber_._4_760scania_omnicity_w_barwach_mzk_koszalin_fot._jan_faber_._3_760
Wszystkie koszalińskie OmniCity mają nową, nieco agresywniejszą stylistykę ściany czołowej i tylnej. Zupełnie nowe, dużo bardziej ergonomiczne w stosunku do starszych autobusów serii „omni”jest miejsce pracy kierowcy, gdzie umieszczono nowy pulpit. Inny niż w starszych wersjach Omnicity jest także silnik –spełniający normę Euro 4 –co spowodowało zmniejszenie przestrzeni pasażerskiej w obrębie pionowej zabudowy silnika i ograniczenia liczby foteli w ostatnim rzędzie siedzeń: z czterech do trzech. Tylna część autobusu pozbawiona jest kanałów podsufitowych, dzięki czemu wyżsi pasażerowie nie będą już uderzać głową w ten element wnętrza, co czasami miało miejsce w egzemplarzach poprzedniej generacji. Zastosowane fotele pasażerskie to dobrze znane w Polsce miękkie fotele firmy Ster. Ponadto zmieniono umiejscowienie luków dachowych, które teraz w upalne dni lepiej będą wentylować autobus. Nie można mieć także zastrzeżeń do wykończenia nowych pojazdów. Nowy autobus to także nowe nazewnictwo typu, który będzie określany względem mocy silnika zastosowanego w pojeździe. I tak zamiast starego oznaczenia: CN94UB (lub UA dla pojazdów przegubowych) teraz na tabliczce znamionowej zobaczymy liczba koni mechanicznych (za literą N), a zanim „stary”kod rodzaju pojazdu: UB lub UA. Zgodnie z tymi zasadami koszalińskie Scanie wyposażone w 270-konne silniki otrzymały nazwę typu N270UB.
autobul_man_nl_222_w_barwach_mzk_koszalin_fot._micha_szymajda_760dab_w_barwach_mzk_koszalin_fot._micha_szymajda_760dab_w_barwach_mzk_koszalin_fot._micha_szymajda_.2_760
MZK Koszalin może poszczycić się jedną z najmłodszych flot autobusowych w Polsce. Do 2004 roku wycofano z ulic miasta wszystkie modele Ikarusa, wcześniej pozbyto się Jelczy Pr110 i Jelczy M11. Stan obecny koszalińskiego MZK to ponad 70% niskopodłogowego taboru, na które składają się pojazdy: MAN NL 222, NG 312 oraz NL 223 i NG 313, Neoplany N 4016, N 4020, oraz kilkanaście wysokopodłogowych DAB-ów rozmaitych typów, które mimo wieku uważane są za wzór niezawodności. Nowe Scanie OmniCity otrzymały numery: 2001, 2002, 2003 oraz 2004.