Niemcy zakupią kolejne autobusy elektryczne. Dotacje na 1033 sztuk

infobus
04.04.2023 08:06

Kongres VDV skupił nie tylko ciekawą ofertę autobusów elektrycznych, ale przede wszystkim był miejscem przyznania kolejnych elektromobilnych dotacji.

W Berlinie niemieckie Ministerstwo Transportu podczas ElekBu przekazało promesy dla 59 firm transportowych, które następnie zakupią 1033 e-busów. To główny filar II naboru niemieckiego „Zielonego Transportu Publicznego.” O samej wystawie ElekBu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

druga edycja

W Berlinie sekretarz Stanu w Bundesministerium für Digitales und Verkehr, Michael Theurer, przekazał wsparcie na zakup 1033 kolejnych elektrobusów, w tym:

  • 870 bateryjnych e-busów
  • 160 autobusów napędzanych wodorem.

Zdaniem VDV - do 2030 roku połowa autobusów miejskich w Niemczech przejdzie „na prąd”, czyli zgodnie z planem rządu federalnego.

Przypomnijmy, że pięć lat temu na niemieckich drogach było około łącznie 100 bateryjnych autobusów elektrycznych, teraz ich liczba wynosi 1884 autobusów z napędem bezemisyjnym i zelektryfikowanym, czyli o 620 więcej niż w 2021 roku, co oznacza wzrost o prawie 50 procent.

W ten sposób wkrótce zostanie osiągnięty kamień milowy 2000 e-autobusów, czyli ... zaledwie 3,5 proc. wszystkich miejskich autobusów Niemczech.

fot. VDV

co dalej?

Od 2021 r. ministerstwo federalne przygotowało dwie edycji autobusowych dofinansowań. To część projektu niemieckiego rządu, który ma sfinansować autobusy elektryczne kwotą 1,25 miliarda euro do 2024 roku.

W pierwszym naborze złożono projekty na około 5000 autobusów, z czego zakupiono 3174 autobusy (około 63 procent).

W drugim naborze wnioski objęły pulę 5000 e-busów, z czego dofinansowanie obejmie od 1200 do 1400 pojazdów, czyli ok. 32 proc.

Do 2030 r. znane są już plany na 6600 kolejnych e-autobusów, co oznaczałoby, że wówczas na niemieckich ulicach będzie około 8500 elektrobusów i wodorowców:

-„Rząd federalny ogłosił, że kolejne rundy finansowania planowane są na lata 2023 i 2024. Moglibyśmy wtedy spodziewać się 500 e-autobusów więcej na jedno wezwanie. To jest dokładnie taka prędkość, jakiej potrzebujemy, aby osiągnąć cele dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów – i zbliżyć się do naszych wspólnych celów w zakresie ochrony klimatu do 2030 r.” – powiedział wiceprezes VDV Werner Overkamp.