Nowa generacja autobusów lotniskowych Neoplan

infobus
17.10.2007 09:57
Autobus lotniskowy Neoplana nowej generacji –model N9122L. Fot. NEOMANAutobus lotniskowy Neoplana nowej generacji –model N9122L. Fot. NEOMANNeoplan produkuje specjalistyczne autobusy lotniskowe od 1953 r. Dziś, na całym świecie jest eksploatowanych ok. 1200 takich konstrukcji. Fot. NEOMAN
Autobusy lotniskowe Neoplana można znaleźć w 155 lotniskach w 75 krajach na całym świecie. Pierwsze autobusy tego typu opuściły fabrykę Neoplana w 1953 r., a dziś roczna sprzedaż wynosi pomiędzy 60 a 80 autobusów. Łącznie, na całym świecie eksploatowanych jest obecnie ponad 1200 autobusów lotniskowych Neoplana. Podczas targów Inter Airport Europe 2007 w Monachium, Neoplan zaprezentował nową generację swoich autobusów lotniskowych, wyposażonych w silniki MAN Euro 4 wykonane w technologii Pure Diesel.
Choć nadwozie zmodernizowanej rodziny otrzymało nieco inne kształty, podstawowe elementy stylistyczne pozostały podobne, jak u poprzednika, jak np. pochylone do przodu słupki B oraz tylna ściana pochylona w odwrotnym kierunku, co przywodzi skojarzenia z windą lotniskową, czy zabudowane nadkola, dające wrażenie, że autobus unosi się nad ziemią. Ponadto, autobusy wyróżnia duża powierzchnia przeszklona, zarówno na ścianach bocznych, jak i przedniej i tylnej. Przednia ściana autobusu, a zwłaszcza lampy przednie zostały dostosowane do obowiązującej obecnie linii stylistycznej Neoplana.
Autobusy lotniskowe serii N9xxx napędza przedni, 6-cylindrowy silnik MAN wyposażony w układ wtrysku typu common-rail, rozwijający moc 177 kW (240 KM). Jednostka posiada filtr cząstek stałych typu PM KAT i pracuje w technologii MAN Pure Diesel. Napęd jest następnie przenoszony na oś napędzaną przez automatyczną skrzynię biegów Voith z retarderem. Podobnie, jak w nowoczesnych autobusach miejskich, tablica rozdzielcza jest opracowana zgodnie z wytycznymi VDV, co zapewnia kierowcy wysoki komfort pracy. Ciekawostką jest zastosowanie niezależnie zawieszonej tylnej osi, co wynika z umieszczenia tutaj –w przeciwieństwie do autobusów miejskich –części niskopodłogowej. Autobusy lotniskowe Neoplana są obecnie produkowane wyłącznie przez partnera Neoplana, słoweńską firmę Tovarna Vozil Maribor (TVM), zgodnie ze standardami produkcji i jakości Neoplan VIP-Class. Łącznie, na rodzinę N9xxx składa się pięć różnych modeli.
 
Dane techniczne autobusu Neoplan N9122L
Długość x szerokość x wysokość (mm)
14 720 x 3 170 x 3000 (z klimatyzatorem)
Silnik
MAN D0836 LOH52 Euro 4, moc maks. 177 kW (240 KM) przy 2300 obr./min.
Skrzynia biegów
Voith D851.3E, automatyczna, 3-stopniowa z retarderem
Pojemność pasażerska
136 stojących + 6 siedzących
Układ klimatyzacyjny
Carrier Sütrak AC 738, pojedyncza sprężarka, napędzana paskiem