NFOŚiGW: Z Zielonego Transportu Publicznego skorzysta Polska powiatowa. I taki jest cel
Umowy na dotacje i pożyczki z NFOŚiGW podpisały samorządy z niemal wszystkich regionów w kraju – od Wejherowa na Pomorzu do Zakopanego w Tatrach i od Zamościa na Lubelszczyźnie po Bolesławiec na Dolnym Śląsku.
Z dofinansowania do ekologicznej floty korzystają zwłaszcza miasta mniejsze i średnie, które najbardziej potrzebują impulsów rozwojowych.
średnie i małe miasta
-„Wsparcie finansowe ze środków publicznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest kierowane zwłaszcza do miast średnich i małych, które mają mniej możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a borykają się z takimi wyzwaniami cywilizacyjnymi, jak smog i emisja gazów cieplarnianych, a także ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Samorządy w tych ośrodkach coraz chętniej stawiają na rozwój zeroemisyjnej komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę na ekorozwój. NFOŚiGW wspiera te społeczne, ekologiczne i modernizacyjne aspiracje miast, zwłaszcza w tzw. Polsce powiatowej - podkreśla prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.
Część z nich to dawne stolice województw (z okresu, gdy na mapie administracyjnej było ich 49), często są to miasta o dużym znaczeniu gospodarczym i turystycznym. Inne to typowe ośrodki powiatowe, z niezłym jednak poziomem uprzemysłowienia i edukacji, a tym samym ze sporymi możliwościami rozwojowymi. We wszystkich tych miastach występują zarazem pewne ograniczenia i bariery, jak relatywnie wysoki poziom bezrobocia, gorzej rozwinięty transport publiczny i związana z tym utrudniona mobilność, a nawet zjawisko wykluczenia transportowego. Na to nakłada się jeszcze zły stan powietrza i problemy z ograniczaniem smogu i emisji CO2, co ogólnie wpływa niekorzystnie na poziom życia mieszkańców.
-„Inwestowanie przy pomocy dotacji i preferencyjnych pożyczek z NFOŚiGW w nowoczesny, ekologiczny, zeroemisyjny transport publiczny stwarza szansę rozwoju ekonomicznego i poprawy standardu życia. Komunikacja to bowiem swoisty krwiobieg miast, który – jeśli jest dobrze zorganizowany, sprawny, wygodny i zarazem czysty środowiskowo – stanowi nieocenione zasilanie we wszystkich przejawach miejskiego życia. Jeśli bowiem można szybko i komfortowo dotrzeć do pracy, szkoły, domu, na zakupy, czy do lekarza – to niebagatelnie ułatwia to rozwój gospodarczy i społeczny miasta – zauważa NFOŚiGW.
Kontynuacja strategii
Program „Zielony Transport Publiczny”, chociaż stanowi jedną z dźwigni ekologicznego, społecznego i gospodarczego rozwoju ośrodków głównie powiatowych, nie jest zamknięty dla miast znacznie większych, o statusie stolic województw albo dużych aglomeracji, dlatego przy okazji pierwszego naboru w „ZTP” z dofinansowania do zakupu zeroemisyjnych autobusów miejskich skorzystały także takie ośrodki, jak Wrocław, Poznań, Szczecin, Opole, czy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według stanu na dzień 16.12.2021 r. zawarto 27 umów o dofinansowanie: 21 umów w formie dotacji, 6 umów w formie pożyczki. Na etapie zawierania (w trakcie podpisywania) jest 8 umów o dofinansowanie: 6 umów w formie dotacji i 2 umowy w formie pożyczki. W przypadku dwóch wniosków o dofinansowanie zakończono negocjacje i trwa proces przygotowania umów o dofinansowanie. Natomiast w odniesieniu do 5 wniosków o dofinansowanie (3 wnioski w formie dotacji i 2 wnioski w formie pożyczki), nadal trwają negocjacje. Poniżej przedstawiamy efekt rzeczowy konkursu, skalkulowany na podstawie zawartych umów o dofinansowanie i wniosków o dofinansowanie, dla których zakończono proces negocjacji.
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 146 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 71 szt.
- Planowana liczba trolejbusów – 6 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 144 szt.
- Planowana liczba przeszkolonych osób – 669
Natomiast już w II konkursowym naborze w programie „ZTP” – ogłoszonym 23 lipca 2021 r. symbolicznie w Stalowej Woli (mieście niedużym, ale z wielkim potencjałem), a zakończonym 20 grudnia 2021 r. – do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło aż 101 kolejnych wniosków (w tym 69 o bezzwrotną dotację), przede wszystkim od organizatorów komunikacji zbiorowej z miast mniejszych i średnich. Wartość tych nowych wniosków opiewa na kwotę ponad 1,3 mld zł, za które samorządy chcą kupić najnowocześniejsze autobusy elektryczne i wodorowe. To oznacza, że w wykonany zostanie kolejny, jeszcze dalszy krok w realizacji strategicznego celu państwa, jakim jest upowszechnienie w miastach zeroemisyjnego transportu zbiorowego. W ramach złożonych dotychczas wniosków planowany efekt rzeczowy to:
- Liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Liczba autobusów wodorowych - 59 szt.
- Liczba punktów ładowania – 247 szt.
- Liczba stacji tankowania wodoru – 4 szt.