Nowe autobusy, nowe nagrody
infobus
26.02.2008 10:16
Nowe autobusy, nowe nagrody
Słupska fabryka Scanii stale się rozwija. Wyraźnie zauważalny jest wzrost produkcji –a co ważne dla producenta, także krajowi nabywcy decydują się na zakup pojazdów ze słupskiej fabryki. Chodzi tu zwłaszcza o PKS Grodzisk Mazowiecki, który zadania zlecone przez ZTM Warszawa realizuje właśnie 12 metrowymi Scaniami Omnicity. Fabryka realizuje właśnie drugie zamówienie zlecone przez PKS Grodzisk Mazowiecki, w związku z czym na ulicach Warszawy jeździć będzie ponad setka „uśmiechniętych autobusów”. Oprócz tego, 3 nowe Scanie pojawiły się też na ulicach Konina.
Jedną z nowinek, jakie wdraża obecnie fabryka jest rozpoczęcie produkcji nowego modelu autobusu. Mowa tu o Scanii Omniline –pojazd, którego przeznaczeniem jest obsługa tras podmiejskich i międzymiastowych. Do tej pory typ ten produkowany był w Estonii w fabryce BaltCouch. Praca na taśmie trwa już ponad dwa miesiące i możemy być pewni, że lada chwila zjadą z niej pierwsze takie pojazdy przeznaczone dla norweskiego przewoźnika (są to pierwsze tego typu autobusy montowane w Słupsku, stąd prace trwają dłużej niż normalnie). Różnica pomiędzy produkcją Omniline a modeli Omnicity i Omnilink jest zasadnicza. Model Omniline posiada bowiem konstrukcję spawaną, gdy tymczasem pozostałe pojazdy skręca się za pomocą specjalnych złączek. Prawdopodobnie w miarę zaznajomienia słupskiej załogi z konstrukcją nowego pojazdu zmiany zajdą i na tym polu. Scania wychodzi bowiem z założenia, że łączenie elementów konstrukcji jest mniej energochłonne i „czystsze”niż spawanie. W słupskiej fabryce można będzie zamówić pojazdy o trzech wariantach długości: 10,8, 12 i 12,7 metrów.
Nowością jest powrót do produkcji autobusów gazowych. – Przez kilka ostatnich lat Scania praktycznie nie budowała pojazdów zasilanych tym paliwem, jednak presja rynku w tym kierunku jest spora, toteż autobusy zasilane CNG będą u nas budowane –mówi Gert Flodkvist, dyrektor słupskiej fabryki.
Jakby na potwierdzenie słów dyrektora, na halach fabrycznych znaleźliśmy niemal gotowe gazowe autobusy przeznaczone dla szwedzkiego miasta Boras. Co ciekawe, są to prawdopodobnie ostatnie pojazdy ze starą stylistyką znaną z MPK Kraków, czy MZK Słupsk.
Jedną z naczelnych zasad szwedzkiego producenta jest przekonanie o konieczności zachęcania do paliw alternatywnych. Scania od lat produkuje pojazdy zasilane etanolem E 95. W zeszłym roku obok pojazdów seryjnych (min. dla MZK Słupsk) wyprodukowano kilka autobusów testowych min. do Chin i Wielkiej Brytanii. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie głównie rynku szwedzkiego (kraj ten obok Meksyku jest pionierem jeśli chodzi o eksploatację tego paliwa) na „alkobusy”, a pojazdy te wyprodukowane będą nie gdzie indziej –tylko w Słupsku.
Zwiększenie wydajności produkcji fabryki Scania Productions jest konieczne, by sprostać zapotrzebowaniu rynku. W rozmowie z Infobusem Gert Flodkvist zapewnił, że produkcja w roku 2008 sięgnie nawet 700 autobusów, a zważywszy 446 pojazdów wyprodukowanych w roku 2007 będzie to olbrzymi skok. Prawdopodobnie wiązać się to będzie ze wzrostem zatrudnienia (zakład niemal cały czas werbuje pracowników).
Nie tylko specjaliści od autobusów zaczynają dostrzegać producenta, który coraz śmielej poczyna sobie na krajowym rynku. Dostrzegają to także kapituły rozmaitych konkursów. Tylko w lutym przyznano Scanii dwie ważne nagrody. Jedną z nich jest tytuł „Firma Bliska Środowisku”za wdrażanie na każdym etapie produkcji zasad ekologii i odpowiedzialności ekologicznej w planowaniu produkcji. Patronat nad drugą edycją tego konkursu sprawuje Europejskie Forum Odpowiedzialności Ekologicznej. Druga z nich, jakże ważna w skali regionalnej –to nadanie fabryce Scania Productions miana „Solidna Firma”przez marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, za odpowiedzialność w biznesie i poszanowaniu kontrahentów.