Nowe MAN-y w Częstochowie już na liniach
Trochę musieliśmy poczekać na liniowy debiut częstochowskich MAN-ów A37 Lion's City. Przygotowania do wyjazdu trwały kilka tygodni. Wczoraj, 5 stycznia pierwsze „lwy” wyruszyły na ulice Częstochowy.
To finał realizacji kontraktu, który producent „lwów” podpisał z częstochowskim MPK w drugiej połowie kwietnia 2018 r. Jego wartość to 14 302 440 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za autobus na poziomie 969 000 PLN netto. Dostawy jednak zostały zrealizowane z opóźnieniem, więc początkowa wartość umowy zostanie pomniejszona o kary.
W każdym z częstochowskich „lwów” może podróżować maksymalnie 98 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, które w ostatnich latach MAN bardzo często stosuje w swoich autobusach miejskich. Osiem siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Cztery wyróżniono specjalnymi piktogramami jako fotele dla osób niepełnosprawnych, starszych lub matek z dziećmi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.
MPK Częstochowa oczekiwało ekonomicznych solówek z małymi silnikami. MAN kompletując powerpacka miał na uwadze te wymagania. Jego sercem jest stojący silnik MAN D0836LOH72. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 213 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Została ona zblokowana z automatyczną czterobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni Voith D854.6 Diwa 6.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda z portami USB. Pasażerowie mogą zakupić bilety w automacie grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie typu BM05 umożliwia zakup biletów papierowych. Płatności można dokonać bilonem oraz zbliżeniowo kartą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest mielecka firma R&G Plus, która od lat wyposaża częstochowskie autobusy. Na zewnątrz mamy trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwa monitory LCD. Za kabiną kierowcy mamy tablicę typu ETM-23. Z kolei po prawej stronie, przed drugimi drzwiami widzimy monitor ETM-38, czyli nic innego jak „e-korale”. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer typu SRG5000P.
Wczoraj pierwsze autobusy zaliczyły debiut liniowy. Można je było spotkać m.in. na liniach 24, 29, 32 i 33.
„