Niemcy zakupią kolejne autobusy elektryczne. Dotacje na 1033 sztuk
Kongres VDV skupił nie tylko ciekawą ofertę autobusów elektrycznych, ale przede wszystkim był miejscem przyznania kolejnych elektromobilnych dotacji.
W Berlinie niemieckie Ministerstwo Transportu podczas ElekBu przekazało promesy dla 59 firm transportowych, które następnie zakupią 1033 e-busów. To główny filar II naboru niemieckiego „Zielonego Transportu Publicznego.” O samej wystawie ElekBu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
druga edycja
W Berlinie sekretarz Stanu w Bundesministerium für Digitales und Verkehr, Michael Theurer, przekazał wsparcie na zakup 1033 kolejnych elektrobusów, w tym:
- 870 bateryjnych e-busów
- 160 autobusów napędzanych wodorem.
Zdaniem VDV - do 2030 roku połowa autobusów miejskich w Niemczech przejdzie „na prąd”, czyli zgodnie z planem rządu federalnego.
Przypomnijmy, że pięć lat temu na niemieckich drogach było około łącznie 100 bateryjnych autobusów elektrycznych, teraz ich liczba wynosi 1884 autobusów z napędem bezemisyjnym i zelektryfikowanym, czyli o 620 więcej niż w 2021 roku, co oznacza wzrost o prawie 50 procent.
W ten sposób wkrótce zostanie osiągnięty kamień milowy 2000 e-autobusów, czyli ... zaledwie 3,5 proc. wszystkich miejskich autobusów Niemczech.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
co dalej?
Od 2021 r. ministerstwo federalne przygotowało dwie edycji autobusowych dofinansowań. To część projektu niemieckiego rządu, który ma sfinansować autobusy elektryczne kwotą 1,25 miliarda euro do 2024 roku.
W pierwszym naborze złożono projekty na około 5000 autobusów, z czego zakupiono 3174 autobusy (około 63 procent).
W drugim naborze wnioski objęły pulę 5000 e-busów, z czego dofinansowanie obejmie od 1200 do 1400 pojazdów, czyli ok. 32 proc.
Do 2030 r. znane są już plany na 6600 kolejnych e-autobusów, co oznaczałoby, że wówczas na niemieckich ulicach będzie około 8500 elektrobusów i wodorowców:
-„Rząd federalny ogłosił, że kolejne rundy finansowania planowane są na lata 2023 i 2024. Moglibyśmy wtedy spodziewać się 500 e-autobusów więcej na jedno wezwanie. To jest dokładnie taka prędkość, jakiej potrzebujemy, aby osiągnąć cele dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów – i zbliżyć się do naszych wspólnych celów w zakresie ochrony klimatu do 2030 r.” – powiedział wiceprezes VDV Werner Overkamp.