NFOŚiGW już szykuje umowy z ZTP 2.0: Swarzędz i pięć elektrobusów
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział, że w ciągu kilku najbliższych tygodni rozpocznie podpisywanie umów na dofinansowanie zakupu zeroemisyjnych autobusów z II edycji programu „Zielony Transportu Publiczny.”
Zaczynamy przegląd najciekawszych projektów ZTP 2.0. Od Swarzędza.
pięć e-busów
Gmina Swarzędz złożyła swój wniosek do programu Zielony Transportu Publiczny 2.0 we wrześniu ubiegłego roku. Podczas kwietniowej sesji Rady Miejskiej burmistrz Marian Szkudlarek poinformował, że Swarzędz znalazł się w gronie 67 miejscowości, które będą mogły liczyć na dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych. W przypadku wielkopolskiej gminy wyniesie ono 7,9 mln zł, przy całkowitej wartości projektu wynoszącej ok. 16,5 mln zł.
Podczas ubiegania się o kwalifikację do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, Swarzędz zadeklarował chęć zakupu w sumie 5 elektrobusów wraz z punktami ładującymi.
-„Zostaliśmy pozytywnie zweryfikowani w ramach dostawy pięciu elektrycznych autobusów. Przeszliśmy całą procedurę z tym związaną i w tej chwili czekamy na umowę z NFOŚiGW, co nastąpi w ciągu kilku najbliższych tygodni. potem zostaną ogłoszone przetargi na dostawę floty. Pojazdy będą dostarczane do naszej gminy co roku: dwa dotrą w 2023 roku, dwa kolejne w 2024 r. i ostatni w 2025 r. – dodał burmistrz.
Przypomnijmy, że od 2017 r. gmina sukcesywnie modernizuje swój tabor – zakupiono m.in. 11 nowoczesnych autobusów o napędzie hybrydowym marki Solaris oraz trzy kolejne autobusy, w tym dwa mniejsze pojazdy o długości 10 m.
-„Myślę, że autobusy elektryczne zostaną pozytywnie przyjęte przez mieszkańców i pozwolą nam pójść w kierunku budowania całkowicie zeroemisyjnej lub niskoemisyjnej floty transportu publicznego – podsumował Marian Szkudlarek.
ZTP 2.0
W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast.
Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Ważne dla NFOŚiGW jest to, że. Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu autobusów w podziale:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
- ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
-„Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. - Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – dodaje szefowa resortu.
Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.
Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.