Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Niemiecka pomoc dla autokarów – od rządu i landów

infobus
21.08.2020 15:00

Niemiecki system federalny umożliwia znacznie większą, w porównaniu z Polską, inicjatywę krajów związkowych, jeśli chodzi o pomoc dla m.in. przewoźników autokarowych.

Co ważne, ta pomoc jest udzielana zarówno na poziomie ogólnokrajowych, jak i na lokalnym – w ramach poszczególnych landów, czyli naszych województw. Jednak wsparcie landowe wyklucza wsparcie federalne i vice versa.

Federalna odsiecz

Od 24 lipca przedsiębiorstwa autobusowe mogą także składać wnioski o wsparcie (w sumie 170 milionów euro) w ramach federalnej tarczy antykryzysowej.

Wnioski będą przyjmowane do końca września tego roku.

Wsparcie obejmuje tylko autobusy turystyczne spełniające normy emisji spalin Euro 5 i wyżej.

Tarcza oznacza wypłatę jednorazowego maksymalnego wsparcia wynoszącego 26 334 euro na autobus. Wnioskodawcy nie mogą jednak liczyć na równoczesne wsparcie ze strony landów i rządu federalnego. Wsparcie landowe wyklucza wsparcie federalne i vice versa.

Landowe różnice

Między 16 niemieckimi landami występują znaczne różnice potencjałów finansowych. Budżety Badenii-Wirtembergii (51,8 miliardów euro) i Bawarii (64,9 miliardów euro) należą do największych w kraju. Znacznie mniej zasobne są landy wschodnie, takie jak Turyngia, która dysponuje zaledwie 10,4 miliardami euro rocznie.

W obliczu tak diametralnie zróżnicowanych potencjałów budżetowych nie dziwi, że niektóre landy, takie jak Badenia-Wirtembergia i Bawaria, mogą sobie pozwolić na znacznie większe wsparcie dla firm na swoim terenie. To właśnie Badenia-Wirtembergia jako pierwszy land w czerwcu 2020 roku zdecydowała o dodatkowej pomocy dla przedsiębiorstw autobusowych. Wsparcie to jest częścią drugiej tarczy landowej, na którą przeznaczono łącznie 1,5 miliarda euro. Połowa tej kwoty będzie wydana na wsparcie dla firm bez względu na branżę. Druga połowa, prawie 750 milionów euro, ma być przeznaczonych na konkretną pomoc dla poszczególnych branż. Zalicza się do nich także branża autobusowa.

Dla firm autobusowych tarcza kryzysowa w Badenii-Wirtembergii przewiduje w sumie 240 milionów euro. Jest to znacznie więcej niż wynosi dla tych firm kwota wsparcia ze strony rządu federalnego. Zarząd landu chce jednak wspierać głównie te firmy, które są integralną częścią transportu publicznego. Większość tras komunalnych i powiatowych oraz transport szkolny jest w Niemczech obsługiwanych przez kontraktowane w tym celu firmy prywatne. To właśnie dla nich kraj związkowy przeznaczył 200 milionów euro. Na turystykę autokarową wydane zostanie 40 milionów. Jeśli chodzi o autokary turystyczne, pomoc zostanie przekazana w formie jednorazowej wypłaty kwoty rzędu 18 750 euro na każdy autobus. Na terenie landu zarejestrowanych jest ich ponad 2000.

Zdaniem przedstawicieli landowego zrzeszenia branżowego, Verband BadenWürttembergischer OmnibusUnternehmer (WBO), pomoc ta może nie wystarczyć, ponieważ branża przewozów autobusowych w Badenii-Wirtembergii poniosła straty w wysokości około 500 milionów euro i nic nie wskazuje na to, że ich odrobienie będzie w ogóle możliwe.

Bawaria wspiera dodatkowo z budżetu landowego przedsiębiorstwa, które zajmują się transportem uczniów do szkół. Wsparcie to jest jednak znacznie mniejsze od tego w Badenii-Wirtembergii. Przekazane na ten cel 70 milionów euro są głównie zaliczkami za usługi transportowe, które będą miały miejsce jesienią tego roku.