Nowa fabryka Kapeny
infobus
11.07.2006 17:20
Nowa fabryka Kapeny
28 czerwca br. w odbyło się oficjalne otwarcie nowej fabryki firmy Kapena SA, będącej generalnym przedstawicielem koncernu Irisbus w Polsce. Nowy zakład zlokalizowany jest w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Włynkówku. Uroczystości towarzyszyła prezentacja nowego autobusu międzymiastowego Irisbus Crossway oraz nowych wersji modeli Tema oraz Thesi
Uroczysta ceremonia
Ceremonii otwarcia nowej fabryki Kapeny towarzyszyły przemówienia znamienitych gości –m.in. z Włoch i Francji. Role gospodarza pełnił Sergio Cacciamali, prezesa firmy Cacciamali (w 98,5% właściciela Kapeny). Natomiast podkreśleniem wagi słupskiej firmy dla włoskiego koncernu Irisbus była obecność Franco Miniero, wiceprezesa Irisbus, który w ramach swojego wystąpienia przedstawił strategię holdingu na najbliższe lata. Przedstawił on ostatnie doskonałe wyniki sprzedaży koncernu, najnowsze produkty spełniające normę Euro 4 oraz strategię ich wprowadzania na europejski rynek. Prezentacjom towarzyszył interesujący pokaz multimedialny.
Podczas uroczystości głos zabrali także przedstawiciele władz regionalnych –swoją radość z perspektyw na poprawę rynku pracy w regionie wyraził m.in. wojewoda pomorski Piotr Ołowski. Potem nadszedł moment prezentacji najnowszych produktów Kapeny i Irisbusa. Największa uwaga gości skupiła się na polskiej premierze autobusu międzymiastowego Irisbus Crossway, którego światowy debiut nastąpił zaledwie kilka tygodni wcześniej –na AUTOTEC 2006 w Brnie. Zgromadzeni goście z uwagę oglądali następcę popularnego –szczególnie wśród przedsiębiorstw PKS –Axera. Wszyscy podkreślali jego nowoczesną, a zarazem „lekki”design nadwozia, która wyznacza zupełnie nowe podejście do stylistyki pojazdów w kategorii autobusów międzymiastowych. Obszerniej o tym pojeździe pisaliśmy w czerwcowym wydaniu InfoBusa (http://www.infobus.pl/text.php?id=7059).
Ponadto swój krajowy debiut zaliczyły zmodernizowane modele Thesi i Tema, która wyróżniała się z całej oferty futurystycznym wyglądem. Oprócz nich wystawiono MidiRidera oraz prezentowaną na targach TRANSEXPO 2005 niskopodłogową Kapena Urby –czyli nadstępce popularnego w Polsce modelu Urbanino. Dodajmy, że otwarcie nowego zakładu zbiegło się w czasie z podpisaniem kontraktu z MZK Słupsk na dostawę 5 egzemplarzy przegubowców Irisbus Citelis 18M zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Dlatego podczas imprezy nie mogło zabraknąć Citelisa, choć w krótszej 12-metrowej wersji. Wszyscy zainteresowani mogli odbyć nim podróż po ulicach Słupska. Uroczystość zakończyło wieczorne, już mniej oficjalne spotkanie, które wspaniale prowadzili Maciej Dowbor oraz Joanna Koroniewska.
Nowy rozdział Kapeny
Jak zgodnie podkreślają przedstawiciele Kapeny, przenosiny fabryki stały się początkiem nowej drogi dla firmy. Nowy kompleks fabryczny na terenie SSSE liczy 10 hektarów, co oznacza możliwość spokojnej rozbudowy zakładu w przyszłości. Warto podkreślić, że decyzja o przeniesieniu fabryki z ulicy Grunwaldzkiej miała również podłoże ekonomiczne. Jak zaznaczył Stefano Rossi, prezes Kapeny SA, firma będzie korzystać z przywilejów podatkowych na terenie strefy aż do 2017 r. Obecnie w fabryce jest zatrudnionych 230 osób. Na nasze pytanie o możliwości dalszego zwiększenia liczby pracowników (co jest szczególnie ważne dla powiatu słupskiego dotkniętego strukturalnym bezrobociem), prezes Rossi uzależnił taką decyzje od sukcesów sprzedaży pojazdów produkowanych przez Kapenę.
Obecna powierzchnia użytkowa fabryki to 7750 m2, na którą składają się następujące budynki:
· malarnia
· stacja obsługi
· hala budowy szkieletów
· hala montażu końcowego
Część budynków pozostałych po poprzednim właścicielu (producencie naczep do samochodów ciężarowych) została po kapitalnym remoncie zaadaptowana do pełnienia nowych funkcji (tak stało się m.in. z biurowcem). Co w tej chwili produkuje słupska fabryka? Przede wszystkim są to pojazdy międzymiastowe o mniejszej pojemności. Wśród najlepiej sprzedających się produktów Kapeny na czoło wysuwają się konstrukcje takie jak:
· Kapena Thesi / Urbanino
· Irisbus Daily C50
· Kapena MidiRider
· Kapena Tema
Trochę historii
Mało która firma z branży autobusowej w Polsce może pochwalić się tak długą historią jak słupska Kapena. To tutaj w 1968 r. w ramach Komunalnego Przedsiębiorstwa Naprawy Autobusów wyremontowano pierwszego Jelcza 272 Mex dla MPK Poznań. W swojej historii Kapena wyremontowała około 25 tysięcy pojazdów, co jest wynikiem budzącym respekt. Ponadto przeżyła również 10-letni epizod z produkcją trolejbusów na podwoziach Jelcz Pr110 i Jelcz 120M. Próbowano sił z montażem samochodów dostawczych KIA. Jednak o przyszłości zakładu przy ul. Grunwaldzkiej przesądziła zawarta w 1992 r. spółka z Scania AB, co zaowocowało powstaniem firmy Scania-Kapena, zajmującej się montażem przemysłowym ciężarówek Scania, a potem produkcją autobusów miejskich. Ważny moment w historii firmy nastąpił w 1997 r., kiedy Kapena zbudowała według własnego projektu minibus Kapena City 7,5 (na podwoziu Iveco). W następnym roku nawiązano współpracę z włoską firmą Cacciamali. Jej rezultatem była produkcją pojazdów licencyjnych (m.in. Cacciamali TCM 920). W 2000 r. włoska firma przejęła 99% udziałów w Kapenie i rozpoczęła się produkcja (również na eksport) autobusów międzymiastowych z serii Tema, Sigma i Thesi oraz miejskich Thesi City. Kolejny przełomowy moment w dziejach firmy nastąpił w styczniu 2003 r., kiedy to podpisano umowę partnerską między Kapeną a Irisbus, dzięki czemu słupska spółka stała się jedynym przedstawicielem handlowym i serwisantem włoskiego koncernu w Polsce. W 2003 r. zapadła też decyzja o przenosinach fabryki z ul. Grunwaldzkiej w Słupsku na teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej w podsłupskim Włynkówku. Przenosiny przeprowadzono latem 2005 r., a teren starej fabryki wraz z halami fabrycznymi został sprzedany firmie Scania, która sukcesywnie rozwija tam swoją produkcję autobusów miejskich z serii Omni.