Nowa rodzina autobusów Solbus
W zeszłym tygodniu swoją premierę miał nowy autobus firmy Solbus –Solcity 12. Jest to pierwszy pojazd niskopodłogowy soleckiej firmy, który daje początek rodzinie autobusów miejskich długości 10,5- oraz 12- i 18 metrów.
Już od początku Solbus postanowił zaskoczyć wszystkich różnorodnością silników i rodzajów paliw jakie mogą służyć do napędu nowej gamy autobusów. Solcity może być napędzany klasycznymi silnikami Dieslowskimi, ale i CNG. Zupełną nowością na polskim ale i europejskim rynku, jest zastosowanie silnika zasilanego LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym.
Zmiana strategii
Sprzedaż w podstawowym segmencie rynku w jakim działał Solbus, czyli autobusów międzymiastowych w ostatnich latach konsekwentnie zmniejszała się, a w tym roku praktycznie zamarła. W związku z tym firma poszukując nowych dróg rozwoju już rok temu zdecydowała się na przygotowanie kompleksowej oferty autobusów dla przewoźników miejskich. Nie jest to przypadek, ponieważ jest to największy i najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku autobusowego w Polsce. Ponieważ dominującą rolę odgrywają w nim 12-metrowe pojazdy niskopodłogowe segmentu maxi postanowiono w pierwszej kolejności przedstawić taki autobus nazwany Solcity 12.
Niezależnie od przygotowania nowej konstrukcji rozbudowywano zakład. W tym celu zakupiono kolejne budynki, gdzie uruchomiono, m.in. nową lakiernię. Znacznie zwiększono również zatrudnienie, w szczególności rozszerzając liczbę inżynierów. W 2004 roku Solbus zatrudniał 126 osób, rok później 196 a obecnie około 250 pracowników, z czego ok. 50 osób stanowią inżynierowie.
Wygląd i wnętrze
Nowoczesny wygląd Solcity 12 zawdzięcza zewnętrznej firmie projektowej. Szczególnie korzystnie wygląd bok pojazdu, który przypomina ten znany z Urbino III oraz jego tył, którego z kolei nie można pomylić z żadnym innym autobusem. Wnętrze jest rozwiązane bardzo funkcjonalnie. We wszystkich drzwiach stopnie wejściowe znajdują się na 32 cm wysokości, a więc niżej niż u konkurencji. W środkowych i tylnych drzwiach ten wynik uzyskano poprzez pochylenie podłogi do krawędzi drzwi. Producent przewiduje montaż drzwi w układzie 2-2-2, ale i 2-0-2 oraz 2-2-0. Ponadto po wejściu środkowymi drzwiami dwa rzędy siedzeń po lewej stronie znajdują się na powierzchni niskopodłogowej, co ułatwia zajęcie miejsca osobom niepełnosprawnym. W tylnej części wnętrza zabudowa wieżowa jest bardzo zwarta i zajmuje niewiele miejsca. Łącznie producent przewiduje we wnętrzu montaż od 33 do 37 siedzeń (w premierowym modelu zamontowano siedzenia firmy Ster). W dość obszernym przedziale kierowcy zamontowano kokpit Siemens VDO, jednak w przyszłości przewidziano montaż deski rozdzielczej specjalnie opracowywanej dla tego modelu.
Lekki jak…Solcity
Solecki autobus jest aktualnie najlżejszym autobusem niskopodłogowym w segmencie. Masa własna pojazdu wynosi 9400-9900 kg, czyli przeciętnie o 1000 kg mniej niż konkurenci. Niska masa sprawia, że jego zdolności przewozowe są ponadprzeciętnie wysokie ponieważ autobus może przewieźć jednorazowo od 109 do 119 pasażerów. Jak zapewnia Solbus budowa szkieletu (w całości ze stali nierdzewnej) i jego struktura są bardzo nowatorskie. W dużej mierze producent, szczególnie jeśli chodzi o grupę podłogową, odszedł od profili zamkniętych, które są klasycznym budulcem pojazdów o strukturze samonośnej. W to miejsce zastosowano liczne ceowniki o specyficznym kształcie. Ponadto w miejscach gdzie nie są przenoszone duże obciążenia powycinano otwory by zredukować masę.
Silniki
Premierowy autobus wyposażono w konwencjonalny silnik Cummins ISBe5 250B o mocy 184 kW. Niska masa pojazdu sprawia, że przy kilkudziesięciu pasażerach autobus jest dynamiczny generując przy tym niewielkie wstrząsy i niski poziom hałasu. Solcity może być również oferowany z silnikiem IVECO F4AE3682E o mocy 194 kW oraz jednostką na CNG – IVECO Cursor C78 ENT G o mocy 200 kW. Zupełnie nowatorskim rozwiązaniem jest wprowadzenie do oferty pojazdów zasilanych na LNG. Silnik na skroplony metan dostarczył polski oddział amerykańskiej firmy Cummins. W Solcity 12 zastosowano motor ISLGeEV 320 o mocy 234,8 kW. Silniki zestrojono z jedną z dwóch automatycznych skrzyń biegów Voith lub ZF. Przednie zawieszenie może być niezależne lub w postaci belki sztywnej. Z tyłu zastosowano oś napędową ZF RL75EC lub Voith SRA132DC80.
O nowej gamie autobusów Solcity oraz działaniach na rynku brytyjskim rozmawialiśmy z prezesem firmy Solbus, Jakubem Śliżakiem.
Infobus: Dlaczego zdecydowali się Państwo na zastosowanie skroplonego gazu ziemnego LNG do napędu autobusów?
Jakub Śliżak: Po rozmowie z naszymi dotychczasowymi i potencjalnymi klientami zorientowaliśmy się, że CNG ma sporo minusów. Są one związane głównie z czasem tankowania autobusów, ale i czystością tego gazu. Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy. Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan.
Infobus: Kiedy zostaną zaprezentowane autobusy Solcity 12 i 18 na LNG?
JS: Gdyby nie opóźnienie w dostawie jednego zaworu to bardzo możliwe, że przedstawilibyśmy gotowy prototyp Solcity 12 LNG na tą prezentację. W ciągu miesiąca ten prototyp będzie już gotowy. Autobus przegubowy Solcity 18 zasilany na LNG zostanie zaprezentowany za około dwa miesiące. Pozostaje kwestia homologacji tych pojazdów. Dotychczasowe przepisy unijne oraz polskie dotyczą napędów Dieslowskich, sprężonego gazu ziemnego i LPG, ale do skroplonego gazu ziemnego żadne przepisy wprost jednoznacznie się nie odnoszą. Ten problem musi być rozwiązany, ale myślę, że bazując na obecnych przepisach uda się przekonać odpowiednie władze, że jest to bezpieczny środek transportu, który może zostać dopuszczony do ruchu.
Infobus: Jaka jest obecna zdolność produkcyjna zakładu i jakie inwestycje były poczynione we wdrożenie nowego autobusu?
JS: Kiedy podejmowaliśmy decyzję o dalszym rozwoju firmy oszacowaliśmy, że zapotrzebowanie na nowe autobusy będzie bardzo duże. Kiedy była możliwość zakupiliśmy nowe budynki gdzie urządziliśmy lakiernię i magazyn główny. Zostały one zakupione na początku ubiegłego roku. Przy zwiększeniu zatrudnienia możemy osiągnąć zdolność produkcyjną jednego autobusu dziennie, czyli około 250 rocznie. W tym momencie nasze zdolności wynoszą 150-180 pojazdów rocznie. Zwiększenie produkcji jest możliwe w momencie uzyskania zamówień na dodatkowe autobusy.
Infobus: Jak wyglądają działania Solbusa na rynku brytyjskim?
JS: W zeszłym roku dostarczyliśmy dwie sztuki autobusów do Wielkiej Brytanii. W tym roku mamy zakontraktowane dostarczenie 26 sztuk autobusów na rynek brytyjski i irlandzki. Oczywiście spółka Solbus UK Ltd., która jest naszym przedstawicielem na tamtejszym rynku, poszukuje nowych klientów. Co ciekawe, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu dostarczymy Soltour’a dla Pinewood Studios –firmy, która zajmuje się produkcją filmową. Mam nadzieję, że wiele znanych osób będzie miało okazję jeździć autobusami Solbus.
InfoBus: Dziękuję za rozmowę.