Nowe autokary Volvo zmienią produkcję we Wrocławiu
Nowa generacji autokarów Volvo będzie produkowana w jedynej autobusowejfabryce koncernu w Europie, czyli we Wrocławiu. Czeka ją sporo zmian.
O debiucie nowych autokarów pisaliśmy InfoBusie TUTAJ. Teraz trochę danych technicznych. Po pierwsze zmieni sięskład autokarowej gamy Volvo. Obejmuje ona dwa modele: luksusowe 9900 orazuniwersalne 9700. Jak widać zabrakło miejsca dla pojazdu z pogranicza segmentumiędzymiastowego i turystycznego – 9500. Oczywiście każdy z nich może zostaćdokładnie dostosowany do indywidualnych potrzeb użytkownika, natomiast pewnerzeczy się nie zmieniają. To wymiary i masy.
Uniwersalne 9700
Nowa seria Volvo 9700 ma trzy długość 12,4 / 13,1 (4×2) oraz13,9 m (6×2). Nowością jest wersja 13-metrowa na dwóch osiach, co stało sięmożliwe dzięki obniżeniu masy własnej pojazdu. Kolejna rzecz to wysokość. W poprzedniejwersji 9700 wynosiła ona: 3,60 / 3,75 m (dla pojazdów 2-osiowych) oraz 3,75 m (dla3-osiowych). Teraz 9700 ma tylko jedną wysokość – 3,65 m. Uśredniając wysokość nowegomodelu, szwedzki producent chce jednocześnie zaspokoić potrzeby zarównoklientów, którzy wybierali modle 9500, jak i 9700. Przypomnijmy, że Volvo 9500 występowałotylko w jednej długości 12,3 m przy wysokości 3,60 m. To ujenolicenie wysokościna pewno ułatwi autokarową produkcję we wrocławskiej fabryce.
Kolejne produkcyjne usprawnienie to jeden silnik Volvo D11KEuro 6, współpracujący ze skrzynią biegów I-Shift (z opcjonalną funkcja I-Seeoptymalizuje zmianę biegów zależnie od topografii drogi). Wcześniej w modelu9500 była stosowana jednostka Volvo D8K. Teraz jest tylko „jedenastka”.
Kolejną nowinką w układzie napędowym jest tylna oś napędowa RS1228C,którą zaprojektowano pod kątem właśnie autobusów turystycznych imiędzymiastowych. Dzięki dobrze dobranym przełożeniom zużycie paliwa jestutrzymywane na niskim poziomie. Generalnie nową oś cechują kompaktowe rozmiaryi niska masa
Topowe 9900
W przypadku topowego modelu 9900 (cały czas z amfiteatralnym układem siedzeń) mamy z kolei zwiększenie wysokośćdo 3,85 m, co oznacza, że ta rodzina urosła o 12 cm wyżej w porównaniu do poprzedniejserii. Reszta jest podobna – to trzy długość, w tym 12,3 m (na 2 osiach) oraz 13,1/13,9 m (na 3 osiach).
Podwyższenie autokaru pozwoliło zwiększyć przestrzeńbagażową, a jednocześnie umieścić wyżej fotele pasażerów, które wraz zewznoszącą się ku tyłowi podłogą i wielkogabarytowymi szybami bocznymizapewniają doskonałą widoczność do przodu i na boki. Dach przedziałupasażerskiego jest poprowadzony o 8 cm wyżej niż dotąd, a poprzez gładkiełączenie ze ścianami dodatkowo potęguje wrażenie przestronności wnętrza.
Walka z masą
To właśnie obniżenie masy własnej pojazdów było jednym z najważniejszychcelów wejścia nowej generacji autokarów Volvo. Cenne kilogramy uzyskano dziękiod nowa zaprojektowanej konstrukcji. Przykładowo dach jest teraz w autokarach Volvokompozytowy, zapewniający mniejszą masę własną pojazdu i niskie położenia środkaciężkości. To z kolei zwiększyło stabilność i zwrotność pojazdu.
Na froncie walki z masą zastosowano też lżejsze materiał. Wefekcie masa własna pojazdu została zredukowana o 350 kg.
Integralna konstrukcja
Z punktu widzenia polskiej fabryki fundamentalną zmianą jestteż inny model współpracy z zakładem produkcji podwozi w szwedzkim Boras. Do tejpory Szwedzi przysłali do Polski elementy podwozia z zainstalowanymi już komponentamiukładu napędowego. Teraz we Wrocławiu autokary będą powstawały zupełnie odpodstaw, a poszczególne systemu będą montowane do szkieletu na miejscu. Dzięki temu autokaryuzyskają lepsza odporność na korozję, a lepiej wyizolowane nadwozie zapewniniski poziom hałasu i drgań we wnętrzu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aktualnie wrocławska fabryka wykonał preserię nowejgeneracji, która możemy zobaczyć na zdjęciach:
-
Volvo 9900 6×2 o długości 12,4 m
-
Volvo 9700 6×2 o długości 13,9 m
-
Volvo 9700 o długości 13,9 m
O oficjalnym debiucie we wrześniu na targach IAA wHanowerze, nowa generacja wejdzie do produkcji seryjnej. Pierwsze dostawy 9700zaplanowano jeszcze na ten rok (listopad / grudzień), a pierwsze 9900 wyjadą doklientów w styczniu. Na nowy sezon.
„