„Nielegalny” przetarg w Warszawie i trzy pakiety na rok 2016

Niedawno informowaliśmy, że ZTM Warszawa ogłosił dwa przetargi na obsługę linii autobusowych łącznie 30 pojazdami klasy midi 30 i 31 stycznia br. W przypadku pierwszego z nich pojawiły się wątpliwości co do jego… legalności. Taki zarzut stawia, w odwołaniu wniesionym 6 lutego do Krajowej Izby Odwoławczej, branżowa organizacja Pracodawców Transportu Publicznego (dawny OZPTS). W gronie jej członków można wskazać m.in. Mobilis, PKS Polonus czy PKS Zielona Góra. Stowarzyszenie przewoźników zarzuca warszawskiemu organizatorowi komunikacji, że ten złamał prawo nie publikując ze stosownym wyprzedzeniem ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania zakupowego na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego. W uzasadnieniu odwołania możemy przeczytać, iż zamówienie jest przez to obarczone istotną wadą, która uniemożliwia skuteczne zawarcie umowy z wybranym przewoźnikiem. Odwołujący powołuje się na przepisy rozporządzenia 1370/2007 oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Wynika z nich wprost, że organizator przewozów najpóźniej rok przed planowaną datą rozpoczęcia przetargu jest zobowiązany zamieścić na swojej stronie internetowej oraz w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie, w którym zawrze obligatoryjnie 2 elementy: – przewidywany tryb udzielenia zamówienia;- usługi oraz obszar potencjalnie objęty przewozami. Powyższe warunki muszą zostać spełnione łącznie w przypadku umów, które opiewają na świadczenie przewozów powyżej 50 000 wzkm. Poniżej tej pracy eksploatacyjnej organizator komunikacji może odstąpić od wstępnego ogłoszenia informacyjnego i ewentualnie powiadomić o zamiarze zawarcia umowy najpóźniej na 6 miesięcy
przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub powierzenia.