Niemcy chcą zimowych opon też na osiach skrętnych
Od 1 lipca 2020 r. w Niemczech zaczynają obowiązywać noweprzepisy dotyczące opon zimowych w samochodach ciężarowych i autobusach. Ciężarówkii autobusy będą musiały mieć opony zimowe nie tylko na osiach napędowych, ale ina skrętnych.
Niemiecki wymóg obejmie autobusy kategorii M2 i M3 orazsamochody ciężarowe kategorii N2 i N3.
W przypadku kontroli nie będzie miało znaczenia to, czyopona jest nowa, używana, czy bieżnikowana. Istotne będzie jedynie to, czyopona oznaczona jest jako zimowa (symbol góry z płatkiem śniegu). Tylko tego typu opony będą traktowana jakoopony zimowe.
Europa się zmienia
Generalnie europejskie przepisy dotyczące obowiązkowegozimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów cały czas podlegająmodyfikacji. Continental, aby pomóc przewoźnikomzebrał regulacje dotyczące m.in. opon zimowych i stosowania łańcuchów w 39krajach.
Wniosek na razie jest jeden – w sezonie zimowym 2019/2020 opony z tzw.symbolem alpejskim w wielu krajach zyskają większe znaczenie. Dlatego np.Continental rozszerza gamę swoich produktów z homologacją zimową. Wszystkieopony do samochodów ciężarowych oraz autobusów na oś prowadzącą i napędową wrozmiarach 17,5, 19,5 i 22,5 cala są teraz dostępne w wariantach ze znakiem3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake).
Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia pojazdówciężarowych i autobusów – zima 2019/2020:
Kraj |
Przepisy dotyczące opon |
Przepisy dotyczące łańcuchów |
Dodatkowe informacje |
Albania |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Austria |
Opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia. Brak stosowania się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów (od 35 do 5000 €). Pojazdy ciężarowe > 3,5 t DMC muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony oznaczone symbolem M+S i/lub symbolem alpejskim (3PMSF) o minimalnej głębokości bieżnika 6 mm (diagonalne) lub 5 mm (radialne). Opony zimowe są obowiązkowe dla autobusów (kategorie M2, M3) od 1 listopada do 15 marca. |
Od 1 listopada do 15 kwietnia należy przewozić w pojeździe łańcuchy na co najmniej dwie opony na oś napędową. Wyjątkiem są autobusy komunikacji publicznej. Do użytku na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach > 3,5 t DMC. |
Belgia |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Obowiązek symetrycznego montażu opon M+S oraz ogumienia zimowego. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i/lub lodem. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Białoruś |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Użytkowanie opon z kolcami jest dozwolone. |
Bośnia i Hercegowina |
Od 15 listopada do 15 kwietnia dostępne są dwie opcje, które są obowiązkowe do wyboru dla pojazdów posiadających więcej niż 8 siedzeń oraz dla pojazdów > 3,5 t DMC: Opcja 1: Opony z profilem zimowym na osi napędowej, minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Opcja 2: Opony z profilem standardowym, minimalna głębokość bieżnika 4 mm, w przypadku warunków zimowych (np. opady śniegu, zamarzający deszcz) na osi napędowej należy zamontować łańcuchy. |
Od 15 listopada do 15 kwietnia w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy. |
W pojeździe musi być przewożona łopata i worek z piaskiem o masie 25-50 kg. Opony z kolcami są zabronione. |
Bułgaria |
Od 15 listopada do 1 marca używane opony letnie lub zimowe muszą mieć co najmniej 4 mm głębokości bieżnika. |
Od 1 listopada do 31 marca w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy. Ich wykorzystanie jest obowiązkowe na górskich drogach oznaczonych odpowiednimi znakami. |
Opony z kolcami są zabronione. Brak odpowiedniego wyposażenia zimowego może spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju lub zakaz prowadzenia pojazdu. |
Chorwacja |
Opony zimowe obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej wszystkich pojazdów > 3,5 t DMC. |
W niektórych warunkach na osi napędowej konieczne jest stosowanie łańcuchów (jeśli pojazd jest wyposażony w opony SU). Łańcuchy są obowiązkowe w niektórych regionach (Lika/Gorski Kotar). |
Opony z kolcami są zabronione. Pojazdy użytkowe muszą mieć na wyposażeniu łopatę. |
Czarnogóra |
Opony oznaczone symbolem M+S lub opony zimowe obowiązkowe od listopada do kwietnia na określonych drogach, wyznaczonych przez ministerstwo porządku publicznego. Wymagana głębokość bieżnika 4 mm. |
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. |
Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu. |
Czechy |
Opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, w zależności od warunków drogowych w zimie oraz w miejscach oznaczonych znakiem „wyposażenie zimowe”. Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej pojazdów > 3,5 t DMC. Minimalna głębokość bieżnika 6 mm. |
Możliwe stosowanie różnych znaków drogowych. Łańcuchy są obowiązkowe w miejscach oznaczonych stosownymi znakami drogowymi, co najmniej na 2 kołach osi napędowej pojazdów o 3 lub więcej osiach. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Dania |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy śniegowe dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia. |
Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia. Jeżeli są stosowane w tym okresie, opony z kolcami powinny być zamontowane na wszystkich kołach. |
Estonia |
Opony zimowe obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC (opony radialne o minimalnej głębokości bieżnika 3 mm) od 1 grudnia do 1 marca (również od października do kwietnia, w zależności od warunków pogodowych). Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale wymagana głębokość bieżnika to 3 mm. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami są dozwolone od 15 października do 31 marca. |
Finlandia |
Pojazdy > 3,5 t DMC w okresie od grudnia do lutego na osi napędowej muszą mieć opony o głębokości bieżnika min. 5 mm a na pozostałych osiach 3 mm. Opony zimowe, rozumiane jako M+S obowiązkowe |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami są dozwolone od 1 listopada do 31 marca w zależności od warunków drogowych w zimie. Nie ma testu najazdowego dla opon kolcowanych. |
są na osiach prowadzącej i napędowej. |
|||
Francja |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Wyjątki – zgodnie ze znakami drogowymi. Wyposażenie zimowe jest obowiązkowe dla pojazdów poruszających się po drogach oznaczonych znakiem B26. |
Stosowanie łańcuchów – zgodnie ze znakami drogowymi. |
Pojazdy < 3,5 t DMC: opony z kolcami dozwolone od soboty poprzedzającej 11 listopada do ostatniej niedzieli marca, maks. prędkość 90 km/h. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone stosowną naklejką. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach > 3,5 t DMC. |
Hiszpania |
Na drogach górskich (15/TV-87): autobusy na oponach 3PMSF na wszystkich osiach z bieżnikiem minimalnym 4 mm. W pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t zbierających odpady, przewożących żywność, pomoc drogowa, opony zimowe na wszystkich osiach z bieżnikiem 4 mm. Zakaz poruszania się innych pojazdów. |
Stosowanie łańcuchów jest dozwolone na górskich drogach (15/TV-87): w pojazdach o DMC 3,5 t – 7,5 t oraz autobusach, jeżeli nie są wyposażone w opony zimowe. |
Opony z kolcami o długości do 2 mm są dozwolone na drogach pokrytych śniegiem. |
Holandia |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy śniegowe są zabronione na drogach publicznych. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Irlandia |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami dozwolone, maksymalna prędkości 96/112 km/h (drogi krajowe/autostrady). |
Islandia |
Póki co brak regulacji, które są planowane w przyszłości. |
||
Kosowo |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. |
Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu. |
Lichtenstein |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Jeśli jednak w pojeździe zamontowane są niewłaściwe opony, może to powodować ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej. Wyposażenie pojazdu musi odpowiadać warunkom pogodowym. |
Stosowanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone. Nie są konieczne na obszarach nizinnych. W górach o konieczności stosowania łańcuchów informują znaki drogowe. |
Pojazdy > 7,5 t DMC: Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 30 kwietnia, maks. prędkość 80 km/h. Opony z kolcami powinny być zamontowane na wszystkich kołach. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone stosowną naklejką. |
Litwa |
Opony zimowe obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC od 1 listopada do1 kwietnia. Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale minimalna głębokość bieżnika 1,6 mm. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 1 kwietnia. |
Luksemburg |
Wszystkie osie napędowe pojazdów ciężarowych i autobusów muszą być wyposażone w opony zimowe (z oznaczeniem M+S) podczas jazdy w warunkach zimowych (śnieg, lód, czarny lód). |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Łotwa |
Opony zimowe (M+S) obowiązkowe dla pojazdów < 3,5 t DMC od 1 grudnia do 1 marca. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Dla cięższych pojazdów opony zimowe nie są wymagane, ale minimalna głębokość bieżnika 4 mm. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 30 kwietnia, dla pojazdów > 3,5 t DMC. |
Macedonia |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy śniegowe muszą być przewożone w pojeździe od 15 października do 15 marca, jeśli jest on wyposażony wyłącznie w opony standardowe. |
Autokary i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopaty śniegowe. Opony z kolcami są zabronione. |
Niemcy |
Wymagane wyposażenie zimowe zależne od aktualnych warunków: pojazdy 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na osiach napędowych. Ramy czasowe nie są określone. Dotyczy to opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018. Dla opon wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 oznaczone M+S do 30 września 2024. Od 1 lipca 2020 opony zimowe 3PMSF obowiązkowe również dla osi prowadzącej. Najpóźniej od 1 lipca 2020 obowiązkowe będą także opony oznaczone symbolem alpejskim (3PMSF) dla przedniej osi skrętnej. W warunkach zimowych odnosi się to także do opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018 roku. Opony M+S produkowane do 1 stycznia 2018 są przyjęte jako właściwe zimowe wyposażenie do 30 września 2024. |
Stosowanie łańcuchów – zgodnie ze znakami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Wyjątek: Droga prowadząca przez „Kleines Deutsches Eck”. |
Kary: 60 € za nieodpowiednie opony, 80 € za spowodowanie przeszkód w ruchu z powodu nieodpowiednich opon, 100 € za spowodowanie niebezpiecznej sytuacji z powodu nieodpowiednich opon, 120 € a spowodowanie wypadku z powodu nieodpowiednich opon. Plus 1 punkt a każde wykroczenie. (System Flensburg) |
Norwegia |
Pojazdy >3.5 t GVW obowiązkowe minimum 5 mm głębokości bieżnika w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy (południowa Norwegia) oraz od 16 października do 30 kwietnia włącznie (północna Norwegia). Opony z oznaczeniem M+S i/lub z symbolem alpejskim (3PMSF) obowiązkowe na wszystkich kołach od 15 listopada do 31 marca. |
Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy w okresie, w którym dozwolone jest korzystanie z opon z kolcami. Ciągnik z przyczepą musi mieć na wyposażeniu 7 łańcuchów. |
Opony z kolcami (średnia długość 1,7 mm) są dozwolone od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W regionach Nordland, Troms oraz Finnmark od 16 października do 30 kwietnia. Pojazdy ciężarowe i przyczepy – opony z kolcami na tej samej osi. |
W przypadku opon bliźniaczych, kolce na jednej z nich są wystarczające. W Trondheim i Oslo korzystanie z opon z kolcami wiąże się obowiązkiem uiszczenia opłaty: bilety dzienne można nabyć w automatach znajdujących się przy głównych drogach albo przez telefon lub SMS (z norweskiego, szwedzkiego lub duńskiego numeru). Bilety miesięczne i roczne ważne na terenie Trondheim można nabyć w Miejskim Biurze Parkingowym Trondheim w Erling, Skakkes Gate 40, 7012 Trondheim. Bilety dzienne kosztują około 3,90 euro, miesięczne około 52 euro zaś roczne około 155 euro (ceny są dwukrotnie wyższe dla pojazdów > 3,5 t DMC). Brak stosowania się do powyższych wymagań karany jest grzywną w wysokości 97 euro. |
|||
Polska |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów jest obowiązkowe, są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Portugalia |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Stosowanie łańcuchów jest dozwolone tymczasowo w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi (wyłącznie w najwyżej położonych regionach). |
Opony z kolcami są zabronione. |
Rosja |
Przewidywane jest wejście w życie nowego rozporządzenia technicznego. W grudniu, styczniu oraz lutym pojazdy osobowe, lekkie pojazdy użytkowe, pojazdy ciężarowe oraz autobusy muszą być wyposażone w opony z symbolem M+S lub 3PMSF (płatka śniegu na tle |
Łańcuchy śniegowe są zalecane, lecz nie są obowiązkowe. |
Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w miesiącach letnich (czerwiec, lipiec, sierpień). |
trzech szczytów) na wszystkich osiach. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. |
|||
Rumunia |
W zimowych warunkach drogowych osie napędowe wszystkich pojazdów > 3,5 t DMC oraz pojazdów przewożących ludzi (o liczbie miejsc wyższej niż 9) muszą być wyposażone w opony zimowe lub noszące oznaczenie M+S. |
Pojazdy > 3,5 t DMS muszą mieć na wyposażeniu łańcuchy, które należy montować w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi. |
Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć na wyposażeniu łopatę i piach. Opony z kolcami są zabronione. |
Serbia |
Opony oznaczone symbolem M+S lub opony zimowe obowiązkowe od listopada do kwietnia. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. |
W pojeździe muszą być przewożone łańcuchy na oś napędową. Stosowanie łańcuchów zgodnie ze znakami i warunkami drogowymi. |
Opony z kolcami są zabronione. Autobusy i pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łopatę do śniegu. |
Słowacja |
Opony zimowe / M+S obowiązkowe dla ciężarówek > 3,5 t DMC od 15 listopada do 31 marca na osi napędowej (min. głębokość bieżnika 3 mm). |
Łańcuchy śniegowe są obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Słowenia |
Od 15 listopada do 15 kwietnia dostępne są dwie opcje, które są obowiązkowe do wyboru dla pojazdów > 3,5 t DMC: opcja 1: opony zimowe przynajmniej na osi napędowej (minimalna głębokość bieżnika 3 mm) opcja 2: opony standardowe, ale w pojeździe muszą być przewożone łańcuchy, które należy zamontować na kołach na osi napędowej w przypadku wystąpienia warunków zimowych. |
Łańcuchy śniegowe są obowiązkowym wyposażeniem pojazdów > 3,5 t DMC jeśli nie posiadają one opon zimowych. |
Opony z kolcami są zabronione. |
Szwajcaria |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych, przy zimowych warunkach drogowych mogą obowiązywać regulacje lokalne (np. drogi prowadzące przez przełęcze alpejskie). Jeżeli w wypadku, do którego doszło w warunkach zimowych, uczestniczył pojazd wyposażony w ogumienie standardowe, jego kierowca może być pociągnięty do odpowiedzialności. Tylko opony 3PMSF uznawane są za odpowiednie do warunków zimowych. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych 1,6 mm, 4 mm to rekomendowana wartość. |
Władze mogą ogłosić obowiązek stosowania łańcuchów śniegowych (pojazdy z napędem na cztery koła mogą być z niego wyłączone) Stosowanie łańcuchów zgodnie z właściwymi znakami drogowymi oraz warunkami drogowymi. |
Opony z kolcami są dozwolone dla pojazdów < 7,5 t DMC od 1 listopada do 30 kwietnia, na drogach pokrytych śniegiem. Prędkość maksymalna 80 km/h. Pojazdy z oponami kolcowanymi muszą być oznaczone naklejką z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. |
Szwecja |
W warunkach zimowych minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm dla wszystkich opon poza ogumieniem przyczepy. W zależności od warunków pogodowych, od 1 grudnia do 31 marca, pojazdy GVW < 3.5 t muszą być wyposażone w opony |
Zaleca się przewożenie w pojeździe łańcuchów śniegowych. |
Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 15 kwietnia. W zależności od warunków pogodowych, okres ten może ulec przedłużeniu. Maks. 50 |
oznaczone 3PMSF lub opony z kolcami. Pojazdy > 3.5 t GVW muszą być wyposażone w 3PMSF, POR lub opony z kolcami na prowadzącej i napędowej osi, w innych osiach opony M+S są także dozwolone. Do 30 listopada 2024 dozwolone jest użycie opon z oznaczeniem M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) na wszystkich osiach. Przyczepy < 3.5 t GVW, opony M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) są dozwolone do 30 listopada 2028. |
kolców na metr obwodu opony dla ogumienia wyprodukowanego po 1 lipca 2013 r. Na niektórych odcinkach dróg mogą obowiązywać wyjątki. |
||
Turcja |
Używanie opon zimowych jest obowiązkowe przez okres 4 miesięcy począwszy od 1 grudnia do 1 kwietnia. Władze lokalne decydują czy mają egzekwować przepisy dotyczące opon zimowych, a może ogłaszać średnie temperatury. Wszelkiego rodzaju opony, które podlegają wymianie muszą być zastąpione oponami zimowymi. We wszystkich rodzajach ciężarówek, ciągników siodłowych, autobusów oraz lekkich pojazdów ciężarowych, vanów i taksówek obowiązkowe jest dopasowanie opon zimowych na osi napędowej. W wyznaczonym terminie opony zimowe powinny zawierać symbol M+S i 3PMSF lub oba symbole na bocznych ścianach opony. Głębokość bieżnika i wzór na oponach bieżnikowanych powinien odpowiadać oponom zimowym, nawet jeśli zawierają symbol M+S. Opony zimowe powinny mieć minimum 4 mm głębokości bieżnika w ciężarówkach, ciągnikach siodłowych i autobusach oraz 1.6 mm w lekkich pojazdach ciężarowych, vanach i samochodach. |
Posiadanie lub korzystanie z łańcuchów nie zwalnia z obowiązku posiadania opon zimowych. |
Tylko opony kolcowane do użytku na lodzie mogą zastąpić opony zimowe. Głębokość bieżnika należy mierzyć od środka bieżnika. |
Ukraina |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami dozwolone. |
Węgry |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Stosowanie łańcuchów śniegowych może być obowiązkowe w określonych warunkach pogodowych (prędkość maksymalna |
Opony z kolcami są zabronione. |
50 km/h). W warunkach zimowych pojazdy zagraniczne mogą nie być wpuszczone na teren kraju jeżeli nie mają na wyposażeniu łańcuchów. |
|||
Wielka Brytania |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. |
Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. |
Opony z kolcami dozwolone, ale tylko na ośnieżnych i oblodzonych drogach, jeśli nie powodują uszkodzeń nawierzchni. W przeciwnym razie możliwość wystąpienia z regresem o zwrot kosztów naprawy nawierzchni. |
Włochy |
Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Wyjątki – zgodnie ze znakami drogowymi. |
Urządzenia antypoślizgowe (np. łańcuchy) muszą być przewożone w pojeździe. |
Rozporządzenie zimowe RU/158 dotyczy wyłącznie pojazdów następujących kategorii: M1, N1 oraz O1. W przypadku wystąpienia śniegu lokalna policja może zakazać ruchu na wybranych odcinkach autostrad. |
Nie posiadamy informacji o przepisach dotyczących stosowaniaopon zimowych / łańcuchów śniegowych przez pojazdy ciężarowe w takich krajachjak Cypr, Grecja oraz Malta. Szczegółowe regulacje dotyczące stosowania łańcuchówśniegowych i opon z kolcami należy potwierdzić
w kodeksach drogowych poszczególnych krajów.
Choć dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje zawarte wniniejszej publikacji były jak najdokładniejsze, nie możemy zagwarantować ich całkowitejpoprawności oraz kompletności.
„