Nowa fabryka Kiel Polska
7 maja 2004 r. odbyło się oficjalne otwarcie nowej siedziby firmy Kiel Polska w Nowym Tomyślu. W uroczystości wzięli udział m.in. prezes Franz Kiel GmbH & Co. KG – Diethelm Zimmermann oraz właścicielka koncernu – Jutta Krüger (wnuczka założyciela – Franza Kiela). Pierwsze prace budowlane przy nowym obiekcie rozpoczęły się w maju 2003 r., a już w grudniu obiekt był gotowy do podjęcia zadań produkcyjnych. Warto podkreślić, że całą przeprowadzkę fabryki z dotychczas wynajmowanych hal w Nowym Tomyślu udało się zrealizować bez większych zakłóceń dla systemu wytwarzania. Jak powiedział Karol Siemion, prezes Kiel Polska – do tego zadania przygotowywaliśmy się bardzo długo, ale budowaliśmy bardzo szybko… Fabryka została zlokalizowana przy drodze wylotowej na Wolsztyn, na działce o łącznej powierzchni 3 ha. Obecny zakład posiada kubaturę 5700 m2 (w tym 4700m2 to część produkcyjna), tak że istnieje jeszcze spory zapas wolnego terenu pod ewentualną rozbudowę zakładu w przyszłości.
Kiel Polska – od montowni do produkcyjnego centrum
Firma Kiel Polska rozpoczęła działalność w 1997 roku, jako czwarta filia niemieckiego producenta siedzeń Franz Kiel GmbH, który posiada również oddziały w Holandii, Francji i Turcji. Łącznie koncern przy produkcji foteli do autobusów, pojazdów szynowych i samochodów specjalnych zatrudnia około 550 osób. Łącznie Kiel wytwarza około 250 000 siedzeń rocznie. Polski oddział grupy istnieje od 1997 r. i początkowo miał pełnić rolę tylko montowni na doraźne potrzeby lokalnego rynku. Jednak dzięki niski kosztom wytwarzania na terenie Polski, dobrej organizacji wielkopolskiej firmy oraz coraz liczniej pojawiających się w naszym kraju fabryk autobusowych zagranicznych koncernów już po roku podjęto decyzję o przeniesieniu do Nowego Tomyśla produkcji kompletnych siedzeń pasażerskich oraz elementów ich wyposażenia. Obecnie Kiel Polska nie tylko produkuje fotele na potrzeby zagranicznych rynków, ale także posiada własne biuro konstrukcyjne, które zajmuje się zarówno dostosowaniem istniejących produktów pod indywidualne wymogi klienta (np. zmniejszenie wagi, dodatkowe elementy funkcjonalne, itp.), jak i prowadzi własne prace projektowe nowych modeli siedzisk. Przykładem możliwości firmy było opracowanie i wdrożenie do produkcji miejskiego fotela Sintro, który dzięki dobrej cenie i wysokiej jakości wykonania sprzedaje się także na wymagającym zachodnioeuropejskim rynku. Ponadto polscy inżynierowie dostosowują produkty firmy do nowych przepisów zarówno unijnych, jak i polskich. Tutaj jako przykład można podać siedzisko o szerokości 440 mm dla komunikacji miejskiej, które zgodnie z New Bus & Coach Directive nr 2001/85/WE powinno posiadać opuszczany podłokietnik.
Szeroka oferta
Oferta produkcyjna Kiel Polska skupia się obecnie na siedzeniach autobusowych (do wszystkich kategorii funkcjonalnych i pojemnościowych – M2 i M3), ale firma zajmuje się również wytwarzaniem siedzeń do samochodów specjalnych (karetek) i pojazdów szynowych. W tym ostatnim segmencie rynku firma tylko eksportuje i nie prowadzi w Polsce sprzedaży siedzeń montowanych w pociągach, tramwajach czy wagonach metra. Obecna dzienna zdolność produkcyjna zakładu w Nowym Tomyślu to 70 – 80 siedzeń dla komunikacji miejskiej i około 50 foteli turystycznych. O k. 60 – 70% całej produkcji przedsiębiorstwa przeznaczona jest na e ksport, z tego 85% to fotele autobusowe. Kiel Polska wysyła również pewne części siedzeń (takie jak: ramy, stelaże siedzeń, elementy tapicerskie, poszycia foteli, podłokietniki, podnóżki) do macierzystych zakładów w Europie Zachodniej. Warto tutaj podkreślić, że ok. 70 – 80% ogólnej liczby dostawców komponentów do produkcji siedzeń stanowią polskie firmy, które dostarczają do Nowego Tomyśla sklejkę, pianki, stal, tkaniny i elementy metalowe. Niestety, zachodni klienci cały czas niechętnie korzystają z oferty polskich firm obiciowych i to mimo że cena polskich tkanin jest znacznie niższa od cen tkanin zachodnich (od kilku do kilkudziesięciu euro na mb). Głównym powodem tej sytuacji jest występująca cały czas spora różnica w jakości rodzimych produktów w porównaniu z tkaninami zachodnich producentów i dlatego przewoźnicy z Paryża, Monachium czy Genewy wybierają takie firmy jak: Schoepf, Kneitz, Holdsworth, Somtex, Lantal i Muguet. Natomiast polskie firmy przewozowe oraz klienci z Europy Środkowej i Wschodniej (np. z Ukrainy, Czech) znacznie częściej decydują się na obicia z kaliskiej firmy Runotex. Na zakończenie tej krótkiej charakterystyki Kiel Polska dodajmy, że w zasadzie wszyscy producenci autobusów w Polsce i w Europie mają w swojej ofercie siedzenia niemieckiego koncernu, tak więc nie ma sensu ich tutaj wszystkich wymieniać. Obecnie to przewoźnik wybiera firmę dostarczającą siedzenia, biorąc pod uwagę jakość wykonania oraz łatwość i szybkość serwisu. Z pełną ofertą firmy Kiel Polska w zakresie siedzeń autobusowych można zapoznać się na stronie – http://kiel.com.pl/oferta.htm