Nowa numeracja autobusów w MPK Poznań
infobus
09.01.2007 14:32
Nowa numeracja autobusów w MPK Poznań
Wraz z początkiem kalendarzowej zimy 2006/2007 w MPK Poznań zaczęto wprowadzać w życie przygotowywaną od dłuższego czasu nową numerację autobusową. Poznań na tle innych wielkich miast wypadał pod tym względem dość blado. Zdarzało się, że w jednym przedziale numeracyjnym znajdowały się dwa typy i kilka modeli autobusów jednocześnie.
Znaczenie lepiej przedstawia się to z tramwajami, które od lat są poprawnie numerowane, a przysłowiowy niewielki bałagan panuje tylko w składach 105Na+105NaD. W nowej numeracji nastąpił zasadniczy podział na dwie zajezdnie autobusowe w zakresie 1001 – 1999. Zajezdnia A-1 Warszawska otrzymała przedział od 1501 do 1999, natomiast wydział A-3 przy ul. Kaczej numeruje teraz swoje pojazdy od 1001 do 1500. Taki podział pozwolił wreszcie na „tematyczne”uporządkowanie taboru i znany z innych miast podział na typy i marki. Dobrym wielkopolskim przykładem uporządkowanej tematycznie numeracji jest KLA Kalisz – jedno z wzorcowych miast w tym temacie. W miarę możliwości autobusy są też numerowane w swoim zakresie pod względem wieku –najstarsze jako pierwsze. Niewątpliwą ciekawostką, która może stać się sławna w całym kraju jest brak liczby 13 w autobusach z zajezdni A1. Juz 10 lat temu podczas numeracji nowych wtedy Neoplaów N4016 celowo zabrakło wozu o numerze 1313 i taka luka została nawet po przenumerowaniu. Ponoć brak tej, dla niektórych pechowej liczby, ma w MPK jakieś wytłumaczenie, dla większości jest to wyłącznie zabobon i swoista ciekawostka. Warto wspomnieć, iż obecna numeracja została minimalnie zmodyfikowana i tak pierwszego dnia po zmianie na ulicy można było zobaczyć autobus 1901, a już następnego ten sam wóz jeździł z numerkiem 1951. Do końca roku 2006 większość autobusów została przenumerowana. W pierwszej kolejności nowe cyferki dostały starsze pojazdy (Jelcze, DAF-y i Ikarusy) oraz Neoplany N4016. Ze starymi najdłuższej zaś zostały niektóre Solarisy U12 i U18, MANy Lion’s City oraz Neoplany N4020.
Poniżej przestawiamy obowiązujący obecnie wykaz taboru wraz z obecną (stan na 31.12.2006) i starą numeracją oraz wyjaśnieniami dotyczących niektórych pojazdów.
ZAJEZDNIA A-3 KACZA
Numer obecny
|
Typ autobusu
|
Numer poprzedni
|
Uwagi
|
1001 – 1039
|
MAN NL202
|
1001,1002 –1036, 1040, 1038, 1039
|
Stary wóz 1037 skreślony z inwentarza
|
1051 – 1064
|
MAN NL223
|
1042, 1049-1051, 1043-1048, 1052-1055
|
–
|
1065
|
MAN NL283
|
1067
|
–
|
1066
|
MAN City Single
|
1068
|
Silnik pionowy
|
1101 – 1110
|
MAN Lion’s City
|
1057 – 1066
|
–
|
1111 i 1112
|
MAN Lion’s City
|
1650 i 1651
|
Własność CH King Cross Marcelin
|
1113 – 1132
|
MAN Lion’s City
|
1652 – 1671
|
Z klimatyzacją dla pasażerów
|
1201 – 1210
|
MAN NG272
|
1090 – 1099
|
–
|
1211 – 1214
|
MAN NG312
|
1089 – 1086
|
–
|
1215 – 1219
|
MAN NG312
|
1085 – 1085
|
Z klimatyzacją kabiny kierowcy
|
1220
|
MAN NG313
|
1079
|
II drzwi otwierane tylko przez kierowcę
|
1221 – 1227
|
MAN NG313
|
1080 i 1078 – 1073
|
–
|
1301 – 1399
|
PRZEDZIAŁ
|
WOLNY
|
–
|
1401
|
MAN NM223.3
|
1056
|
Prototyp
|
1441 – 1446
|
Jelcz M11
|
1121 – 1126
|
–
|
1451 – 1459
|
IKARUS 280.70
|
1628, 1630 i 1632-1638
|
–
|
1491
|
IVECO
|
2002
|
Minibus pracowniczy
|
1492
|
MAN NU313
|
1069
|
Używany, II pary drzwi
|
ZAJEZDNIA A-1 WARSZAWSKA
Numer obecny
|
Typ autobusu
|
Numer poprzedni
|
Uwagi
|
1501 –1532
|
Neoplan N4016
|
1301 – 1332
|
Bez numeru 1313/1513
|
1533
|
Neoplan N4016
|
1333
|
Inne wnętrze, nowszy egzemplarz z 1999 r
|
1551
|
Jelcz M121M
|
1497
|
Ex Kacza dawny 1001
|
1552 – 1558
|
Jelcz M125M Vecto
|
1490 – 1496
|
–
|
1601 – 1614
|
Solaris Urbino 12
|
1334 –1346
|
–
|
1615 – 1624
|
Solaris Urbino 12
|
1801 – 1810
|
Autobusy w leasingu
|
1679
|
Jelcz RTO
|
1679
|
Autobus historyczny
|
1701 – 1720
|
Neoplan N4020
|
1351 – 1369
|
Bez numeru 1713
|
1731 – 1735
|
Neoplan N4021TD
|
1370 – 1374
|
–
|
1801 – 1812
|
Solaris Urbino 18
|
1375 – 1386
|
–
|
1813
|
Przyczepa do Jelcza RTO
|
1813
|
Pojazd historyczny
|
1814 – 1843
|
Solaris Urbino 18 III
|
1814 –1840 i 1811 – 1813
|
III generacja
|
1901 – 1923
|
Neoplan N4009
|
1251 – 1272
|
Bez numeru 1913
|
1931 – 1934
|
DAF MB 200
|
1211, 1213, 1218, 1222
|
Autobusy używane
|
1935 – 1938
|
IKARUS 260
|
1727, 1735, 1737, 1740
|
–
|
1940 – 1945
|
Jelcz M11
|
1404, 1410, 1414, 1469, 1472, 1486
|
–
|
1946
|
Jelcz L100
|
1461
|
Nauka Jazdy
|
1951
|
IKARUS 435
|
1501
|
Jedyny w MPK
|
1952 – 1962
|
IKARUS 280
|
1505 –1509, 1511, 1517 , 1525, 1539, 1545, 1547
|
–
|
1963 – 1972
|
IKARUS 280.70
|
1560 – 1569
|
Ex A3 Kacza
|
1991
|
IVECO
|
1393
|
Minibus pracowniczy
|
1992
|
Neoplan N116
|
1994
|
Turystyczny
|
1993
|
IVECO Falcone
|
1395
|
Turystyczny
|
1994
|
SCANIA Irizar
|
1396
|
Turystyczny
|