Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowe linie na katowickim dworcu

infobus
13.03.2013 14:40
Nowa organizacja ruchu autobusów w rejonie dworca autobusowego w Katowicach będzie wprowadzona już w sobotę 16 marca. Pięć kolejnych linii, ważnych szczególnie z punktu widzenia mieszkańców południowych dzielnic Katowic, dołączy do obsługi podziemnego dworca. Dzięki zmianom znaczenie nowego dworca w obsłudze komunikacyjnej miasta i aglomeracji się zwiększy. W godzinach szczytu autobusy będą go obsługiwały średnio co 1 minutę 15 sekund.
Zgodnie z przekazywanymi informacjami nowy dworzec został poddany bacznej obserwacji pod kątem jego przepustowości oraz czasu przejazdu przez skrzyżowania znajdujące się przy obu wylotach z dworca. Ten całkiem nowy układ drogowy i podziemny dworzec autobusowy, będący jednym z pierwszych tego typu rozwiązań dla komunikacji miejskiej w Polsce, wymagał najpierw dokładnego sprawdzenia. Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem było skierowanie do dworca najpierw mniejszej liczby linii, a następnie uzupełnienia jej o kolejne. Okazało się, że dotychczasowe natężenie ruchu autobusów pozostawia jeszcze sporą rezerwę do wykorzystania. Obserwacje nie wykazały żadnych większych problemów przy wyjeździe z dworca w kierunku ul. Słowackiego oraz na skrzyżowaniach: Słowackiego/Matejki/Sądowa/Mikołowska i Dworcowa/św. Jana. Podjęto więc decyzję o zwiększeniu liczby odjazdów z dworca o jedną trzecią, z 36 do 48 na godzinę (w szczycie komunikacyjnym). Umożliwia to wycofanie z placu Wolności linii, które dotychczas kończyły tam swoje trasy. Są to linie nr: 9, 10, 48, 297 i 812, obsługujące południowe dzielnice Katowic.
Autobusowy dworzec w Katowicach został otwarty 2 lutego br. Można się tam dostać trzema wejściami bezpośrednio z dworca kolejowego PKPAutobusowy dworzec w Katowicach został otwarty 2 lutego br. Można się tam dostać trzema wejściami bezpośrednio z dworca kolejowego PKPAutobusowy dworzec w Katowicach został otwarty 2 lutego br. Można się tam dostać trzema wejściami bezpośrednio z dworca kolejowego PKPAutobusowy dworzec w Katowicach został otwarty 2 lutego br. Można się tam dostać trzema wejściami bezpośrednio z dworca kolejowego PKP
Wprowadzone zmiany wymagać będą zmiany przyzwyczajeń pasażerów podróżujących w kierunku Ligoty i Piotrowic. Nowy obiekt dworcowy zagwarantuje wysoką częstotliwość odjazdów autobusów kursujących na południe Katowic. W kierunku Ligoty autobusy będą odjeżdżały średnio co 4 minuty (linie nr: 10, 12, 37, 48 i 812), a w kierunku Piotrowic średnio co 6 minut (linie nr: 9, 10, 297 i 689). Połączenie placu Wolności z ulicą Mikołowską oraz znajdującymi się w tym kierunku dzielnicami będą zapewniały linie nr: 11, 154, 177, 193, 296 i 657, czyli linie pełniące funkcje przelotowych przez centrum Katowic, dla których wjazd na dworzec powodowałby zbyt duże wydłużenie czasu przejazdu.
Wypada podkreślić, że dzięki powyższym zmianom bezpośrednie połączenie z dworcem zyskają pasażerowie dojeżdżający z Panewnik i Kokocińca. Zapewni je linia nr 48, natomiast linia nr 812 obsłuży osiedle na Zadolu. Mieszkańcy Osiedla Odrodzenia dotrą na dworzec linią nr 297. Linie nr 9 i 10 nie tylko zapewnią dojazd podróżnym z dworca do szpitala w Ochojcu, ale także wyraźnie poprawią dotychczasowe połączenie ulic: Waltera-Jankego i Armii Krajowej z dworcem kolejowym. Udogodnienia przygotowano również dla pasażerów bardzo popularnej teraz linii nr 12, która wyjedzie z dworca bezpośrednio do ul. Mikołowskiej, z pominięciem przystanków Konopnickiej Dworzec i Kopernika Dworzec. Zmiana ta pozwoli skrócić czas przejazdu linii nr 12 w kierunku Ligoty. Bardziej szczegółowe informacje dostępne są tutaj
Schemat aktualnie obsługiwanych linii autobusowych przez katowicki dworzec
Przypomnijmy, że nowy dworzec został otwarty 2 lutego br. Można się tam dostać trzema wejściami bezpośrednio z dworca kolejowego PKP –schodami ruchomymi tuż przy wejściu na dworzec od strony pl. Szewczyka, schodami bądź windą za kasami oraz zejściem za informacją Intercity. Dworzec autobusowy tworzy 10 stanowisk skupionych wokół dużej „wyspy”o długości ponad 36 m. Mimo że dworzec jest zlokalizowany 6–7 m pod ziemią wydajna wentylacja sprawia, że nie będzie niebezpieczeństwa zatrucia się spalinami. 2 lutego został również otwarty 300-metrowy tunel, którym autobus wjeżdżają na dworzec. Tunelem można też przejechać w obydwu kierunkach na osi wschód-zachód.