Nowa generacja skrzyni biegów EcoLife 2. W MAN-ach
Najnowsza propozycja od firmy ZF - EcoLife2 jest już standardem w najnowszej generacji MAN Lion's City oraz Intercity, a także w autobusach Neoplan Tourliner oraz Cityliner.
Autobusy posiadają wygodne automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego, wszystko to aby zapewnić maksymalną ulgę kierowcy podczas prowadzenia.
Wysoki standard prowadzenia i niskiego spalania
Montaż EcoLife od jakiegoś czasu jest częścią standardowego repertuaru zdecydowanej większości autobusów miejskich, staje się coraz bardziej popularny w segmencie autobusów międzymiastowych, a od 2017 roku jest nawet hitem w segmencie autokarów: wysokowydajne automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego, które odciążają kierowcy maksymalnie uciążliwej pracy, optymalnie zachowują wysoce wyrafinowaną technologię napędu, a także optymalnie zmniejszają zużycie paliwa w zależności od zastosowania. MAN EfficientHybrid z funkcją Stop / Start został wprowadzony we wszystkich modelach Lion's City z napędem wysokoprężnym i gazowym dopiero w momencie wprowadzenia nowej generacji autobusów miejskich. System hybrydowy zapewnia oszczędność paliwa o około dwanaście procent i a w dużym znaczeniu zawdzięczane jest to dzięki skrzyni biegów EcoLife. Dzięki tej nowej generacji skrzyni biegów, wydajność systemu EfficientHybrid jest dodatkowo zwiększona przez wydłużone fazy rekuperacji. Niezłe osiągnięcie.
Nowe skrzynie biegów będą dostępne dla wszystkich modeli nowego MAN Lion's City wyposażonych w 9-litrowe silniki wysokoprężne nowej serii D15 o mocy od 280 KM (206 kW) do 360 KM (265 kW) lub 280 KM. KM (206 kW) i 320 KM (235 kW), 9,5-litrowy silnik E18 na gaz ziemny, który również został nowo opracowany. Oba warianty są oczywiście wyposażone w MAN EfficientHybrid z funkcją Stop / Start. Autobus międzymiastowy „MAN Lion's Intercity”, który jest teraz dostępny również z nowym silnikiem D15 i jego trzema stopniami mocy od 280 KM (206 kW) do 360 KM (265 kW), oprócz wypróbowanego i przetestowanego 290 KM ( 213 kW) D08, można również wyposażyć w nową skrzynię biegów, oferując w ten sposób łącznie cztery alternatywy skrzyni biegów. Oczywiście MAN Lion's Chassis RR8 / 9 i RC2 / 3 (z silnikami D15 i D08 w każdym przypadku) do autobusów miejskich i międzymiastowych będą również wyposażone w nowy wariant skrzyni biegów. Może być ona optymalnie dostosowana do różnych wariantów silnika ze względu na zdolność jednostki sterującej, a skrzynia biegów do selektywnego dostosowywania się do zmiennych prędkości obrotowych na biegu jałowym i map silnika. Autobusy MAN Lion's Coach, NEOPLAN Tourliner i NEOPLAN Cityliner, a także podwozie RR2 / 3/4/5 (silnik D26) pojawią się w najbliższej przyszłości w postaci wariantu EcoLife 2 Coach z wejściowymi momentami obrotowymi do 2500 Nm. W związku z tym autokary, a także ich nabywcy również skorzystają na tych nowych rozwiązaniach.
Lżejszy, mocniejszy, łatwiejszy w serwisie: osprzęt skrzyni biegów
Istnieje tylko jeden trend rozwojowy, jeśli chodzi o nowoczesne komponenty wysoce wydajnego układu napędowego: lżejsze, solidniejsze i bardziej inteligentne. Inżynierowie trzymali się tego podejścia podczas opracowywania nowej skrzyni biegów EcoLife 2. Pomimo w dużej mierze identycznych wymiarów i wsporników montażowych, udało się uczynić urządzenie lżejszym o osiem kilogramów. W większości osiągnięto to poprzez usunięcie oddzielnego układu chłodzenia zwalniacza i zintegrowanego z całym układem chłodzenia. Zestawy tarcz sprzęgła są teraz chłodzone w razie potrzeby, co sprawia, że sprzęgło jest znacznie bardziej wytrzymałe. Zastosowano również koncepcję uszczelnienia zoptymalizowaną pod kątem tarcia.
Inżynierowie zwrócili szczególną uwagę na element, który jest w dużej mierze odpowiedzialny za kontrolę drgań przy niskich prędkościach i zredukowany poziom hałasu: tłumik drgań hydrodynamicznego przemiennika momentu obrotowego. Składa się z zestawu sprężyn, który ułatwia obrót między wałem korbowym, a wałem wejściowym skrzyni biegów dzięki sprężynom śrubowym umieszczonym w oknach oraz z urządzenia ciernego. Kąt skręcenia został zwiększony z 8,9 do 14,3 stopnia, a moment obciążenia wstępnego został wyeliminowany. To, wraz z zastosowaniem kutej konstrukcji pokrywy amortyzatora stosowanego w wysoce obciążonych wersjach MAN EfficientHybrid, umożliwiło zmniejszenie sztywności przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości, a co za tym idzie - niezawodności. Sam konwerter został również wyposażony w nową osłonę obwodu, która zapewnia, że wszystkie warianty skrzyni biegów mają funkcję Stop / Start. Jeśli chodzi o zużycie paliwa i emisję hałasu, znaczące korzyści można osiągnąć dzięki wynikającemu z tego zmniejszeniu prędkości obrotowych, w szczególności do 550 obr / min.
Niższe prędkości, ulepszona moc zwalniacza: nowy system sterowania
Centralnym elementem nowej skrzyni biegów jest jednak nowa logika zmiany biegów, która wyróżnia się inteligentnymi funkcjami. Dzięki nowoczesnemu sterownikowi programowemu, który jest zintegrowany ze skrzynią biegów, system sterowania skrzynią biegów został zaprojektowany z myślą o bardzo długiej żywotności i oferuje imponujące rezerwy mocy do przyszłych zastosowań. Ogólnie rzecz biorąc, udoskonalona logika zmiany biegów opiera się na nowej gradacji sześciu biegów. Całkowity rozrzut przełożeń biegów w zmodyfikowanym zestawie biegów wzrósł z 5469 do 5727. W szczególności dwa stopnie nadbiegu, piąty i szósty, są zaprojektowane tak, aby były znacznie dłuższe niż poprzednio, co w połączeniu z dwoma możliwymi przełożeniami osi i = 4,56 i 5,67 prowadzi do znacznego zmniejszenia obrotów przy dużych prędkościach (około 1400 obr./min. przy 100 km / h dla Lion's Intercity z silnikiem D15) i pomaga zapobiegać wahaniom między czwartym i piątym biegiem podczas jazdy miejskiej. Zmniejszając różnicę przełożeń między pierwszym a drugim biegiem, wykorzystywany jest odwrotny efekt. W ten sposób zmianę biegu można wykonać wcześniej przy ruszaniu lub później przy zwalnianiu - to chroni silnik, gdyż nie trzeba go w tak dużym stopniu rozpędzać. Inteligentny, udoskonalony system sterowania TopoDyn Life zapewnia również, że topografia, masa pojazdu i wszystkie inne opory jazdy są inteligentnie rejestrowane w czasie rzeczywistym i uwzględniane w złożonej strategii zmiany biegów.
Kolejną korzyścią jest przeprojektowany zwalniacz o zoptymalizowanej wydajności hamowania. Zamiast dezaktywować go na drugim biegu, jak to miało miejsce wcześniej, jest on teraz dezaktywowany na pierwszym biegu tuż powyżej prędkości biegu jałowego. Podobnie sprzęgło blokujące konwertera, które jest niezbędne w tego typu skrzyni biegów, nie jest otwierane do tego momentu. W związku z tym faza wybiegu bez dopływu paliwa, która kończy się w tym momencie, może być utrzymywana na krótko przed zatrzymaniem i dlatego jest wydłużana o około dwie sekundy. W autobusach miejskich z MAN EfficientHybrid, ważne fazy rekuperacji, w których cenna energia zwalniania jest wprowadzana do magazynujących energię Ultracaps, są również wydłużane - to wyraźna zaleta w zakresie wydajności.
Funkcja EfficientRoll, znana również jako funkcja „toczenia” lub „ślizgu”, to kolejna nowość w wariancie autokaru EcoLife 2. Ta funkcja jest wykorzystywana na przykład na trasach międzymiastowych lub na autostradzie, aby wykorzystać istniejący pęd na pochyłościach w dół do zlikwidowania połączenia ciernego między silnikiem a skrzynią biegów, osiągając w ten sposób największą możliwą oszczędność paliwa. W tym celu konwerter-sprzęgło otwiera się automatycznie, bez udziału kierowcy. Przetwornik utrzymuje silnik nieco powyżej obrotów biegu jałowego, dzięki czemu dopływ paliwa nie jest całkowicie odcięty. Od jakiegoś czasu podobny system zapewnia zautomatyzowana 12-biegowa skrzynia biegów nowej generacji MAN TipMatic Coach w połączeniu ze strategią zmiany biegów EfficientCruise.
Ulepszona usługa zapewnia niski całkowity koszt posiadania (TCO)
Serwis to niezwykle ważny temat dla klientów - i to nie bez powodu. W nowej skrzyni biegów EcoLife 2 możliwe jest zmniejszenie oporu i strat związanych z ubijaniem poprzez optymalizację ilości oleju smarnego, między innymi poprzez integrację zwalniacza w głównym obwodzie chłodzenia. Podwójny system chłodzenia zapewnia niezawodną ochronę przed przegrzaniem, umożliwiając po raz pierwszy w historii indywidualne wydłużenie okresów wymiany oleju o 180 000 kilometrów na życzenie klienta, w zależności od profilu zastosowania i użytkowania pojazdu. W tym celu niezbędne cyfrowe dane trendów skrzyni biegów są eksportowane i analizowane przez serwis MAN. Stosowany jest olej EcoFluid Life dostosowany do konkretnych wymagań. Nowością jest pozycja rury wlewu oleju, która zawsze znajduje się w tym samym miejscu i jest łatwo dostępna, co zwiększa łatwość obsługi. Wszystkie inne wymiary montażowe i przyłączeniowe pozostają niezmienione, co w połączeniu z nowymi uchwytami transportowymi na obudowie sprawia, że praca serwisanta jest przyjemna i łatwa. Wszystkie środki związane ze zwiększoną użytecznością przyczyniają się do utrzymania TCO na jak najniższym poziomie. Co więcej, udało się również poprawić żywotność skrzyni biegów, a także jej niezawodność przez cały okres użytkowania, wdrażając wszelkie środki optymalizacyjne, takie jak użycie komponentów o wyższym poziomie wytrzymałości.
Podsumujmy zatem korzyści dla klienta wynikające z EcoLife 2 w skrócie:
- Niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednimi skrzyniami biegów ze względu na mniejsze straty oporu, zmodyfikowany zestaw biegów z większym rozrzutem przełożeń i dłuższymi przełożeniami końcowymi.
- Konsekwentna redukcja prędkości obrotowych silnika dzięki nowym przełożeniom, ulepszonemu sterowaniu zmianą biegów TopoDyn Life i ulepszonemu tłumikowi drgań skrętnych ze zmniejszonym poziomem hałasu.
- Zoptymalizowane działanie zwalniacza dzięki ciągłemu uruchamianiu w trybie jałowym aż do zatrzymania, bez dostarczania paliwa.
- Poprawiona jakość zmiany biegów we wszystkich sytuacjach drogowych zapewnia odciążenie kierowcy i zwiększa zarówno komfort jazdy, jak i trwałość układu napędowego.
- Większa niezawodność i łatwość serwisowania dzięki zwiększonej wytrzymałości podzespołów z okresami wymiany oleju, które można w indywidualnych przypadkach wydłużyć poza dotychczasowe 180 000 kilometrów.
- Optymalizacja automatycznego systemu stop / start dla autobusów miejskich ze znacznym wydłużeniem faz rekuperacji w wariantach MAN EfficientHybrid.