NFOŚiGW podsumował Zielony Transport Publiczny 2.0: 399 autobusów
20 grudnia zakończył się II konkursowy nabór w programie Zielony Transport Publiczny, który prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Fundusz otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,31 mld zł.
399 autobusów z ZTP 2.0
Otwarty II nabór wniosków w programie „Zielony Transport Publiczny” zakończył 20 grudnia 2021 r. W ramach tego naboru, który odbywał się w trybie konkursowym, do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło 101 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 952 492 113,00 zł, w tym:
- 69 wniosków o dotację na łączną kwotę 808 784 458 zł,
- 32 wnioski o pożyczkę na łączną kwotę 143 707 655,00 zł
W ramach złożonych dotychczas wniosków planowany efekt rzeczowy to:
- Liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Liczba autobusów wodorowych - 59 szt.
- Liczba punktów ładowania – 247 szt.
- Liczba stacji tankowania wodoru – 4 szt.
Budżet na realizację konkursu wynosił do 1 200 000 000 zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 000 000 000 zł,
- dla zwrotnych form dofinansowania – do 200 000 000 zł.
Mniejsze miasta
Drugi nabór w programie „ZTP” został dostosowany do warunków określonych w Krajowym Planie Odbudowy. Zgodnie z przyjętą przez rząd „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 powinien dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych). Program „Zielony Transport Publiczny” wdrażany przez NFOŚiGW wspiera ten strategiczny cel państwa. A to oznacza, uwzględniając średni cykl „żywotności” autobusów miejskich, że do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Możliwość korzystania z publicznego, a do tego nowoczesnego i ekologicznego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, w tym zwłaszcza ośrodków dotychczas zaniedbywanych pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego, jak również regionów górniczych i ekologicznie zdegradowanych – dodaje szef NFOŚiGW – Dlatego właśnie w nowej odsłonie programu „Zielony Transport Publiczny” zostały przewidziane duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską – powiedział prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski
217 autobusów z ZTP 1.0
W ramach programu „Zielony Transport Publiczny 1.0” umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już zawarły (lub są w trakcie tej procedury albo w fazie końcowych negocjacji) samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji
Według stanu na grudzień – w ramach ZTP 2021 - zawarto 27 umów o dofinansowanie: 21 umów w formie dotacji, 6 umów w formie pożyczki. Na etapie zawierania (w trakcie podpisywania) jest 8 umów o dofinansowanie: 6 umów w formie dotacji i 2 umowy w formie pożyczki.
W przypadku dwóch wniosków o dofinansowanie zakończono negocjacje i trwa proces przygotowania umów o dofinansowanie. Natomiast w odniesieniu do 5 wniosków o dofinansowanie (3 wnioski w formie dotacji i 2 wnioski w formie pożyczki), nadal trwają negocjacje.
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 146 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 71 szt.
- Planowana liczba trolejbusów – 6 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 144 szt.
- Planowana liczba przeszkolonych osób – 669