Nowa rodzina autobusów Scania wchodzi na rynek
infobus
27.06.2006 11:43
Nowa rodzina autobusów Scania wchodzi na rynek
„Nawet dziś, komunikacja autobusowa, funkcjonująca w oparciu o paliwa odnawialne, może być opłacalna. I to przy zachowaniu niezawodności porównywalnej z pojazdami napędzanymi silnikami Diesla. Najprostszą drogą do zrównoważonego rozwoju jest inwestowanie w paliwa, które można stosować przy użyciu dzisiejszej technologii zespołów napędowych i infrastrukturze dystrybucyjnej.”–powiedział Hasse Johansson, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Scania podczas oficjalnego wprowadzenia na rynek nowej rodziny autobusów 20 czerwca 2006 r. Tym samym, rozpoczęła się prezentacja nowych autobusów i autokarów Scania dla dziennikarzy i klientów, która przemierzy całą Europę. Oferta obejmuje obecnie zarówno autobusy miejskie (OmniCity, OmniLink), międzymiastowe (OmniLine), jak i turystyczne (z nadwoziami Irizar). Topowym modelem jest słynny już model PB wyposażony w nowy, 370-konny silnik. Wszystkie pojazdy wyposażane są w zmodernizowane jednostki napędowe Scania o pojemności 9 lub 12 litrów, spełniające normy Euro 4 dzięki wyposażeniu w system recyrkulacji spalin EGR. Tradycyjnie dla szwedzkiego koncernu, duży nacisk położono na autobusy wyposażone w silniki zasilane paliwami alternatywnymi, przede wszystkim etanolem, w których produkcji Scania ma ponad 15-letnie doświadczenie. Silniki Scania zasilane etanolem, bazują na tradycyjnych jednostkach Diesla. Paliwem jest prawie czysty etanol, wymieszany ze specjalnym dodatkiem poprawiającym jego własności zapłonowe. Scania już od dziesięcioleci pracuje nad doskonaleniem tego typu napędu, głównie we współpracy ze Storstockholms Lokaltrafik (SL), głównym przewoźnikiem miejskim w Sztokholmie. Dzisiaj wszystkie autobusy SL poruszające się w centrum miasta napędzane są paliwami alternatywnymi. Umożliwiło to znaczną redukcję wpływu transportu publicznego na środowisko. Oprócz pojazdów zasilanych etanolem, Scania produkuje także autobusy zasilane estrami oleju rzepakowego (RME) oraz gazem ziemnym.
Silniki stosowane w nowej rodzinie autobusów Scania
Oznaczenie
|
Normy emisji spalin
|
Liczba cylindrów
|
Pojem-ność
|
Moc i moment obrotowy
|
Technologia oczyszczania spalin
|
wprowadzenie na rynek
|
230
|
Euro 4
|
5
|
9,0
|
230 KM (169 kW), 1050 Nm
|
Scania EGR
|
listopad 2005
|
270
|
Euro 4
|
5
|
9,0
|
270 KM (198 kW) 1250 Nm
|
Scania EGR
|
listopad 2005
|
310
|
Euro 4
|
5
|
9,0
|
310 KM (228 kW) 1550 Nm
|
Scania EGR
|
listopad 2005
|
340
|
Euro 4
|
6
|
11,7
|
340 KM (250 kW) 1700 Nm
|
Scania EGR
|
listopad 2005
|
380
|
Euro 4
|
6
|
11,7
|
380 KM (280 kW) 1900 Nm
|
Scania EGR
|
listopad 2005
|
420
|
Euro 4
|
6
|
11,7
|
420 KM (309 kW) 2100 Nm
|
Scania EGR
|
październik 2006
|
470
|
Euro 4
|
6
|
11,7
|
470 KM (345 kW) 2200 Nm
|
Scania EGR
|
październik 2006
|