Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowa generacja trolejbusów Skoda-Solaris. Kolejne zamówienia

infobus
07.09.2017 15:38

Pierwszy egzemplarz z nowej generacji trolejbusów Škoda-Solarisdojechał pod koniec sierpnia 2017 r. do Żyliny. Równolegle piętnaście takich pojazdów – na bazienowej generacji Urbino – zamówiła firma Dopravní podnik mest Chomutova aJirkova.

Dostawy zaplanowano na początek przyszłego roku. Przewoźnik z Chomutova i Jirkowa odbierze dziesięć18-metrowych przegubowych trolejbusów typu Škoda-Solaris 27 i 5 szt. 12-metrowychtypu Škoda-Solaris 26 Tr. Dzięki tej inwestycji spółka całkowicie odnowi swojątrolejbusową flotę. Nowe pojazdy zastąpią w systemie komunikacji miejskiej przestarzałejuż egzemplarze, z których dziesięć ma ponad 20 lat. Zakup znacząco zredukuje też koszty utrzymania, a nowe pojazdy będą wydajniejsze weksploatacji.

Chomutov i Jirkow posiadają sieć trolejbusową obejmująca 6 linii,gdzie pojazdy rocznie wykonują ok. 700 000 km rocznie. Łączna wartość najnowszego kontraktu zawartego ze Skodą to ok. 170 milionów CZK.

-„Nowe trolejbusy to także wzrost komfortu dlapasażerów i kierowców. Nasze najnowsze, niskopodłogowe pojazdy oferują wygodne platformydla wózków inwalidzkich i przyjazne systemy informacyjne „- mówi dyrektor ŠkodaElectric, Radek Kapr.

Nowa generacja

28 sierpnia do Žiliny przybył pierwszy trolejbusSkoda-Solaris 27 Tr na bazie nowej, IV generacji Urbino. Łącznie słowacki przewoźnikDPMŽ zamówił 15 szt. takich pojazdów, w tym:

  • 12 szt. w wersji przegubowej Skoda-Solaris 27 Tr

  • 3 szt. w wersji standardowej – Skoda-Solaris 26 Tr.

To oznacza, że czeski producent wraz z wejściem w IVgeneracji nadwozi Solarisa nie zmienił nazw swoich trolejbusów i pozostaną onetakie same, jak przy III generacji Solarisa. Klasyczny czeski pragmatyzm…

-„Nowe trolejbusy to nie tylko ciekawy design, alerównież wysoki komfort dla pasażerów i kierowcy. Z kolei przewoźnicy powinnidocenić niskie koszty eksploatacji i serwisu” – mówi kierownik sprzedażySkoda Electric, Petr Kasenčák.

Wartość całego kontraktu dla Żyliny to ok. 225 milionów CZK.Druga część umowy zawiera opcję na dalsze dostawy 12. pojazdów, w tym:

  • 6 szt. klasy MAXI Skoda-Solaris 26 Tr.

  • 6 szt. klasy MEGA Skoda-Solaris 27 Tr.

Dodajmy, że Żylina skorzysta z tej opcji jeżeli projekt DPMŽ przejdzie konkurs w ramach unijnego programu operacyjnego i słowackie Ministerstwo TransportuSR udzieli firmie unijnego wsparcia. O wadze tej inwestycji świadczy fakt, że wŻylinie trolejbusy przewożą aż 70% wszystkich pasażerów.

Pierwsze takie na świecie

Przekazany do Żyliny trolejbus Skoda-Solaris 26 Tr jestpierwszym egzemplarzem z nowej generacji – pierwszym na Słowacji i w ogóle naświecie, dlatego teraz musi przejść serię badań homologacyjnych. Jak informuje miasto,proces homologacji już się rozpoczął w fabryce Škoda, natomiast teraz musi być kontynuowanyw Żylinie. Pojazd musi przejechać wymagany przebieg – najpierw bez pasażerów, anastępnie z pasażerami. Po zakończeniu procesu homologacji, MinisterstwoTransportu dopiero dokona jego rejestracji i wtedy trolejbus ruszy do obsługi normalnychtras. Ma to wszystko nastąpić … po koniectego roku.