Nowe Autosany w PKS Bielsko-Biała
infobus
17.01.2007 11:01
Nowe Autosany w PKS Bielsko-Biała
28 grudnia 2006 do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Bielsku-Białej dostarczono aż 13 sztuk fabrycznie nowych autobusów, wszystkie marki Autosan. Zakupiono po cztery Autosany H7-20.06.01MB Solina, Autosany A1010T.06.07 Lider Midi, Autosany A1012T.05.07 Lider oraz jeden autobus A0808T.01.03 Gemini. Jak widać zdecydowano się na autobusy o różnym przeznaczeniu. Najmniejsze z autobusów, H7-20.06.01MB Solina zostały wykonane w wersji miejskiej i zabierają 45 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. W odróżnieniu od eksploatowanych już przez bielski PKS Autosanów H7-20.05, nowe autobusy zostały zbudowane na kompletnym podwoziu Mercedes-Benz 814D.
Nieco większy jest przeznaczony do przewozów turystycznych Autosan A0808T.01.03 Gemini. Autobus napędzany jest 170-konnym silnikiem firmy Cummins i do swojego klimatyzowanego wnętrza zabiera 29 pasażerów. Dostarczony autobus to jeszcze model sprzed modernizacji, której efekty były widoczne w autobusie prezentowanym na kieleckich targach Trans-Expo. Nowe Gemini to już drugi autobus tego typu w bielskim PKS.
Autosan A1010T.06.07 Lider Midi i Autosan 1012T.05.09 Lider reprezentują jedną rodzinę autobusów Autosan i rożną się między sobą długością i ilością zabieranych pasażerów (Lider Midi zabiera 43 pasażerów na miejscach siędzących i dodatkowo 13 stojących, a Lider zabiera o odpowiednio 8 i 14 pasażerów więcej). Zarówno krótsza i dłuższa wersja jest napędzana silnikiem Cummins o mocy 250 KM). Obydwa modele zostały wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Wszystkie nowe autobusy zostały wyposażone w diodowe wyświetlacze, które można spotkać także w części starszych autobusów.
Zakup 13 sztuk autobusów jest rekordowym zakupem, poprzednio takie ilości autobusów trafiały do przedsiębiorstwa w latach 80-tych, a ostatni większy zakup miał miejsce w 2000 roku, kiedy to PKS-u trafiło 9 Autosanów A1010M.08, Autosan A1112T.01 San, oraz demonstracyjny autobus SFA, Autosan A1112T.02 San.
Tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Bielsku-Białej składa się z blisko 130 autobusów, przede wszystkim produktów Autosana i Jelcza. Rodzynkami są dwa przebudowane Ikarusy IK-160P, cztery Mercedesy Sprinter, Kapena Thesi Intercity, Solbus C10,5 oraz flagowe autobusy PKS-u Volvo 9900, Volvo 9700HD 6×2 oraz Volvo 7000.
Nowe autobusy wyruszą na linie początkiem 2007 roku. Z całą pewnością będzie je można spotkać zarówno na liniach podmiejski jak i dalekobieżnych.
Bez wątpienia tak duży zastrzyk nowej jakości zostanie zauważony i doceniony przez obecnych jak i potencjalnych klientów PKS Bielsko-Biała. Oby tak dalej…
Bez wątpienia tak duży zastrzyk nowej jakości zostanie zauważony i doceniony przez obecnych jak i potencjalnych klientów PKS Bielsko-Biała. Oby tak dalej…
Poniżej perezentujemy chatakterystyke poszczególnych modeli Autosana, zakupionych przez PKS Bielsko-Biała:
Autosan H7-20MB Solina:
Autobus podmiejski 7,5-metrowy wyposażony w 18 miejsc siedzących oraz 27 miejsc stojących. Posiada dwoje drzwi dwuskrzydłowych z dwoma stopniami wejściowe zarówno w pierwszych jak i drugich drzwiach. Naprzeciw pierwszych drzwi przewidziano dodatkowe miejsce dla osób stojących. Kabina kierowcy typu otwartego.
W autobusie zastosowano kompletne podwozie Mercedes-Benz typ 814D wyposażone w silnik tej samej firmy o mocy 136 KM spełniający normę EURO 3 oraz mechaniczną skrzynię biegów ZF. Dodatkowo autobus został wyposażony w diodową tablicę kierunkową firmy R&G Mielec.
Są to kolejne autobusy z serii H7 w taborze PKS. W poprzednich latach zakupionych zostało 5 sztuk miejskich Autosanów H7-20 oraz 2 sztuki międzymiastowych H7-10, wszystkie wyposażone w silniki IVECO.
Autosan A0808T Gemini:
Autobus międzymiastowy 8,6-metrowy wyposażony w 29 miejsc siedzących oraz fotel pilota. Posiada dwoje drzwi pojedynczych, w tym pierwsze przed osią kierowaną a drugie przed mostem napędowym.
W autobusie zastosowano silnik Cummins o mocy 170 KM oraz mechaniczną skrzynię biegów ZF. Dodatkowo autobus został wyposażony w diodową tablicę kierunkową firmy R&G Mielec, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej WEBASTO, fotele pasażerskie z pełną regulacją oraz barek.
Jest to już drugi tego typu autobus w taborze bielskiego przewoźnika.
Autosan A1010T Lider 3:
Autobus międzymiastowy 10,8-metrowy wyposażony w 43 miejsc siedzących, fotel pilota oraz 13 miejsc stojących. Posiada dwoje drzwi pojedynczych, w tym pierwsze przed osią kierowaną a drugie przed mostem napędowym.
W autobusie zastosowano silnik Cummins o mocy 250 KM oraz mechaniczną skrzynię biegów ZF. Dodatkowo autobus został wyposażony w diodową tablicę kierunkową firmy R&G Mielec, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej WEBASTO, fotele pasażerskie z pełną regulacją oraz barek.
Są to pierwsze tego typu autobusy w taborze PKS.
Autosan A1012T Orzeł:
Autobus międzymiastowy 12-metrowy wyposażony w 51 miejsc siedzących oraz 29 miejsc stojących. Podobnie jak model A1010T posiada dwoje drzwi pojedynczych, w tym pierwsze przed osią kierowaną a drugie przed mostem napędowym.
W autobusie zastosowano silnik Cummins o mocy 250 KM oraz mechaniczną skrzynię biegów ZF. Dodatkowo autobus został wyposażony w diodową tablicę kierunkową firmy R&G Mielec, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej WEBASTO, fotele pasażerskie z pełną regulacją oraz zestaw audiowizualny wyposażony w dwa monitory LCD.Są to pierwsze tego typu autobusy w taborze PKS.