Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Niska poprzeczka, czyli elektryczny SIWZ w Gorzowie

infobus
31.12.2020 10:00

Miasto Gorzów Wielkopolski i MZK Gorzów poszukują dostawcy nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Zamówienie obejmuje:

  • dostawę 8 autobusów elektrycznych,
  • wykonanie robót budowlanych związanych z infrastrukturą ładowania wraz z przebudową pętli autobusowej przy ul. Marcinkowskiego i budową dróg dojazdowych i miejsc postojowych dla autobusów elektrycznych,
  • zaprojektowanie i wybudowanie 3 stacji szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych zlokalizowanych przy ulicach Marcinkowskiego, Dekerta, Śląskiej,
  • zaprojektowanie i wybudowanie stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni MZK,
  • udzielenie zamawiającemu autoryzacji na wykonanie obsługi technicznej oraz napraw gwarancyjnych każdego z dostarczonych pojazdów,
  • przeszkolenie personelu obsługującego autobusy i infrastrukturę ładowania.

O tym z jakich środków jest finansowana ta inwestycja, a także jakie warunki formalne muszą spełniać wykonawcy ubiegający się o zamówienie pisaliśmy TUTAJ Obecnie sprawdzamy SIWZ pod kątem specyfikacji i oceny technicznej autobusów.

Premiowane rozwiązania techniczne

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%), terminu realizacji zamówienia (10%), zużycia jednostkowego energii elektrycznej (10%).

W przypadku parametrów technicznych, miasto i MZK premiują następujące rozwiązania:

  • silniki elektryczne asynchroniczne umieszczone w osi napędowej – 25 pkt,
  • trzy-częściowy zderzak przedni – 10 pkt ,
  • trzy-częściowa szyba czołowa, podzielona w osi pojazdu – 7 pkt,
  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 8 pkt,
  • autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie osób przebywających w kabinie – 10 pkt,
  • największa powierzchnia niskiej podłogi – 6 pkt,
  • autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie konstrukcji nośnej – 12 pkt,
  • zastosowanie w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 10 pkt,
  • niepalność materiałów użytych wewnątrz konstrukcji autobusów – 12 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne dla Gorzowa Wielkopolskiego mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej maksymalnej mocy netto minimum 160 kW. Elektryki muszą być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności użytkowej minimum 110 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych MZK Gorzów Wlkp. Pojedyncze ogniwo magazynu energii musi mieć zdolność ładowania/rozładowania prądem ciągłym o natężeniu minimum 75A. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in - wtyczka Combo-2, a także ładowarką poprzez pantograf opuszczany z ładowarki na dach autobusu o mocy minimum 400 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, profilowane, miękkie, ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB.

Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną wydzieloną i w pełni oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy. Elektrobusy będą również posiadały urządzenia alko-blokady uniemożliwiającej uruchomienie silnika przez osoby pod wpływem alkoholu z miejsca kierowcy.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy oraz reklam.

Za niska poprzeczka?

Poprzeczka dotycząca wysokości autobusów elektrycznych została ustalona przez zamawiającego na niskim poziomie – to maksymalnie 3,3 m. Okazać się może, że dla wielu producentów elektryków – ta poprzeczka jest nie do przejścia, bowiem wyższe aniżeli 3,3 m elektrobusy oferuje m.in. Mercedes-Benz czy Volvo. Kto w tej sytuacji zostanie na placu boju? Tego dowiemy się w dniu otwarcia ofert, a więc 22 stycznia.