Nowe autobusy w MPK Łódź
Ponad dwa miesiące temu łódzkie MPK ogłosiło przetarg na dostawę 69 nowych miejskich autobusów. Zwycięzcy przetargu mają dostarczyć:
- 15 jednoczłonowych autobusów o długości 12 metrów
- 7 niskopodłogowych autobusów przegubowych o długości 18 metrów
- 30 średniopokładkowych autobusów przegubowych o długości 18 metrów
- 17 autobusów o długości 8 metrów tzw. minibusów
8 lutego br. rozstrzygnięto przetarg. Dostawcami nowych autobusów będzie dwóch producentów: Mercedes-Benz, reprezentowany przez EvoBus Polska oraz Jelcz, reprezentowany przez Polskie Autobusy.
Mercedes-Benz dostarczy do Łodzi 7 przegubowych niskopodłogowych Citaro oraz 30 przegubowych średniopokładowych autobusów Conecto. Z kolei Jelcz wyprodukuje dla łódzkie przewoźnika 15 solowych Jelczy M121MB3 oraz 17 midibusów Jelcz MB083 Vero.
Wszystkie zakontraktowane autobusy, były testowane przez kierowców miejskiego przewoźnika. W każdym testowanym autobusie była miniankieta, którą mogli wypełnić pasażerowie. Jak donosi „Dziennik Łódzki”–najwięcej głosów krytyki padło pod adresem średniopokładowego Mercedesa Conecto. Pasażerowie narzekali, że w w testowym autobusie (12-metrowym Conecto) nie było przycisków do otwierania drzwi. 'To duży błąd. Przywykliśmy do otwierania autobusów, oszczędzania czasu i ciepła.’ – powiedział jeden z pasażerów. Zdecydowanie lepiej o autobusie wypowiadali się kierowcy, według których pojazd jest zwrotny i szybki. 'Bardzo czytelny jest pulpit sterowniczy.’ – powiedział 'Dziennikowi Łódzkiemu’ kierowca Mercedesa Conecto. 'Brakuje natomiast kabiny kierowcy. Kiedy jest, pracuje się nam bezpieczniej.’ –dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymiana taboru w MPK Łódź
Zakup 69 nowych autobusów dla łódzkiego przewoźnika to pierwsza w jego historii tak duża wymiana taboru, która nastąpi w ciągu jednego roku.Tegoroczne zakupy będą kontynuacją odnowy taboru, którą w przedsiębiorstwie zapoczątkowano w ubiegłym roku. Odnowa taboru, intensywna w latach 1994–2002 uległa w ostatnim okresie zahamowaniu. Wynikało to z kłopotów finansowych MPK-Łódź Sp. z o. o. W listopadzie 2003 r. został wdrożony program naprawczy, który pozwolił w roku 2004 odzyskać płynność finansową, a dzięki zyskom można było ponownie rozpocząć proces odnowy taboru.
Aktualnie autobusy niskopodwoziowe stanowią ponad 64 procent pojazdów użytkowanych przez MPK, po zrealizowaniu kontraktów na nowe 69 autobusów pojazdy niskopodwoziowe będą stanowiły przeszło 70 procent taboru autobusowego. Wówczas też tabor autobusowy MPK –Łódź będzie najnowocześniejszy w kraju.
Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji te Ikarusy, których remont i modernizacja są nieuzasadnione z powodów ekonomicznych.
Odnowa taboru to nie tylko zakupy nowych pojazdów, to także remonty i modernizacja tramwajów. Średni wiek łódzkich tramwajów (poza Cityrunnerami) wynosi około 20 lat. Po remontach kapitalnych oraz modernizacjach mogą być eksploatowane jeszcze przez około 15 lat. W ubiegłym roku „drugą młodość”zyskały 24 wagony. Plany na ten rok zakładają modernizację i remont 30 wagonów typu 805 N. Ponadto, mimo zakupu nowych autobusów planuje się remont 15 Ikarusów 280. W ubiegłym roku wyremontowano ich siedem.
Zakup 69 nowych autobusów dla łódzkiego przewoźnika jest kontynuacją zaplanowanego na kilka lat plany wymiany najstarszy autobusów.