Niemcy: koszt 1 km elektrobusu to 26 centów. Z silnikiem diesla – 60 centów
W kwietniu niemiecki przewoźnik Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) odebrał kolejnych autobusów Mercedes-Benz eCitaro, które dołączą do trzech pierwszych tego typu pojazdów zakupionych w 2019 roku.
Kolejnych 15 autobusów eCitaro ma zostać oddanych do użytku w miastach Mannheim i Heidelberg w maju i czerwcu.
26 centów za kilometr
Kwietniowa partia przeznaczona jest dla obsługi ruchu miejskiego w Ludwigshafen.
-„Koszty zakupu 15 autobusów i ich infrastruktury ładowania to dobrze zainwestowane pieniądze. Naszym zdaniem zwrócą się one przez cały okres eksploatacji autobusów. Przy obecnych cenach paliwa, koszty energii na kilometr dla autobusu z silnikiem diesla wynosi około 60 centów, podczas gdy w przypadku autobusu elektrycznego tylko 26 centów. Oczekujemy, że w przyszłości ta rozbieżność będzie jeszcze większa” – powiedział Christian Volz, dyrektor handlowy rnv.
W pojazdach zastosowano technologię akumulatorów półprzewodnikowych o pojemności 441 kWh. Charakteryzują się one bardzo wysoką gęstością energii, o około jedną czwartą wyższą niż klasyczne akumulatory litowo-jonowe z płynnym elektrolitem. Ta technologia baterii jest również wolna od kobaltu jako pierwiastka chemicznego.
Kolejną zaletą akumulatorów półprzewodnikowych jest ich trwałość. Co do zasięgu, to autobus solo eCitaro może przejechać do 320 km bez ładowania przy przeciętnych wymaganiach pod względem prędkości, normalnym ukształtowaniu terenu i obciążenia oraz w podstawowych warunkach klimatycznych.
Ciekawy jest również system ogrzewania i klimatyzacji w eCitaro, oparty na pompie ciepła CO2. Po podłączeniu do obiegu wodnego, jej zużycie energii jest niższe w porównaniu z elektrycznymi grzejnikami ściennymi z dmuchawami. Ponadto pojazdy rnv wyposażone są w imponujące wyposażenie bezpieczeństwa. Oprócz kamery cofania, mamy asystenta skrętu oraz system aktywnego systemu wspomagania hamowania opracowanego specjalnie dla autobusów miejskich. Pasażerowie mają podwójne gniazda ładowania USB i mogą śledzić trasę, czas przyjazdu oraz informacje multimedialne na 29-calowym monitorze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jedna firma dla trzech miast
Na koniec dodajmy, że Rhein-Neckar-Verkehr GmbH zajmuje szczególną pozycję wśród lokalnych przewoźników w Niemczech. J
est to przedsiębiorstwo transportu miejskiego założone wspólnie przez miasta Heidelberg, Ludwigshafen i Mannheim, a także działa w trzech landach: Badenii-Wirtembergii, Nadrenii-Palatynacie i Hesji.
rnv obsługuje linie tramwajowe, tramwajowe i autobusowe, a jej tabor to ponad 190 tramwajów i lekkich pociągów i 190 autobusów przy zatrudnieniu 2300 pracowników.