Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowe autobusy MPK Kielce na trasach. Plus stacja CNG

infobus
13.12.2021 07:00
Od 8 grudnia sześć nowych autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach można spotkać na miejskich liniach.

To jednak nie koniec dobrych informacji ze spółki. Już na początku przyszłego roku firma wzbogaci się o kolejne 11 pojazdów. Tym razem marki MAN z czego część będzie zasilana CNG. Dlatego tak ważna jest zakończona właśnie budowa pierwszej w Kielcach ogólnodostępnej stacji tankowania gazem.

Sześć nowych

Najnowsze nabytki MPK Kielce to

  • dwa autobusy przegubowe Solaris Urbino 18,
  • cztery pojazdy klasy MAXI - Autosan Sancity 12 LF.

Wszystkie te pojazdy posiadają silnika diesla Euro 6. W drodze jest 11 szt. autobusów Lion`s City ze starachowickiego zakładu MAN, w tym:

  • 5 szt. MAN Lion`s City 12 G
  • 6 szt. MAN Lion`s City 12 C

 Będą to pierwsze pojazdy MPK zasilane gazem, jakie pojawią się na ulicach Kielc. Obecnie każdego dnia na ulice Kielc wyjeżdża ok. 160 pojazdów komunikacji miejskiej. 17 nowych pojazdów, jakie zakupi MPK będzie stanowić ponad 10 proc. całego taboru spółki.

Ihzln7bt
Ihzln7bt 1

Stacja CNG

Nowe autobusy – w tym gazowce – mają pojawić się w Kielcach na początku roku, dlatego równolegle na terenie zajezdni MPK dobiega końca już budowa stacji tankowania CNG.

-„Spółka PGNiG zakończyła prace budowlane przy stacji do tankowania pojazdów w bazie MPK przy ulicy Jagiellońskiej. Stacja przeszła także odbiór techniczny. W tym momencie czekamy tylko na decyzje o tym, kto będzie dystrybutorem paliwa na naszej stacji. Myślę, że już na początku stycznia obiekt powinien zostać oddany do użytku. Będą mogły z niego korzystać nie tylko autobusy MPK, ale także pojazdy prywatne z zewnątrz zasilane gazem CNG - tłumaczy.

Przypomnijmy, że MPK Kielce chciało kupować gazowe autobusy już w 2018 r.  Wówczas – podczas targów TRANSEXPO 2018 - podpisało z PGNiG list intencyjny w tej sprawie. Zakładał on, że od 2020 r. przewoźnik będzie miał co najmniej 10 autobusów na CNG, a do 2025 r. będzie ich już 60. W ten sposób firma chciała spełnić wymogi tzw. ustawy o elektromobilności, z której wynika, że już od 2021 r. przewoźnicy muszą mieć co najmniej 5 proc. ekologicznego taboru. Wówczas ówczesna prezes MPK Kielce stwierdziła:

-„Odnowa miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej to nasz priorytet. Pojazdy zasilane gazem ziemnym CNG ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Współpraca z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa”.

Trzy lata temu liczono, że w przypadku autobusu zasilanego CNG koszt przejechania 100 kilometrów jest o 10% niższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem diesla. Teraz, po ostatnich podwyżkach, te rachunki zupełnie się rozjechały i stąd tak ostrożne wejście MPK Kielce w gazowce – pięć z jedenastu.

8r6ba5x4
8r6ba5x4 1