Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowe autobusy na nowej metrolinii M14. Od PKM Świerklaniec

infobus
11.03.2022 10:30

12 marca kolejną szybką linię autobusową, tzw. metrolinię, z Gliwic na lotnisko Katowice uruchomi organizator komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Dołączy ona do uruchamianych od wiosny ub. roku piętnastu takich tras, łączących główne ośrodki GZM.

PKM Świerklaniec

Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, autobusy linii metropolitalnej M14 będą kursowały na trasie Gliwice-Ożarowice (lotnisko Katowice Airport). Część kursów dotrze do terminalu cargo lotniska, co dostosowano do systemu zmian tamtejszych pracowników. Rozkład linii M14 znajdziecie tutaj. 

Autobusy będą jeździły co 60 minut, przez całą dobę, w dni robocze i wolne. W godzinach szczytu w dni robocze na odcinku Gliwice Plac Piastów – Tarnowskie Góry Dworzec autobusy będą jeździły częściej, co 30 minut, dzięki kursom uzupełniającym. Wybrane kursy dojadą także na przystanek Gliwice Kujawska, aby ułatwić dojazd studentom i pracownikom Politechniki Śląskiej. Ponadto uruchomione zostaną dwa nowe stanowiska przystanku przy Urzędzie Gminy w Ożarowicach.

Linia M14 będzie obsługiwana przez nowe autobusy Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu, które kupiono w przetargu rozpisanym w II kw. ub. roku. Łącznie należący bezpośrednio do GZM przewoźnik kupił 25 autobusów firmy MAN za 32,5 mln zł.

Nowe pojazdy zostały kupione przez PKM Świerklaniec z myślą o obsłudze metrolinii. Pierwsze z nich kursują już na liniach M3 i M102. Kolejne wyjadą 12 marca na linię M14. Autobusy mają m.in. nowe kasowniki i automaty biletowe, umożliwiające płatności zbliżeniowe. GZM zaprezentowała te urządzenia na początku tego roku.

Co dalej?

Obecnie Zarząd Transportu Metropolitalnego prowadzi duży przetarg na obsługę autobusowych połączeń komunikacji miejskiej. Ma to umożliwić uruchomienie w ciągu pół roku m.in. kolejnych linii metropolitalnych: M15, M17, M25, M26 i M103. Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy.

Pozostałe metrolinie mają być uruchamiane w kolejnych miesiącach niezależnie od tego przetargu. Docelowo wszystkich ma być 31.

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominali, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie – oznaczane literą M i liczbą są traktowane nie jako konkurencja, lecz dopełnienie połączeń kolejowych - do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.

Wszystkie metrolinie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Zdecydowano, że koszt przejazdu jest standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą.

Autobusy metrolinii w ciągu roku w dni robocze mają realizować ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta ok. 80 tys. kursów. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego w GZM ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów, a także nakłady szacowane na 136 mln zł.