Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niepewne dopłaty z tytułu ulg

infobus
21.07.2009 16:08
Prezentujemy pismo PIGTSiS skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie niepewności przedsiębiorstw realizujących regionalne przewozy osób, w związku z ograniczeniem środków zarezerwowanych w budżecie na dopłaty z tytułu honorowania uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych w roku 2009. Oto jego treść:
„(..) W roku 2009 samorządy województw przeznaczyły na dopłaty kwotę zawartą w budżetach wojewodów na ten rok oraz niemal całą kwotę rezerwy celowej zawartą w budżecie państwa. W roku 2009 w budżetach wojewodów zaplanowano kwotę blisko 14 milionów złotych niższą niż w roku 2008. Rezerwa celowa została zaplanowana w kwocie 15 milionów złotych wyższą ( dane budżetowe w załączeniu ). Przedsiębiorstwa przewozowe od kilku miesięcy uzyskują od samorządów wojewódzkich informacje, że Rada Ministrów zaplanowała oszczędności środków w budżetach wojewodów o 10 – 15 % i te środki mogą być niedostępne. Ponadto, do przewoźników docierają informacje o zamrożeniu rezerwy celowej. Sytuacja ta wywołuje niepewność, o której w artykule prasowym informował Pan Krzysztof Częstochowski, że od września br. może zabraknąć środków na dopłaty, które przewoźnikom wyrównują utracone wpływy z tytułu honorowania uprawnień obywateli do ulgowych biletów. Regionalna drogowa komunikacja publiczna przynosi wysoką stratę. W roku 2008 rentowność przewozu osób wykazała stratę w wysokości – 4,87 %, pomimo otrzymywania dopłat. Przewóz osób finansowany jest przez przewoźnika z innej działalności lub z majątku przedsiębiorstw, co w sposób niebezpieczny pogarsza standard przewozów przez brak odnawiania taboru. Brak środków przez okres kilku miesięcy grozi części przewoźników koniecznością ogłoszenia upadłości. Nie posiadają oni bowiem żadnych rezerw finansowych.
Nasza organizacja –PIGTSiS –została zobowiązana przez swoich członków do podjęcia działań interwencyjnych w sprawie braku środków na dopłaty. Wielokrotnie informowaliśmy przedstawicieli Rządu oraz Parlamentu o konsekwencjach braku w/w środków. Jednocześnie Izba zleciła zbadanie możliwości ewentualnej sprzedaży wierzytelności wobec Skarbu Państwa z tytułu dopłat. Izba będzie dalej monitorowała problem dopłat, tak, aby pomóc naszym członkom, w przypadku opóźnień w przekazywaniu środków.”
 
Tabela: Wysokości środków zaplanowanych w projekcie budżetu państwa na rok 2009 na dopłaty w krajowych przewozach autobusowych Kwoty te w poszczególnych województwach przedstawiają się następująco -w tysiącach złotych:
Lp
Województwo
2008
2009
1
Dolnośląskie
31.800
31.800
2
Kujawsko-pomorskie
23.600
23.600
3
Lubelskie
30.200
30.200
4
Lubuskie
18.300
15.200
5
Łódzkie
17.000
15.640
6
Małopolskie
18.500
17.800
7
Mazowieckie
52.000
52.000
8
Opolskie
16.700
16.400
9
Podkarpackie
33.900
33.900
10
Podlaskie
13.700
13.700
11
Pomorskie
26.500
26.500
12
Śląskie
24.700
20.000
13
Świętokrzyskie
17.000
16,512
14
Warmińsko-mazurskie
21.300
20.100
15
Wielkopolskie
35.000
33.200
16
Zachodnio-pomorskie
21.000
20.831
 
Razem
401.200
387.383

Ponadto w projekcie budżetu została dodatkowo utworzona rezerwa celowa na te cele w wysokości – 148.800 tys. złotych, – rozdział 75818 poz.12;(w roku 2008 rezerwa wynosiła 133.800 tysięcy