NFOŚiGW podsumował Zielony Transport Publiczny. Trwają prace nad III edycją
W listopadzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podsumował wstępnie dwie edycje programu Zielony Transport Publiczny.
Fundusz zapowiedział też, że trwają już prace nad trzecią edycją konkursu, ale jak na razie nie ujawnia jego szczegółów. Przypomnijmy, że zgodnie z planem wnioski na zakup zielonego taboru autobusowego miały być przyjmowane w trzech etapach - kolejno w 2021, 2022 i 2023 r.
Dwie edycja za nami
W I naborze „Zielonego transportu publicznego” budżet opiewał na ponad 1,1 mld zł i został wyczerpany w ciągu 14 dni. Dlatego przygotowano drugą edycję tego programu z budżetem 1,2 mld zł i rozbudowanym instrumentarium konkursowym. Łącznie w obu tych edycjach zgłoszono wnioski na zakup:
- 502 autobusów elektrycznych
- 117 pojazdów o napędzie wodorowym
Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze podsumowanie
W ramach I edycji programu Zielony Transport Publiczny realizowanych jest 30 przedsięwzięć (zawarto 30 umów dotacji i 8 umów pożyczki), 1 przedsięwzięcie jest w trakcie negocjacji (dotacja+pożyczka), a z dofinansowania zrezygnował jeden wnioskodawca.
Z kolei w II edycji programu Zielony Transport Publiczny na liście rankingowej umieszczono 65 przedsięwzięć, dotychczas zawarto umowy dla 26 przedsięwzięć (26 umów dotacji i 12 umów pożyczki), z dofinansowania zrezygnowało dotychczas pięciu wnioskodawców.
Zapytaliśmy NFOŚiGW, co z trzeciego edycję programu, który powinien planowo rozpocząć się 02.01.2023 r. i potrwać do 15.12.2023 r.
-„Planowana jest III edycja programu Zielony Transport Publiczny, trwają prace nad kryteriami naboru, stąd nie jest jeszcze znany termin ogłoszenia – informuje Wydział Komunikacji Medialnej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.